שאל את הרב

למה נוטלים ידים בבוקר?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 19/02/06 21:29 כא בשבט התשסו

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב

קוראים לי יערה, ואני בכיתה ט'

עד לפני חצי שנה אני הייתי בבית ספר עם בנים כיתות מעורבבות, הלכתי עם מחנסיים,וחולצות עם שרבול קצרצר.

ידעתי שאם אני אמשיך בבית הספר שלי אז אני אצא משם לא בדיוק מאמינה ומחוזקת.

אז החלתתי לעבור לאולפנה כדי להתחזק.

עכשיו אני מכוונת יותר את התפילות שלי וגם משתדלת שאני לא אגע בבנים והם לא בי.

אבל מאחורי כל הרצון הטוב, יש דברים שנורא קשה לי איתם, כמו כל מני מנהגים אוו מצוות שאני עושה אותם ואני לא יודעת למה אני עושה אותם, כמו למה בבוקר נוטלים ידיים אוו למה יש סדר מיוחד לקשירת הנעליים אשמח אם תוכל לשלוח לי מקורות מידע על מצוות, צניעות, בינו לבינה אוו אולי באיזה ספרים אני אוכל למצוא בנושא.

תודה מראש .

תשובה

בס"ד

השאלות שלך הם היסוד לאמונה אמיתית. רק אם תשאלי תוכלי להבין באמת את סוד ההלכה.
וההבנה הזו היא הבנה של שכבות. היום תביני שכבה אחת מחר תביני שכבה יותר פנימית וכך תגיעי לאט לאט יותר ויותר אל האמת.

אני מציע לך לשאול גם את הרבנים אצלך באולפנא, לפעמים גם מדריכה צעירה יכולה להפנות אותך לתשובות מתאימות. המפתח הוא השאלות שלך והדבקות שלך במטרה לקבל תשובות נכונות.
יכול בהחלט להיות שתקבלי תשובות נכונות שלא יתאימו לך ואני מציע לך לא להסתפק בזה. תמיד תשאפי לקבל תשובות שיניחו את ליבך.

לשאלותך:
[למה בבוקר נוטלים ידים?]
החיים שלנו אינם אחידים. יש רגעי שמחה ויש רגעי עצב. יש חיים ויש מוות. יש צמיחה ויש נבילה. יש זריחה ויש שקיעה. יש טוב ויש רע. ואפילו השקר יכול לשכון בעולמנו.

העבודה של האדם היא לדעת להבדיל בין הטוב לבין הרע. בין האמת לשקר. ואפילו בין מה שטוב היום למה שטוב מחר. לישון זה טוב אם זה לא כל היום.

חכמינו הגדירו את השינה כ"אחד משישים במיתה". כמו שמוות הוא הכרחי לסדר החיים בעולם. עץ זקן מתיבש ומת, מרקיב והופך להיות חומר גלם לצמחים אחרים שצומחים מהרקב שלו.
המוות הוא חלק מתהליך החיים של העולם. הוא מאפשר לחיים חדשים לצמוח. הוא מאפשר לרעננות של הבריאה. כמו המוות כך השינה. היא מאפשרת ליום חדש להתחיל. היא מאפשרת לזריחה להאיר את חיינו ואת נשמתנו. היא חיונית להמשך החיים.
אבל אנחנו צריכים לדעת להבדיל בין השינה - עם כל החשיבות שלה. לבין הערנות. השעות שבהם אנחנו חיים ופועלים ויוצרים ושמחים ועוזרים ולומדים ועושים את תפקידנו בעולם.

יש צורך להבדיל בין המציאות הרוחנית של השינה למציאות הרוחנית של החיים. אנחנו לא מבטלים את ערכה של השינה. אנחנו אפילו מברכים עליה לפני היותה. אבל אנחנו גם מבדילים את עצמינו ממנה בשעת הקימה. כמו שאנשים שוטפים את פניהם אחרי שהם קמים על מנת לא להיות ישנונים עם קימתם. הם רוצים להתעורר - כך אנחנו נוטלים גם את הידים שלנו להבדיל בין שעות השינה לשעות העירנות לדעת כי כעת עלינו להתחיל לעשות ולשם כך נבראנו.

חכמינו הסבירו את הנטילה בכך כי המים הם כוחות החיים. בלעדיהם אין צומח ואין חי. אין עצים ואין פרחים. אין אוכל ואין כלום.
השינה היא "אחד משישים במיתה". אנחנו רוצים להדבק לחיים ולכן אנחנו בבוקרו של יום נוטלים ידים להתחבר לדברים שיש בהם חיים ולהרחיק את המוות היאוש העייפות והחדלון מחיינו.

יש כאלה שמהדרים לטבול במקוה מים חיים כל בוקר מאותם סיבות ויש כאלה שמהדרים לטבול במעיין של מים חיים. הכל הולך לאותו כיון. להדבק בחיים.

ואתם הדבקים בה' אלוקיכם - חיים כולכם היום.

*****

הארכתי הרבה בשביל תשובה באינטרנט ואני לא רוצה להאריך על כל שאלה משאלותיך כל כך הרבה. אני מציע לך לקרוא את התשובה הזו. להרהר בה. לראות אם היא מתיישבת על ליבך. לשאול עליה. לחשוב עליה ובודאי להוסיף עליה כיון שבודאי לא הקפתי את הנושא מכל צדדיו. אחרי שתקבלי את התשובה אל ליבך - לכי אל השאלה השניה. אני מקווה שאוכל לענות לך על שאלותיך האחרות, ואם לא אני בודאי ימצאו אחרים שיעשו זאת טוב ממני.

על קשירת נעלים ראי תשובה בקיצור
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=2817

כתבות נוספות