דיון סוער בויקיפדיה: האם הרבנית מלכה פיוטרקובסקי היא אשת הלכה?

דיון סוער בקרב עורכי ויקיפדיה מעורר שאלה פמיניסטית משמעותית: האם ניתן להגדיר אישה כ'אשת הלכה'?

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/08/14 15:23 כב באב התשעד

דיון סוער בויקיפדיה: האם הרבנית מלכה פיוטרקובסקי היא אשת הלכה?
יחצ, צילום: יחצ

"מלכה פיוטרקובסקי (נולדה בתשכ"ה, 1964) היא מורה ומחנכת, ממובילות תהליך לימוד התורה של נשים בדורנו”. על המשפט בתחילת ערך הויקיפדיה של פיוטרקובסקי מתנהל בימים האחרונים דיון משמעותי בקרב עורכי האינציקלופדיה החופשית, לאחר שאנשים ניסו מספר פעמים להגדירה כ'אשת הלכה' בעמוד הויקיפדיה שלה.

הסיבה לדיון העמוק בנושא נתון בעקרונות של ויקיפדיה מכיוון שבשונה מרב, אשר מקבל הסמכה הנחשבת כמקור אמין ולגיטימי, המונח 'אשת הלכה' הינו מונח מופשט אשר לכאורה אינו מבטא דבר מלבד תואר כבוד ואינם מגובים במקורות מהווים בעייתיות לא קטנה לעורכי ויקיפדיה.

"הבעיה היא שצריך לגבות את העניין בעזרת מקורות ואי אפשר לגבות את המילה 'אשת הלכה' במקור כלשהו", מספר ל'כיפה' עמיחי בנעט, עורך בויקיפדיה. “ויקיפדיה אינה מעניקה תארים או מגדירה מצב אלא מתארת מצב קיים. לכן, רב, שמקבל הסמכה, מקובל כתואר בויקיפדיה ולעומת זאת 'אשת הלכה' לא".

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי נחשבת כפוסקת הלכה בכירה בציונות הדתית. בין היתר היא חברה בפורום 'תקנה', וחברה קבועה בועדת סל התרופות. בנוסף היא פוסקת בנושאי מניעת הריון ותכנון משפחה ופסיקתה נחשבת לעצמאית ומקילה.‏ בציבור הרחב כינו אותה אשת הלכה מספר שנים, כשווה בין שווים עם הרבנים, זאת בניגוד לתואר 'רבנית' אשר נחשב כמזלזל, וכ'אשת רב' בלבד.

כידוע, מזה שנים מנהלות פמיניסטיות דתיות מאבק לא קטן אודות הכרה בהן כמובילות ומעבירות הלכה, אך בניגוד למצב בחברה הרפורמית שם המציאו את המושג 'רבה', בציונות הדתית לא הגיעו להסכמה כלשהי וכך הנשים נופלות בין השורות. אפשר כמובן להגדירן תלמידות חכמים אך 'אשת הלכה' הינו תואר מכבד ומשמעותי יותר ועל כן עלתה השאלה הקשה.

"בסופו של דבר צריך משהו מוסדר", מסביר בנעט. “ויקיפדיה מקפידה על נקודת מבט נטראלית ולהמציא משהו חדש זה בעייתי. ניתן להגדיר את הנשים פוסקות הלכה או תלמיד חכם, אך ההגדרה 'אשת הלכה' בהחלט נופלת בין הכיסאות".

בנעט פנה בימים האחרונים לקבוצות פמיניסטיות ברשתות החברתיות על מנת לנסות ולהכריע בסוגיה המסובכת, שייתכן שתשנה במעט את ההתייחסות לנשים הפוסקות ומובילות הלכה, בבקשה לנסות לקבל מקור המכריע שהרבנית פיוטרקובסקי היא אכן אשת הלכה. “אני חושב שמתוך שמיעת הקולות השונים בציבור נוכל להגיע להכרעה מה לומר. זה נכון בפוליטיקה, במדעים וגם במקרה הזה ואני מעריך שיהיה כתוב משהו בנוסף למשפט הנוכחי. מה יהיה? נחכה ונראה", הוא אומר. “הדיון עוסק בשאלה איך הנשים שמכירות אותה מגדירות אותה אך מדובר בדיון לא פשוט ואין מסקנות כרגע".

בקבוצת הפייסבוק 'פמיניסטיות הלכתיות' בו העלה בנעט את השאלה בניסיון להביא מקור לעניין התקבל הנושא בעניין. "מלכה היא פוסקת הלכה לכל דבר ועניין ואנשים רבים פונים אליה בצדק", קבעה מאירה פרידמן בקבוצת הפייסבוק. "בידיעותיה היא אינה נופלת מרבנים רבים אחרים ורק עקב אי ההכרה ברבניות נשים היא אינה נקראת "רב". אנשים פונים אליה באופן פרטי לדעת מה עמדת ההלכה. רבנים רבים תומכים בה אך היא עושה הכל בצינעה וללא כותרות מיותרות.

"האם ויקיפדיה בודקת את הסמיכה של מי שמכנים 'רב'?”, תוהה הלל אפלבום. “דווקא 'הרבנית', שמתאר באופן הכי מתאים את תלמידות החכמים, לא מתאים כי זה באמת תואר שעדין לא הוסדר כמו שצריך (וחבל מאד שיש מי שמנסה להקטין את אותן רבניות).אני לא ויקיפד נמרץ אבל אני תמה אם אין כאן סדר יום מגמתי הרבה יותר מדקדוקי עניות ויקיפדיסטים". בשיחה עם 'כיפה' הוא מסביר כי התואר רבנית אכן מתאים, אך הבעיה בעיקרה היא בעובדה שויקיפדיה לא בודקים בציציות של הרבנים, אך מתעקשים לבדוק לעומק בשאלת הרבניות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן