שאל את הרב

כיבוד הורים וכיבוד דת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 23/02/06 13:25 כה בשבט התשסו

שאלה

בס"ד

כבוד הרב שלום!

אני בת 16 ולפני שנתיים בערך התחלתי להתחזק בהדרגה ב"ה.הבעי'ה שלי היא עם ההורים שלי. הם מגדירים את עצמם כדתיים, אבל הם לא מתפללים באופן קבוע (רק בשבתות), ולא מקפידים כ"כ על הלכות צניעות (אמא שלי הולכת עם מכנסיים ובלי כיסוי ראש). אני מאוד מאוד אוהבת את ההורים שלי ומשתדלת לכבד אותם כל הזמן! ואני מאוד מעריכה את איך שהם חינכו אותי, ואת זה שהם אפשרו לי להתחזק למרות שהיה להם קשה עם כמה דברים, כמו זה שאני מקפידה על צניעות וכד'.

אבל יש לי בעי'ה איתם בעיניין של שטיפת כלים בשבת, לפעמים הם מבבקשים ממני לשטוף כלים בשבת, ואני יודעת שאם אני לא אעשה זאת אז אמא שלי תעשה זאת, (וזה גם מתנגש עם כיבוד הורים) מה לעשות? ובנוסף לכך ההורים שלי לא מסכימים לי לנסוע להתנחלויות, ולא נתנו לי ללכת ולהתנגד בעמונה ובגירוש של גוש קטיף וצפון השומרון, האם יש לי היתר לא להתייחס לאיסור שלהם ובכל זאת ללכת להתנחלויות?.

אני מצטערת על אורך השאלה, זה פשוט דברים שמציקים לי הרבה זמן, וכבר ניסיתי להתמודד איתם בשיחות עם הוריי, אבל כפי שנראה זה לא כ"כ שינה את דעתם. אודה לך אם תוכל לתת לי את דעת ההלכה בנוגע לכך, ואת דעתך האישית.

תשובה

בס"ד

הכבוד שאת רוחשת להורים שלך בשאלתך הוא הדבר הנכון. כך צריך להתיחס להורים - גם אם הדרך שלך שונה משלהם.

בפועל את צריכה לחפש דרכים לא להתנגש איתם. דברי עם אמא שלך שאת רוצה לשטוף את כל הכלים של השבת במוצאי שבת. כך תראי לה שאת הולכת לקראתה ואולי זה יעורר לה את הרצון ללכת לקראתך.
אם זה לא הולך - את יכולה לשוטף את הכלים בשבת. כי אין "צורך שבת" גדול משלום הבית ומהורדת כעסים.

בענין ההתנחלויות זה לא רק בעיה של ההורים שלך בגלל דרכך הדתית. יש על כך באתר כמה וכמה תשובות וכולם מציעים לנהוג בחכמה. לא חייבים לשמוע להורים בדבר שלא קשור אליהם. אבל זה לא חכם להפר את דבריהם. צריך לדעת איך ללכת בין הטיפות. דהיינו לא חייבים לעזור לעם ישראל דווקא במקומות שההורים לא רוצים שתלכי לשם. בכל מקרה אם הם נתנו לך הוראה מפורשת לא ללכת לשם. את בבעיה. כי זה כבר התנגשות עם כיבוד הורים.

אני מציע לכבד את ההורים כמה שיותר. לאהוב אותם. לעורר את האהבה והכבוד אליהם כמה שאת יכולה יותר. מגיע להם!!

כל זה הוא המשך הכי ישיר להתקדמות שלך האישית בצניעות ובשאר הדברים שקשורים לקדושה.

זה הולך ביחד הכי טוב!

בהצלחה

כתבות נוספות