שאל את הרב

הוספת שם

חדשות כיפה רבני בית הלל 02/11/12 14:26 יז בחשון התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב,

הסיפור מתחיל מהרצון לעשות איזשהוא שינוי מהבפנים.

וזה החל לפני כ-4 שנים. התחזקתי מאוד , וכך גם האמונה שלי ב״ה. אמנם מאז, אני מרגישה איזשהוא עיכוב. איזשהוא משהו שמשאיר אותי תקועה במקום מבחינה רוחנית.

בעקבות זאת, אני גם מרגישה עיכוב בבחירת בן זוג, לימודים וכו.

האם הוספת שם זו דרך כדי להשתחרר מן העכבות האלו?

האם הדרך הזו מומלצת?

האם ישנה דרך נוספת מומלצת?

שמי הוא עדן וחשבתי להוסיף תאיר- כדי באמת שתואר( מלשון אור) לי הדרך.

תודה רבה,

אני חושבת שבית הלל זו יוזמה מקסימה ומבורכת.

עלו והצליחו.

תשובה

עדן שלו´


ראשית אני מחזקת אותך על התחזקותך.

עיכובים בהתפתחות רוחנית הם דבר שחווה כל אדם שהעולם הרוחני הוא נר לרגליו. חיינו הרוחניים בנויים מרצף של עליות וירידות וחוזר שוב, ותקופות שנראות כתקיעה רוחנית. בעולמה של החסידות לתקופות האלו יש חשיבות גדולה. ועל אף הרצון להזניח את העבודה בתקופה זו יש להתאמץ ולהחזיק בה כלל האפשר, גם אם ההתקדמות אינה נראית. לפעמים הפֵרות באים רק אחרי זמן רב. רק ההתמדה וההמשכיות ברצף מאפשרים את הקפיצה הבאה. זה דומה קצת לדיאטה, להבדיל כמובן: הק"ג הראשונים נושלים מיד, אחר כך הגוף מתרגל ואע"פ שאנחנו ממשיכים באותה מתכונת הק"ג המיותרים אינם יורדים. גם ברוחניות תקופות כאלו עניינן לדייק יותר את עבודת ה´ שלנו, לתחזק את הקיים, והקפיצה בוא תבוא.

לעניין שינוי השם - אנחנו מכירים מציאות הלכתית של שינוי שם לחולה במטרה לקרוע את גזר דינו ולשפר את מצבו (רמ"א על שולחן ערוך יורה דעה שלה, י).

שינוי שם שם במטרה לשחרר אותו מתקיעוּת או לשנות את מזלו, גם היא מוכרת במקורות, אך היא אינה פעולה שהאדם יוזם. כך למשל הגמ´ במסכת ר"ה (טז ע"ב) מציינת את שינוי השם של שרה אמנו [משרי לשרה] כשינוי שאפשר את הריונה והולדת יצחק. את שינוי השם יזם וביצע הקב"ה.

לשם שניתן לנו על ידי הורינו יש חשיבות גדולה מאוד, ולא כדאי לנו לפעול בפזיזות ביחס לשינוי.

משום כך למעשה אפשר לפעול באחת משתי דרכים שונות ומנוגדות:

האחת בבחינת "תמים תהיה עם ה´ אלקיך", ו"במופלא ממך אל תחקור". המשיכי לפעול בכיוונים השונים להשגת מטרותייך - ברוחניות, בזיווג, בעבודה וכו´. אין שום צורך לשנות את השם ולא בטוח שכדאי לפעול בכיוון שאינך יודעת אם יעזור.

אם אינך רגועה והנושא של שינוי השם חוזר ומטריד ואינך מוצאת מרגוע לנפשך, ויש בך רצון פנימי לשנות את השם - פני למי שמתעסק בנושאים כאלו והיוועצי עמו. יש כמה וכמה מקובלים אמינים, יראי שמים, שיש להם הבנות גם בנושא השמות וכדאי להיוועץ בהם - גם ביחס לשאלה הראשונית - האם כדאי בכלל לשנות/להוסיף שם, וגם ביחס לשם החדש המוצא חן בעינייך. מכן מקום צריך להיזהר כאן בבחירה למי הולכים, ולא ליפול חלילה לידי שרלטנים.

בהצלחה בכול וברכת ה´ עלייך
מירב (טובול) כהנא

(התשובה התקבלה מהרבנית מירב (טובול) כהנא)

רבני בית הלל משיבים על שאלות גם בפייסבוק - כנסו עכשיו - http://www.facebook.com/B.Hillel?filter=2

כתבות נוספות