שאל את הרב

האם יהודים מאמינים הם סוציאליסטיים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/11/01 17:59 טז בחשון התשסב

שאלה

שלום.

רציתי לדעת מדוע רוב היהודים המאמינים אינם מגדירים את עצמם כסוציאליסטים (או סוציאל-דמוקרטים), למרות מסרי העזרה ההדדית ביהדות?

בתודה מראש,

פלג

תשובה

שלום פלג,
שאלת מדוע רוב היהודים המאמינים אינם מגדירים את עצמם כסוציאליסטים או סוציאל דמוקרטים ?
המילה הגדרה נובעת משורש ג.ד.ר , שמשמעותו העיקרית היא לשים גדרות לעניין מסוים.
כל שימת גדרות הנה הגבלה שאותו עניין לא יכול לצאת מתחומי "ההגדרה" , ולכן הוא מוגבל מאוד.
בתורה נמצאים מסרי עזרה הדדית בהרבה מאוד תחומים ומצוות, וניתן לומר שהתורה שנמסרה מה' לפני אלפי שנים היא הספר הראשון שנותן תשתית רחבה ואמיתית כיצד צריכה להתנהג חברה בכל התחומים. זוהי התשתית העתיקה ביותר לבניית מדינת סעד ורווחה , וזה בא לידי ביטוי במצוות רבות כגון : כל מתנות עניים , תרומות ומעשרות , שמיטה ויובל וכדו' (ויש מקום לפרט בכל מצווה כיצד זה בא לידי ביטוי).
ואם נעמיק היטב בתורה נמצא את כל הרעיונות שקמו בחברה האנושית במאתיים השנים האחרונות, כגון : סוציאליזם ושיוויון חברתי , קפיטליזם , דמוקרטיה , ואפילו רעיונות רחוקים כגון אנרכיה .
בכל רעיון כזה ישנו גרעין טוב ששורשו כבר נכתב בתורה , אולם כאשר הוא מופיע בעולם על ידי אנשים שמגדירים עצמם בהגדרה מסוימת אחת כגון סוציליסטים , מצטרף לגרעין הטוב גם הרבה שלילה (לדוגמא ראה במערכת הקיבוצית מצב של "אבטלה סמויה" ).
התורה שקדמה לכל , ונמסרה על ידי יוצר האדם אינה "מגבילה" עצמה להגדרה כזו או אחרת , אלא היא כוללת בתוכה את כל הנקודות הטובות שבכל רעיון חברתי או מדיני כלכלי וכדו' .

לכן ניתן לומר שיהודי מאמין שהתורה היא נר לרגליו הוא גם סוציאליסטי וגם דמוקרטי , וגם קומוניסטי וכו' מבלי להגבילן עצמו , אלא ע"י שתופס את הטוב שבכל רעיון אמיתי, ששורשו כבר כתוב בתורה.

בברכה
גולן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות