Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
את אישה מוכה גם אם לא מרביצים לך - כיפה

את אישה מוכה גם אם לא מרביצים לך

לכל אחד בציבור הדתי יש יכולת למנף את המודעות לתופעות האלימות המשפחתית ולשנות את המצב ההזוי בו אחת מכל עשר נשים במדינת ישראל סובלת מאלימות

חדשות כיפה נועה אריאל 12/11/14 12:24 יט בחשון התשעה

את אישה מוכה גם אם לא מרביצים לך
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לפני שבוע קיבלתי שיחת טלפון בהולה מחברה. כנסי לפורום באינטרנט. יש שם פניה מזעזעת של מישהי לעזרה וכולם כותבים לה תגובות שלא יקדמו אותה לשום מקום. נכנסתי. מצאתי את הפניה, הגבתי אליה בפרטי והפניתי אותה מיד למרכז טיפול רלוונטי.

כיון שכבר הייתי באתר, שוטטתי בו קצת וגיליתי עוד שלוש פניות שהדליקו לי נורה אדומה.

על אחת אספר פה:

"הוא מזלזל ברגשות שלי", היא כותבת. "הוא אומר ש'זה שטויות של נשים' וצוחק כשאני נעלבת מזה.הוא לא מדבר איתי כמעט בכלל, מגיע בערב ואוכל את האוכל שהכנתי לו מול הטלויזיה או מול המחשב ואף פעם לא איתי”.

"אוי, מסכנה שלי”, היו התגובות. ככה זה בהתחלה (?!), חיבוקים לך וכו' ואז שלל עצות נחמדות:

"תקראי את נשים ממאדים”, "יש ספר הדרכה של הרב הזה והרב ההוא”, "תקבעי ערב בשבוע רומנטי”, "תשקיעי בארוחה, ותשבו לדבר”. "תגידי לו רק 'אני מרגישה" בלי' 'אתה לא בסדר'” ועוד כהנה וכהנה עצות טובות (באמת) וגם עצות לעבודה על המידות.

הבחורה הגיבה:

"הוא לא מוכן לדבר, כי 'אני משעממת אותו', הוא לא רוצה ארוחה רומנטית כי 'אני לא יודעת לבשל'”, לצאת לאכול בחוץ זה יקר והמשכורת שלה לא מצדיקה הוצאות כאלה (גם שלו לא אבל מי נכנס לקטנות?) ולכן הוא גם לא אוהב שהיא יוצאת עם חברות לבית קפה ובטח שלא לקניות, תואר שני מצדו שתעשה במדעי הכביסה, והוא לא רוצה לשמוע 'אני מרגישה' כי חינטרושים של נשים חופרים לו, הקפדה במצוות שלה היא 'עמרצות', הוא לא מוכן לקרוא ספרים כי הוא כבר יודע ולא מוכן ללכת ליעוץ כי הוא בסדר גמור, שתלך היא בעצמה לטיפול.

"אוי, מסכנה שלי”, הגיבו החברות בפורום. "חיבוקים ונשיקות לך ותמשיכי להיות נחמדה וטובה ותראי שזה יסתדר”. "כמים הפנים לפנים" ותתפללי על זה, הוא לא באמת מתכוון - בחברה נפרדת לוקח זמן עד שלומדים את השפה הנכונה שפה נכונה לדבר עם נשים ועוד בלה בלה בלה.

הבחורה הזו עוברת השפלות כל יום. היא לא מספיק טובה בשום דבר - לא מעניינת, לא יודעת לבשל, חופרת, מלאה חינטרושים של נשים, ההכנסה שלה לא מספקת ואין לה חופש כלכלי בסיסי, הרצונות שלה הן בדיחה, יראת השמים שלה היא מקור לזלזול, כל ההצעות שלה לשיפור נדחות על הסף, כל איתותי המצוקה שלה מושמים ללעג. היא לא בסדר וצריכה טיפול.

והוא? הוא מושלם. לא צריך לקרוא וללמוד, לא צריך יעוץ, לא צריך לשפר עמדות. כי הוא הרי לא משעמם וחופר ולא יוצלח.

היא כותבת בפורום שוב ושוב ואומרת במילים שונות: העצות שלכן נחמדות אבל הן לא תשובה לבעיה שלי. אני במצוקה ואין לי עם להתייעץ (אחרת למה בפורום?)

היא צריכה עזרה של ממש. יש פער עצום בין בעיות בזוגיות צעירה, לבין התעמרות. לחברות בפורום אין ידע על כך, אין כלים להבחין וגם אם הן קוראות שהמצוקה שלה יותר קשה מאשר מה שהיה להן בצעדים הראשונים בזוגיות, אין להן מושג לאן להפנות אותה. הן מגיבות ומשקיעות מזמנן ובאמת רוצות לעזור, אבל אין להן איך.

התופעה הזאת שבה הרבה רצון טוב של הסביבה והחברה מתבזבזים לריק בגלל חוסר ידע וחוסר הבנה,

היא שכיחה ורווחת. לא רק החברות לא "שמות את האצבע" על הנקודה. גם ההורים הרבה פעמים מרגישים ש"משהו לא טוב" ואם הבחורה תלך להתייעץ עם הרב, גם הוא לא יזהה מספיק מהר שיש פה תופעה חריגה שצריכה עזרה וטיפול ממוקדים ומקצועיים, הבחורה, שתרגיש שגם בערוץ הזה אין לה מענה, תפסיק לבוא להתייעץ, והרב יניח ש"אורה של תורה" עזר והכל הסתדר.

בשלב הזה, וברמה הזו, הרבה פעמים ניתן לשנות ולשפר ולהציל את בני הזוג. חיבוקים נשיקות ורחמנות לא יכולים להשיג את התוצאה הזו המשכה של ההתנהלות הזו שבה אחד מבני הזוג מקטין ומשפיל את השני, ושולל את הלגיטימיות של מחשבותיו ורגשותיו, מזלזל בצרכיו (בכלל והרגשיים בכללם) הוא התחלתה של מערכת יחסים אלימה.

אלימות זה לא רק מכות

המודעות לבעיית האלימות במשפחה היא הבסיס לשינוי המצב ההזוי בו אחת מכל עשר נשים במדינת ישראל סובלת מאלימות (וארגונים רבים המטפלים בתופעה סוברים שאף יותר).

ובציבור הדתי, בו כל משפחה וכל אחד מבני המשפחה קשור מאוד לקהילה, יש יכולת למנף את המודעות לתופעת האלימות המשפחתית בקלות רבה לשינוי מיידי ולשיפור מצבם של אלפי נשים וילדים החיים תחת הסיוט של אלימות במשפחה.

הכותבת היא יוזמת הכנס למניעת אלימות במשפחה במגזר הדתי שיתקיים מחר (ה') בבית השחמט בתל אביב בהשתתפות הרב הראשי דוד לאו ופעילה בתחום אלימות במשפחה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן