שאל את הרב

מה זאת אהבה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/12/01 15:46 כד בכסלו התשסב

שאלה

רציתי לשאול איך היהדות מגדירה את המושג "אהבה" ?

קרן

תשובה

שלום קרן,
בקצרה אפשר לומר שאהבה פירושה חיבור וקישור שמתבטא ברצון לתת לנאהב, וזה כולל כל פעולה אפשרית שתקדם ותיטיב לנאהב.
הרבה פעמים אנשים משתמשים במושג אהבה מתוך עיוות גמור של המושג, כמו הסיפור הידוע על שני חברים שישבו במסעדה ואכלו דגים. ליקק אחד מהם את שפתיו בהנאה ואמר לחברו: "אני אוהב דגים". אמר לו חברו: "אתה לא אוהב דגים, אם היית אוהב אותם לא היית מחסל אותם… אתה אוהב את עצמך. הדג רק עוזר לך לאהוב את עצמך יותר…". (לצערנו יש אנשים שכשהם אומרים שהם אוהבים את בן/בת זוגם, האמת היא שהם אוהבים אותו/אותה כמו שהם אוהבים דג או שניצל. ואז כשהשני נעשה קצת פחות מושך או מעניין אז זונחים אותו לטובת מישהו אחר שיעזור לי לאהוב את עצמי יותר טוב. זוהי איננה אהבה. זוהי אהבה עצמית!).
אם נעמיק יותר, נראה שחז"ל הגדירו אהבה אמיתית ככזאת ש"אינה תלויה בדבר", אלא היא קישור אמיתי-שורשי שלא ינתק. האוהבים באמת מרגישים שהם קשורים עד כדי הרגשת אחדות שכזאת שכל נתינה לשני זו בעצם נתינה גם בשבילי ('אהבה' בגמטריא 'אחד', ובזוהר מובא שאהבה זה נשמה אחת בגופים מחולקים).
העולה מזה שרוב האנשים טועים מאוד במושג האהבה האמיתי ומחליפים אותו באהבה שתלויה בדבר, כאהבת אמנון ותמר שכל מה שאמנון אהב את תמר זה היה לצורך דבר אחד והוא מילוי תאוות אמנון, ומתוך אגואיסטיות לשמה. כשסיפק את תאוותו זרק אותה ככלי שאין בו צורך עוד.

יהי רצון, שנתדבק במידת האהבה האמיתית לכל אחד, כאהבת דוד ויהונתן שעליהם נאמר "ונפש יהונתן נקשרה בנפש דוד ויאהבהו יהונתן כנפשו".

בברכה
אילן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368