שאל את הרב

מוזיקה באבלות

חדשות כיפה רבני בית הלל 07/06/17 19:22 יג בסיון התשעז

שאלה

שלום כבוד הרבנים והרבניות,

אני כעת בשנת אבל לאמא שלי זיכרונה לברכה. האם יש היתר לשמוע למוזיקה (קצבית) כשעושים התעמלות והליכות?

המוזיקה עוזרת לי לבצע פעילות זו שהיא חיונית לבריאותי.

תודה לכם שפניתם מזמנכם עבורי.

בברכה

תשובה

ראשית כל אפתח בהבעת תנחומי על פטירתה של אמך, המקום ינחם אותך בתוך שאר אבלי ציון וירושלים

ובנוגע לשאלתך –

שולחן ערוך בהלכות אבלות (יו"ד שצא, א) פוסק ש"אבל אסור בשמחה" ומיישם זאת באיסור כניסה לבית המשתה ובהשתתפות בשמחת מריעים (מסיבה) כל זמן האבלות (על אביו ואמו י"ב חודש ואילו על קרובים אחרים שלושים יום). הרמ"א לאור זאת אוסר כניסה לכל מקום שיש בו שמחה כולל גם מסיבות של מצווה.

מספר אחרונים הרחיבו קביעות אלו אף יותר, ופסקו שכל דבר המעורר שמחה אסור לאבל, ובין השאר אסרו בהקשר זה אף את הנגינה או שמיעת מוזיקה. (ראה למשל שו"ת מהר"ם שיק יו"ד סימן רסח). אמנם גם הם התירו זאת בהקשרים מסוימים של הפסד מרובה את הנגינה.

על אף שניתן לחלוק על חידוש זה ולומר ששמיעת מוזיקה אינה בהכרח שמחה הדומה לאירועים עליהם דיברו שולחן ערוך והרמ"א, דומה ומנהג ישראל הוא אכן לנסות ולהחמיר עד כמה שניתן לכל הפחות לא לשמוע נגינת מוזיקה כאשר היא מוקד הפעילות (כמו בקונצרט, הופעה וכדומה).

השאלה שלך היא בעניין שמיעת מוזיקה המתנגנת ברקע לפעילות אחרת שהיא מוקד העיסוק שלך, למשל פעילות ספורטיבית, נהיגה או שטיפת כלים. שימוש זה במוזיקה היא תופעה של עשרות השנים האחרונות בלבד ואין לנו מקורות רבים הדנים בהם. אמנם יש מספרי הלכות אבלות שנכתבו בתקופה האחרונה (כמו ילקוט יוסף, פני ברוך ועוד) אינם מחלקים בין צורת שמיעת המוזיקה ואוסרים כל שמיעה באשר היא, אך בעיני קשה לומר שכל שמיעה אפילו מינורית מהווה שמחה,

ועל כן דומני ודי בקביעת האיסור בשמיעה של מוזיקה הנמצאת במוקד הפעילות ואפשר להתיר שמיעת מוזיקה המשמשת כרקע לפעילות אחרת.

התשובה ניתנה ע"י הרב יוסף סלוטניק

כתבות נוספות