שאל את הרב

ויכוח מי יהיה הסנדק

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 07/01/14 12:41 ו בשבט התשעד

שאלה

שלום,

אני ובעלי זוג נשוי חילוני אני באה מבית דתי והוא לא.

אני גדלתי להורים גרושים ואין לי קשר לאבי כלל, גם בחתונה שלי הוא לא היה ומגיל 3 אני גדלה אצל הוריו של אבי, סבא וסבתא שלי שהיו לתפקיד הורים עבורי.

הם אנשים מבוגרים בני 80 ואין להם נחת מכל הילדים שלהם כולם גרושים וכדומה סיפור ארוך, ורק אני נותנת להם נחת. הם עוזרים לנו המון גם מבחינה כלכלית וגם מהבחינה שאנחנו כרגע גרים אצלהם בשביל שנוכל לחסוך, כל התמיכה שאנו מקבלים זה רק מהם כי ההורים של בעלי לא עוזרים לנו בכלום.

עכשיו בעזרת ה' אני צריכה ללדת בן זכר ראשון.

שמצד בעלי - זה נכד בן ראשון למשפחה

ומהצד שלי- זה נין ראשון למשפחה

ואנחנו קצת מתווכחים למי לתת להיות הסנדק בגלל שכל אחד רוצה את המקורב אליו.

אני כבר לא יודעת מה לעשות בבקשה האם יש הלכה או משהו שיפתור לנו את הבעיה??

תשובה


שלום וברכה,

אקדים בברכת לידה קלה מתוך נחת, בריאות ושמחה.

לגופו של דיון,
חשוב לדעת שנקודת הגישה הבסיסית צריכה להיות אצל שניכם שאתם חושבים יחד על המורכבות, ומבינים אחד את השני.
אין שום סיבה עקרונית שיהיה ביניכם וויכוח על הנושא, משום שעם מעט הקשבה הדדית ניתן להבין שזו מציאות מורכבת, ולא פשוטה. ומצד האמת יש סיבה ראויה לכבד את שתי המשפחות במצווה.
אחר ששניכם הבנתם היטב את המורכבות של הרצון ההדדי לכבד את המשפחה שלך ואת המשפחה של בן זוגך ניתן לנסות למצוא את הפתרון יחד לבעיה.
אני מדגיש זאת, משום שהרבה פעמים וויכוחים כאלו נובעים מתוך פגיעה אישית, ורצון לנצח ולא מתוך חשיבה עמוקה מה נכון יותר לעשות.

אם לא הצלחתם להגיע למסקנה שאתם רוצים לחשוב יחד על הנושא מתוך התחשבות הדדית וכנה, הייתי ממליץ לך לוותר, ולומר לבעלך: "חבל שאינך מוכן להחליט יחד איתי. אני מבינה שזה חשוב לך כל כך, ולכן אני מוותרת!". שווה לוותר בשביל שלום בית.
ייתכן מאוד שעצם הוויתור שלך יגרום לבן זוגך לחשוב פעם נוספת ולהתחשב יותר בצדדים שאת מעלה.

במידה והצלחתם להגיע למסקנה שאתם רוצים לחשוב יחד מי יהיה הסנדק, ניתן אולי לשתף את המשפחות שלכם בהתלבטות.
ייתכן מאוד שכשהם ישמעו את ההתלבטות הם מיד יוותרו ויגידו לכם תכבדו את הצד השני, וכך תוכלו לחסוך הרבה עגמת נפש.
במידה ולא תרצו לשתפם מסיבות שונות, אמליץ שתנסו לחשוב איזה צד ייפגע יותר אם הוא לא יקבל את ה"סנדקאות", ותסבירו בעדינות לצד השני שהייתם חייבים לכבד את הצד הזה.

אך אם גם זה לא שייך, דעו שישנו כלל בהלכה בנושא "סנדקאות", מופיע בספר שולחן ערוך (סימן רסד סעיף א): "יש להדר ולחזר אחר בעל ברית (סנדק) היותר טוב וצדיק". ולכן אם אחד מהצדדים עומד יותר בכלל הזה יש לו עדיפות.

כמו כן, יש לציין שניתן לכבד את בני המשפחה בכיבודים נוספים בשעת ברית המילה. תתייעצו עם המוהל איזה כיבודים עוד ניתן לכבד, וכך לא יורגש שצד אחד התכבד והצד השני לא התכבד.

בתפילה שתראו נחת ושמחה מילדיכם, ותזכו לשלום בית אמיתי,
בברכה רבה
הלל מרצבך

כתבות נוספות