שאל את הרב

חטאים וחזרה בתשובה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/09/01 22:02 יג בתשרי התשסב

שאלה

למה אי אפשר לעשות כל מה שרוצים ואח"כ לחזור בתשובה הרי הקב"ה מקבל את החוזרים בתשובה ואפילו מקרב אותם יותר. אז עכשיו אפשר הנות ואח"כ לחזור בתשובה .

תשובה

שלום לך,
נכון שתשובה היא דבר מועיל לתיקון החטא, אך ישנו כלל האומר ש"האומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה"- כלומר, מי שזו כוונתו, תשובתו לא תתקבל.
אך נוסף לכך, אנו מצרפים בזאת תשובה לשאלה דומה שנשאלנו והתשובה עונה גם על שאלתך:

שאלה: מה שאני אכתוב זוהי איננה ממש שאלה אלה יותר נקודה למחשבה לא פתורה...
חטא זה כזה דבר גרוע??? מצד אחד- כן, מה זה אסור וזה לא בסדר וזה גם מזיק, אבל מצד שני-כשחושבים על זה זה לא כזה גרוע ואפילו הרבה פעמים טוב, אחרי שאדם חוטא הוא יכול לעשות את אחד הדברים הנפלאים ביותר שד' נתן לנו לעשות בעולם- לעשות תשובה! וזה שווה את זה, ברגע שאדם חטא הוא יודע מה ההרגשה לא לעשות טוב והוא יזהר הרבה יותר בכל דבר, הוא יבין שכאשר ד' אמר לא לעשות משהו הוא ידע בדיוק למה וכך יעשה הרבה יותר בשמחה את המצוות ויזהר הרבה יותר בעבירות. הירידה הזאת שאחרי החטא ובזמנו, בעצם יכולה להביא את האדם למקפצה אדירה של עבודה על המידות, הכרה באמת ובדרך בה צריך לנהוג...
נקודה למחשבה שלי לא כ"כ פתורה, אולי כדאי לחטוא פעם אחת בכל חטא רק כדי שתהיה לי ההרגשה?... (והתשובה היא לא, גם ככה כל אדם חוטא בחטא אז יש לו כבר את ההרגשה...)
תודה רבה רבה ויישר-כח ענק!!!
תשובה: שלום לך,
שתי נקודות העלית בדברייך.
האחת, "האם חטא זה דבר כזה גרוע?!".
והשניה- מהי חזרה בתשובה?

ונתחיל מן השניה. הדבר המופלא שנקרא "תשובה" אינו רק כפרה על חטא שעשינו בעבר אלא הרבה מעבר לזה. "תשובה", במובנה השלם והאמיתי היא 'התקדמות' - של האדם בפרט, אבל גם של העולם בכלל. כלומר, אדם שנמצא במצב נמוך מתקדם אל מצב גבוה יותר. ואכן, כשאדם חטא, עבר עבירה, הוא התרחק מהיעוד האלוקי שניתן לו ועליו לשוב בתשובה.

אבל אדם יכול להיות רחוק גם ללא חטא, כשלא התקדם ונשאר ברמה מוסרית נמוכה, וקיים מצוות בקטנות (למשל, שעושה המצוות כ"מצוות אנשים מלומדה", ללא כוונה וללא שמחה). להתקדם ולשוב בתשובה בזה הוא דבר גדול, ומבחינה מסויימת תוספת חיובית זו גדולה יותר בערכה מתיקון השלילה, שהרי בתיקון החטא האדם בגדר "סור מרע" , אך בהוספה של מעלות יש "עשה טוב", ובעשיית הטוב יש מדריגות עד אין ספור - יכולת התקדמות ללא גבול.
וכן בצד הכללי התשובה היא התקדמות של כל העולם בכללו מבחינה מוסרית וערכית ובזה מאפשרת לכבוד ה' להתגלות בעולם.
דבר זה ניכר בפסוקים בתורה בעניין התשובה , שמוזכר שם עניין התשובה והגאולה כאחד, ללמדנו שהתשובה אינה נעצרת בתיקון החטא אלא כוללת הרבה יותר.

ובעניין החטא, הרי זו מציאות גרועה ומקולקלת מבחינה אובייקטיבית. כאשר אדם חוטא הרי הוא פוגם בנפשו ומעכיר את העולם כולו. אין שום הצדקה לחטוא, גם אם המטרה היא "לאפשר תשובה טובה", כדברייך. וצריך להיות ברור- חטא פירושו התרחקות מה'. נקודה.
אדם שרוצה לעשות תשובה גדולה שיתקדם במעלות מעלה מעלה, ובזה יבין את גודל המצוות ויעשה אותן בשמחה.
לסיכום: התשובה אכן מביאה את האדם לקרבת אלוקים גדולה, אבל דוקא על ידי התקדמות חיובית גדולה, ולא על ידי טמטום הנפש בחטא.

יהי רצון שנזכה כולנו לשוב בתשובה אמיתית
שנה טובה ומתוקה
שמואל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות