שאל את הרב

חיזוק שפועל הפוך

חדשות כיפה צוות ישיבת צפת 26/10/11 09:35 כח בתשרי התשעב

שאלה

שלום לכבוד הרבשמעתי מרב אחד וגם קראתי בפלא יועץ ועוד ספרים שנותנים חיזוק איך אנו בדור כזה נגיע למה שהגיעו התנאים שאפיל שלי ממה שהם עשו והגיעו אין בכחנו לעשות אז מביאים את מה שענה הארי ז"ל למהרח"ו כששאלו על כך ואמר לו שבגלל ריבוי החיצונים הניסיות מצווה קטנה שאדם עושה חשובה לפניו כהרבה מצוות בדורות הראשונים ואמר לו שאם היה בדורם היה אחד מהגדולים בערך כך שמעתי וקראתי ולאחר זמן סיפרתי למשהו והוא עורר בי שאלה הוא אמר לי עדיף שלא לספר ולומר זאת לאנשים כי יכולים ללמו מזה להקל יגידו אם מצווה קטנה שווה כהרבה מצוות שעשו בדורות ראשונים אני כבר מסודר ולא צריך להשתדל כל כך מספיק לעשות קצתלא ידעתי לענות תשובה טובה ורצינית לכן רציתי לשאול1 מה ניתן לענות לו ולעצמי ?2 אם הרב יכול להסביר איך רק נתחזק מהדבר הזה ולא נקל כפי שכתבתי אם אפשר להביא על זה איזה משל זה מאד יעזורתודה רבה וברכה והצלחה בכל

תשובה

בע"ה

שלום לך,

הקב"ה לא מודד אותנו אל מול אנשים אחרים, לא בדורות אחרים ולא בדור הזה.
הקב"ה מודד אותי אך ורק לפי מדד אחד- אני!
מי שאני כרגע, כאן היום לעומת מי שאני באמת ומי שאני יכול להיות.

הנסיונות שהקב"ה שם בפנינו כדי להעלות אותנו לחזק אותנו- הם נסיונות ששייכים לכל אחד לפי מעלתו ומקומו.
לאדם פשוט יותר יש את הנסיונות שלו וגם לצדיק יש את הנסיונות שלו- אולי זה לא אותו נסיון, אך לשניהם יש התמודדות ויש קושי, שממנו הוא יכול להבנות, להזדכך ולהתגבר.

בדורות שלנו, דור הגאולה יש חושך גדול שדורש מאיתנו אורות גדולים. יש קשיים רבים והתמודדויות מסובכות לעיתים הרבה יותר ממה שהיה פעם (לדוגמא בנושא צניעות ושמירת העיניים וכו') אולם גם המשימה המוטלת עלינו גדולה יותר, להביא את הגאולה ממש ולהמליך את ה' עלינו ועל העולם כולו.

דברי האר"י ז"ל נועדו לאדם שנפל בחטא- וחמור בכך, נפל בייאוש ובחוסר אמונה בתשובה.
אם אדם יאמר כיצד אתמודד עם הקשיים, כיצד אשמור על העיניים ועל הברית, על החסד ועל הלב הטוב, על טהרה ועל הקדושה- הנה כבר נפלתי ונכשלתי ובוודאי הקב"ה כועס עלי והתרחק ממני.
ענה לו שהקב"ה לא בא בטרוניה עם בריותיו, הוא שם אותנו במציאות קשה אך מאמין שאנו יכולים להתמודד עימה. הוא נתן לנו אורות גדולים להתמודד עם החושך הגדול - וגם אם נפלת וגם אם נכשלת פעם או פעמיים ואפילו יותר, הקב"ה רוצה וצריך אותך איתו!

אולם אדם שיחפש איך לברוח מהתמודדות, איך לוותר לעצמו ולמצא לזה תירוצים- אדם כזה אינו עובד ה' ואינו מבקש ה'.
אדם שיתמודד ויפול ויקום ויעשה תשובה- ה' איתו לגמרי.
אדם שיסתמך על דברי האר"י לכתחילה ולא ישתדל ולא יתאמץ ולא ינסה- הוא מראש ויתר על קרבת אלוקים...

ברור שהאר"י התכוון שהדברים ישמשו לחיזוק לשבים על פשע שמנסים להתגבר ואין הדברים מכוונים על מנת להתיר לאדם מראש.
מי שמסתמך על דברי האריז"ל כדי לחטא ולעשות תשובה- הרי הוא בגדר של האומר "אחטא ואשוב, אחטא ואשוב" ואין מספקין בידו לעשות תשובה.

לכן גם אפשר לקבל חיזוק גדול מדברי רבינו האריז"ל:
אם השתדלת ובכל זאת נפלת, אל תחשוב שהקב"ה ירחיק אותך לנצח, אם רק תחזור ותבקש אותו, אם רק תחזור ותנסה באמת לחזור בתשובה- הקב"ה יקבל אותך ברצון ובשמחה משום שהוא יודע עם אלו דברים אנחנו מתממודדים!

ישמח לב מבקשי ה'
בברכה
אור

כתבות נוספות