שאל את הרב

ביצה שנולדה ביום טוב

חדשות כיפה הרב מוטי דשא 30/10/08 18:40 א בחשון התשסט

שאלה

בס"ד

אחרי שקין הרג את הבל-עם מי הוא התחתן?

2. למדנו במשנה,שאם לא מכינים במחשבה דבר מסויים,לצורך אוכל נפש,ליום טוב,הוא "מוקצה"(של יום טוב... ).

ואז החלנו למוד מסכת ביצה,פרק א',משנהא',וזה על ביצה שנולדה ביום טוב,מתרנגולת שמיועדת לאכילה,והיום טוב הוא אחרי שבת-ז"א ביום ראשון. ואז אסור להשתמש בה (לפי בית הלל) ובית שמאי מתירים.

-אסור כי ביצה מוכנה יום קודם בגוף התרנגולת... .ואסור להכין משבת ליו"ט.

שאלתי היא:מה עם הביצים שבוקעות ביום ראשן,שהוא יום חול-לא יום טוב? הרי גם אז הביצים היו מוכנות בשבת,וגם ליום טוב אסור להכין משבת!!!

תודה

תשובה

1. קין התחתן (במובן של נישואין שלהם כמו שכותב הרמב"ם) עם אחותו. אומנם לידת חנוך מופיעה לאחר רצח הבל, אולם לא ברור אם לקח אותה לאשה קודם או אחר הרצח.
2. אסור להשתמש בביצה שנולדה ביום טוב שחל ביום ראשון, לא בשל איסור הכנה משבת ליו"ט, אלא כוון שביום טוב מותר להשתמש בדבר שהוכן ביום חול, ואם הוכן בשבת אזי לא הייתה הכנה המתרת את הביצה. אין בביצים שבוקעות ביום ראשון שהוא יום חול איסור של הכנה משבת לחול כי איסור הכנה מוטל על בני אדם מישראל. והביצה שהוכנה בבטן התרנגול בשבת לא הוכנה על ידי אף אדם. וכוון שביום ראשון אין דיני מוקצה, אין איסור כלל. ותיקון קל לדבריך: כו"ע מסכימים שאסור להשתמש בביצה שנולדה ביו"ט שחל ביום ראשון, ומה שבית הלל אוסרים זה ביו"ט שחל ביום אחר (למשל ביום ג) וזה משום שגזרו על כל יו"ט משום יו"ט שחל ביום ראשון, וב"ש לא גזרו.

כתבות נוספות