שאל את הרב

יראת העונש?

חדשות כיפה הרב אליעזר אלטשולר 25/06/05 17:45 יח בסיון התשסה

שאלה

'יראת העונש' היא תחושה של מרחק ממנו בגלל שהוא יכול להעניש אותי ולפגוע בי (או לצד ההפוך - לתת לי המון שכר תמורת עשיית רצונו). אני מבינה שיש לו כח יותר ממני, שב'סרגל הכוחניות' שקיים בעולם- הוא מעליי. יש לנו יראת העונש מהמנהלת בבית הספר, לפעמים מאבא שלנו, ומה שבטוח - מנחשים ועקרבים…

שאלה?

1. יראת העונש מה זה זה משרשמתי ?

2. נגיד ואני מרגיש שאני סובל כבר תקופה של שנה בעיות בריאותיות ולדעתי אלוקים עשה לי את זה, אז מה זה אומר שהוא עשה לי יראת עונש כרצונו כדי לתת לי שכר בעולם הבא איך זה הולך?

תשובה

בע"ה
שלום רב,
"יראת העונש" , פירושו שאדם מודע לכך שעל כל מעשה הוא עתיד ליתן את הדין, כלומר, שבעצם עשיית דבר שלילי גורמת בהכרח נזק לעצמי , לנשמה , וזה יבוא לידי בטוי אולי בעולם הזה ואולי רק בעולם הנשמות , אחרי מאה ועשרים.
לא מדובר בכח או שליטה,( שזהו, אגב הציור המסולף של הגויים את האלקים), אלא בהבנת מערכת הכוחות שבורא העולם נתן בבני האדם , ומצפה שנדע להשתמש בהם לטוב ולא לרע.
נכון, בהבנה ילדותית ושטחית הציור הוא כאילו מדובר על עונש כפי שנהוג בינינו , בני האדם , אולם האמת היא שהקב"ה פשוט יצר את העולם כך שכל מעשה , טוב או רע , גורר אחריו תוצאה בהתאם.
כל זה לא עונה לשאלתך השניה שעוסקת ביסורים שבאים על האדם, אלו יכולים להיות עונש על מעשיו, כפי שכתבנו, אבל גם יכולים להיות יסורים שתפקידם לעורר את האדם לחשוב האם הוא אכן מנצל את ימי חייו באופן הראוי , האם הוא מבזבז אותם? אין דבר שמעורר יותר לחשיבה מאשר צער גופני , או פיסי !( לכן אנו צמים בימים מיוחדים כדי להתעורר לתיקון ולתשובה!)
אז, אל תשאל למה הוא עושה לי את זה, אלא מה אני צריך ללמוד מזה ?
בברכה, אליעזר,

כתבות נוספות