שאל את הרב

אמונת חכמים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/06/09 18:16 כד בסיון התשסט

שאלה

שלום לכבוד הרב!יש כמה עניינים שמאוד מאוד מטרידים אותי בנושאים חשובים...

1.מהיכן אנו יודעים שה' ציווה אותנו לפרש את התורה שבכתב?

2.איך חכמים ידעו לכתוב תורה שבע"פ?-האם התורה שבע"פ זה תרי"ג המצוות?

3.איך חכמים ידעו את כוונת התורה?לדוג' דוד המלך מאיפה הוא ידע את כל מה שכתוב בתהילים שה' הוא טוב וכו'?או שלמה המלך שכתב את קהלת מאיפה הם ידעו את כל מה שהם כתבו אם אלו דברים שלא כתוב בתורה?

תודה רבה!!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
1. בתורה שבכתב לא כתוב מתי נכנסת שבת ומתי יוצאת. לא כתוב מה צריך בדיוק לעשות כדי לקיים את מצות תפילין. לא כתוב מה הם בדיוק ארבעת המינים של חג סוכות. מכאן שחייבת להיות תושב"ע שהיא פרוש והדרכה מעשית כיצד לקיים את דבר ד´ שבתורה.
2. התורה שבע"פ אינה ´המצאה´ ולא ´יצירה´ של חכמים. היא נתנה למשה בסיני יחד עם התורה שבכתב אלא שלא נכתבה: כאשר משה ציוה על שמירת השבת הוא הודיע לעם שהשבת נכנסת ב-´בין השמשות´. כאשר הוא אמר להם "וקשרתם לאות על ידך והיו לטטפות בין עיניך" הוא הסביר בע"פ שאלו ´תפילין´ = קופסאות שחורות, עשויות עור, ובתוכן הפרשיות הכתובות על קלף.
בכל דור מסרו זקני הדור את המסורת שבעל פה לבחירי התלמידים. רק בתקופה הרבה יותר מאוחרת החליטו שמפאת הגלות והרדיפות צריך לכתוב את הדברים: כך נוצרו המשנה והתלמוד וכל ספרי הקודש.
3. התושב"ע כוללת בתוכה מספר מרכיבים:
חלק אחד, זוהי המסורת שבאה בע"פ ממשה - היא נקראת "הלכה למשה מסיני".
חלק אחר אלו הלכות שיודעים אותם על פי פירוש פסוקים באותם י"ג מידות שהתורה נדרשת.
חלק נוסף אלו גזרות ותקנות שחכמים קובעים על פי צרכי השעה.  
4. כל הספרים השייכים לתנ"ך מבטאים את דבר ד´. חלקם נכתבו על ידי נביאים שהיתה להם נבואה גלויה, חלק אחר על ידי צדיקים שזכו לרוח הקודש - בין אלו נמנים גם דוד ושלמה.

כתבות נוספות