שאל את הרב

להוולד עם קושי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/06/09 23:36 כג בסיון התשסט

שאלה

מדוע ה ברא אותי עם בעיה קשה שנקראת adhd ?

מה זה נתן לאלוהים לראות אדם שמתמודד עם קשיים

כל הזמן?לא נימאס לו?

תשובה

בס"ד
שלום רב,
אני לא מבין בנושא שאתה העלית. אבל אני מאמין שהקב"ה עושה חסד וצדק. לכן פתחתי באנציקלופדיה 'ויקיפדיה' את הערך על adhd ומצאתי מה שחפשתי. יש לאנשים כמוך יתרונות מסוימים על פני אנשים רגילים. אתה צריך לדעת זאת ולכוון את ההתפתחות האישית שלך לאותם דברים בהם יש לך יתרון. כל היתרונות הללו יכולים לבוא לידי ביטוי גם בעולם תורני בעשיה גדולה למען עם ישראל וארץ ישראל. אני יודע שזה לא קל ולא פשוט. ודאי תצטרך תמיכה והכוונה של מומחים, מורים ויועצים שיעזרו לך למצוא בדיוק את ההתאמה. אבל יש לך בהחלט עולם רחב של תחומים ופעולות שדווקא אתה יכול להצליח יותר. להלן ציטוט מתוך ויקיפדיה:
"כמו הפרעות רבות אחרות, ADHD מקנה לא רק סבל אלא גם יתרונות מסוימים ונקודות חוזק לעומת אנשים שההפרעה לא קיימת אצלם.
נקודת חוזק אחת כזו היא יצירתיות גבוהה. ישנן השערות רבות לסיבות הגורמות ליצירתיות הזו. השערה מקובלת היא שאדם בעל ADHD המוצף במידע שזורם אליו מכל עבר, מסדר את המידע הזה בזיכרון בצורה אחרת מאדם נורמלי ויוצר קשרים שכיחים פחות בין חלקי מידע. מחקרים גם מראים שכאשר אנשים בעלי הפרעת קשב פותרים בעיה, ישנה אצלם נטייה גדולה מהרגיל לאיבוד ריכוז, קטיעת התהליך המכני של פתרון הבעיה והופעה של מחשבות ספונטניות המאירות את הבעיה באור שונה. נראה שבעלי הפרעת קשב והיפראקטיביות מצטיינים בהמשגה של הבעיה, או אף בהמשגתה של בעיה אחת במספר דרכים שונות זו מזו. תכונות אלו הם כנראה בין התכונות שגורמות לכך שבעלי הפרעת קשב והיפראקטיביות יצטיינו לא רק בחשיבה מחוץ למסגרת הבעיה שניתנה להם, אלא גם בחשיבה אבסטרקטית (מופשטת).
עוד תכונה קרובה ליצירתיות היא חוש הומור. הומור נובע פעמים רבות מראייה של דברים מוכרים באור חדש. היכולת לראות דברים מוכרים באור חדש בלתי צפוי, או היכולת לשמוע בדיחה שבה מוצג דבר מוכר באור חדש ולהבין בקלות את נקודת המבט החדשה היא למעשה חוש ההומור.
אימפולסיביות אינה תמיד תכונה שלילית. במקרים מסוימים האימפולסיביות של בעלי הפרעת קשב והיפראקטיביות דוחפת אותם ליוזמות חדשות, יצירת קשרים עם אנשים לא מוכרים, התחלת למידה של נושאים לא מוכרים וגילוי חוויות חדשות.
היעדר העכבות הזה בשילוב עם חוסר הסבלנות המאפיין בעלי הפרעת קשב הופך אותם לאנשים אוהבי סיכון. הנטייה לנטילת סיכונים יכולה להיות שלילית אם היא מתועלת להימורים לא מחושבים ולא אחראיים, אבל במידה והיא נעשית במידה מחושבת היא יכולה להיות מועילה מאוד. הנכונות לנטילת סיכונים והיצירתיות שהוזכרה בסעיף הקודם הופכת בעלי הפרעת קשב רבים ליזמים, לאנשי עסקים ולאמנים מוצלחים.

אמנם נהוג לאפיין את הפרעת הקשב וההיפראקטיביות בחוסר קשב, אך כאשר בעלי הפרעת קשב, עוסקים בדבר בו יש להם עניין רב, הגירויים החיצוניים כאילו נעלמים, והם יכולים להגיע בקלות לרמת ריכוז גבוהה במיוחד ולהתמקד בצורה יוצאת דופן בדבר בו הם עוסקים למשך זמן רב. ההשתקעות המוחלטת בפעילות מסוימת מביאה לתחושת סיפוק גדולה ומאפשרת לבעלי הפרעת הקשב להצטיין באותו עיסוק שכה מעניין אותם.
גם להיפראקטיביות יש צד חיובי. האנרגיה הרבה שקיימת אצל אנשים בעלי הפרעת קשב והיפראקטיביות ואשר מפריעה להם כאשר הם נדרשים לעסוק בנושאים שלא מעניינים אותם וכאשר חוסר הקשב שלהם הוא גדול, יכולה להיות מתועלת למטרות חיוביות במקרים שאנשים אלה נחושים לבצע משימה שמעניינת אותם ולהביא את אותם אנשים לעבוד שעות וימים ארוכים תוך הרגשת סיפוק רב. תכונות אלה הן גם תכונות שנדרשות פעמים רבות בעולם העסקים".
בהצלחה!

כתבות נוספות