שאל את הרב

איך אפשר להאמין לדבר שלא רואים בעיניים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/08/01 22:35 יט באב התשסא

שאלה

מאת:אתיאיסטית.

האם אתם באמת מאמינים שיש אל? שיש ישות ללא גוף?!?!

אני לא. אולי תחשבו חזק חזק אם זה הגיוני או לא, ותגיעו למסקנה?

אני לא רוצה להפוך אתכם לאתאיסטים, אלא רק לגרום לכם לחשוב קצת.

חוצמזה שהמטרה הראשונית שלי הייתה להיות מרושעת אבל לא התחשק לי.

אז הנה, שאלה עניינית ומעניינת למדי!!

תשובה

שלום רב,
אנו שמחים על שאלתך המענינת שגרמה לנו לחשוב.
המסקנה הראשונה אליה הגענו וודאי יגיע כל מי שיקרא את השאלה היא: שיש לך שכל שחושב חזק וטוב!
אבל יש לנו קצת בעיה עם המסקנה הזו, שהרי את האבר שקוראים לו מוח ניתן לראות, וכבר ראו אותו הרבה בני אדם, אבל את השכל שנמצא בתוך המוח, אף אדם בעולם לא ראה, אפילו כשפתחו את המוח בהזדמנויות שונות. ובכל אופן מוסכם על כל העולם שהשכל קיים והוא זה שמדריך ומכוון אותנו בכל חיינו, אף על פי שהשכל עצמו אינו גוף ולא ניתן לראותו?!
אני מניח שאת מכירה את כל המכשירים המודרנים ביותר כגון פלאפון, שידורי לויין, מיקרוגל, רדיו וכדומה. לעיתים אנו שומעים בתקשורת, שישנם בעיות חמורות בניהול שדה התעופה בנתב"ג בגלל שידורי רדיו פירטיים. היתכן שבאמת גלי רדיו שלא רואים אותם ואין להם שום גוף חומרי , יכולים לשבש פעילות של שדה תעופה משוכלל הרי אם לא רואים אותם, ואין להם גוף או חומר - משמע שאינם קיימים. ובכל אופן אנו רואים תוצאות ושיבושים במציאות שלנו מכל הגלים השונים שנמצאים באויר.
חשבת פעם איך האוכל מתחמם במיקרוגל הרי לא רואים שום גוף חימום שיחמם אותו, ובכל אופן האוכל יוצא חם. וכן מכשיר הפלאפון המשוכלל - כיצד הוא עובד, הרי אין לו שום חוט כמו הטלפון הרגיל, אם כן כיצד ניתן לדבר דרכו והרי אנו לא רואים את גלי הלויין שלו?
ובכלל חשבת פעם מה קורה לאדם שנפטר לא עלינו, הרי כל אבריו קיימים ומדוע לפתע הפסיקו לעבוד. בעולם המודרני נהוג לומר שיש בתוכו נפש שהיא מפעילה את כל הגוף, וכשהיא נעלמת מסיבה כל שהיא שאין לנו שליטה עליה, הרי כל מערכות הגוף מפסיקות לתפקד - משונה מהי הנפש הזאת הרי מעולם לא ראה אותה אדם, ובכל אופן מוסכם בכל העולם שהיא קיימת ומפעילה את כל האדם?
אם קנה המידה שלך לדעת האם דבר קיים או לא הוא רק מראה עיניים, משמע אוזניים או חוש ומשוש, אז תסתכלי על האוויר מולך. את לא רואה כלום , נכון? אך באמת החלל הזה מלא גלי רדיו וטלוויזיה, מראות שונות ויצורים חיים. לפני מאתיים שנה היינו שואלים שאלה שכזו, התשובה הייתה שמבחינה מדעית אין כלום. ההוכחות הפיסיקליות משתנות על פי שכלולם של כלי המדידה השונים. לפני כמה מאות שנים לא האמינו בקיומם של חיידקים כי לא יכלו לראות אותם טרם המצאת המיקרוסוקופ. אך, תודה לאל, שהמדע התפתח מאז וכעת ניתן לראותם, ועדיין יש לו עוד כברת דרך ארוכה לעבור. אך לומר ש"מה שני לא רואה לא קיים", תסלחי לי, אך זו תפיסה מיושנת ופרימיטיבית, שכבר מאות שנים אינה מקובלת יותר.

אחרי הכל אנו בטוחים שיש לך שכל שחושב חזק חזק, אע"פ שמעולם לא ראינו אותו, ואנו מקוים שכמו ששאלתך גרמה לנו לחשוב קצת, הרי גם שאלותינו יגרמו לך לחשוב קצת ולהתבונן במציאות היומיומית שאנו חיים בה, ולבחון האם אין במציאות שלנו יישות ללא גוף? ואדרבה אם נשים לב טוב נראה שדוקא אותם יישויות ללא גוף הינם חשובות יותר ומפעילות מערכות של חומר וגוף, יותר מאשר אותם דברים שניתן לחוש אותם בחושים שלנו.
להתראות בינתיים, ונשמח אם תמשיכי לשאול אותנו שאלות מענינות שגורמות לחשוב, ונקוה שזה יהיה הדדי שגם מי ששואל יחשוב על התשובות בצורה אמיתית ולא מקנטרת. את מוזמנת להענות לאתגר להתחיל ללמוד ולברר את האמונה בצורה יסודית ומעמיקה ולא להסתפק בהתבוננות חיצונית ושטחית.
כל טוב
גולן, חברים מקשיבים



כתבות נוספות