שאל את הרב

''עשה לך רב'' וכיבוד הורים

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 16/04/07 20:18 כח בניסן התשסז

שאלה

כבוד הרב, שלום וברכה

ראשית ברצוני להודות לרב על התשובות שהשבת לי בעבר ובעיקר על המענה המהיר. מאוד מעריכה זאת, וזה מאוד עוזר לי להתקדם ולהשתחרר מספקות ולכן גם להרגיש יותר טוב.

מתוך כך צצה לי שאלה. הסיבה שאני מפנה אותה לכבוד הרב היא מפני שכמדומני , הפנתי לרב את מספר השאלות הרב ביותר באינטרנט, כפי שעלה בידי עד כה. השאלה:

ידוע לי כי יש עניין לא "לקפוץ" מרב לרב. מה שכן, לצערי הרב, לא עלה בידי "לעשות לי רב". אך האם ישנה בעיה ממשית אם בנושא צניעות אני פועלת לפי רב מסויים (מאחר והוא מגדיר את הדברים בצורה מאוד ברורה) ואילו בנושא שבת אני פועלת עפ"י רב אחר (שמגדיר את העניין בצורה ברורה)?

אני שואלת מתוך ידיעה שאין לי פיתרון מיידי לכך אם אין זה נכון...

אם אכן יש צורך בעיקביות-

האם יש עניין שאדם ספרדי יפנה לרב ספרדי בכל שאלה? או שמא הזמנים השתנו ומאחר ואנו בקיבוץ גלויות ניתן לפנות לרב שמרגישים נוח לפנות אליו?

שאלה נוספת שרציתי לשאול את הרב היא בנוגע לקימה מפני הורים.

האם יש עניין הלכתי לקום מפני הורה בכל פעם שהוא מגיע?

ראיתי חברה אחת (חרדית שמאוד מקפידה) שנוהגת כך. לא חינכו אותי כך ויותר מכך כי לא נהוג כך בסביבתי- האם יש להתנהגות זו בסיס והיתר או שזה נוגד את ההלכה?

תודה רבה מעומק לב.

תשובה

א. אין שום בעיה לקפוץ מרב לרב בנושא אחר. זו סתם המצאה שאין לה שום ביסוס (עייני בפרקי אבות במפרשי המשנהבפרושים השונים ל'עשה לך רב'). אדרבה יש אנשים שיודעים שרב מסויים מומחה למשל בהלכות שבת ופונים אליו בעינייני שבת, ושרב אחר ממוחה בהלכות סת"ם ופונים אליו בהלכות סת"ם.
האמת היא שגם באותו תחום למשל הלכות שבת לא חייבים תמיד לפנות לאותו רב. כל מה שאסור הוא שבעיינים הקשורים זה בזה מבחינה לוגית, לקחת גם את הקולא של הרב הזה וגם את הקולא של הרב השני שסותרת לוגית את הקולא של הרב הראשון שלפי הנובע משיטתו חיייבם במקרה הזה להחמיר. כיוון שרוב העולם אינם תלמידי חכמים ולא יודעים הם העינינים קשורים זה בזה, לכן כדאי בתחום מסויים לשאול רק רב אחד, אך כאמור אם בטוחים שאין שום קשר בין שתי השאלות מותר גם באותו תחום לשאול רב אחר.
ב. אין חובה ללכת דווקא לרב ספרדי אך חובה ללכת לרב שיודע גם את פסקי הספרדים (רוב הרבנים האשכנזים לא מספיק מודעים לפסקי המחבר שעל פיהם נוהגים הספרדים). מה שמחייב במנהגי ספרדים או אשכנזים הם רק דברים שנבעו ממחלוקות המחבר והרמ"א בשולחן ערוך. כל ויכוח הלכתי חדש שלא קשור לויכוחים של המחבר והרמ"א אין זה משנה לאיזזה רב הולכים ואין שום משמעות לכך אם הוא ספרדי או אשכנזי.
ג. חובה לקום מפני אבא כך מפורש בשולחן ערוך יורה דעה סימן ר"מ סעיף ז. לצערינו בחברה שאינה חרדית יש הרבה דברים שלא יודעים ולא מתחנכים עליהם למרות שהם מפורשים בשולחן ערוך. אדרבה אם תתחילי לנהוג כך כפי שאכן צריך תוכלי להעלות את המודעות ולהשפיע על סביבתך.

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368