לא מרגישה מודרת

הזמרת הדתייה אודהליה ברלין מסבירה מדוע בחרה לשיר רק בפני נשים, הרבה לפני שהנושא הפך לפולמוס ציבורי. "לא שטפו לי את המוח, כך בחרתי", היא מסבירה

חדשות כיפה אודהליה ברלין 18/12/11 09:48 כב בכסלו התשעב

לא מרגישה מודרת
הילה שילוני, צילום: הילה שילוני

בעשור האחרון אני מופיעה בפני נשים ברחבי הארץ, פעמיים-שלוש בממוצע בשבוע אני פוגשת וחווה את המושג "שירת נשים" על בשרי ועל לוח ליבי. החל מהופעות קטנות ואינטימיות של כמה עשרות נשים, ועד הופעות גדולות של כמה מאות ויותר. להופעות מסוג זה יש כח אדיר ונדיר, ולא רק במובן הדתי. מצד אחד יש בהופעות עוצמה גדולה, ומצד שני רכות ורגישות. כמעט אחרי כל הופעה נגשת אלי משהי ומספרת לי בחיוך כמה היא בכתה. מדי פעם אני מקבלת מיילים מנשים המספרות כמה ההופעה הייתה חשובה להן באופן אישי- וכי ההשפעה שלה ממשיכה גם מעבר לזמן ההופעה. בהופעות קורה משהו שהוא הרבה מעבר למוזיקה. גם אם השירים זהים - כל הופעה היא שונה במהותה.

כבחורה דתייה לא הייתה לי הרבה התלבטות האם להופיע בפני קהל מעורב או רק בפני נשים. הדרך הייתה ברורה - הופעות לנשים בלבד. לאחר הסערה התקשורתית האחרונה, בררתי עם עצמי מה עמדתי בנושא. האם אני מוגבלת, האם אני מודרת או מדוכאת? והתשובה היא - לא. לא רק שאיני מודרת או מדוכאת- אני מרגישה מבורכת, בדיוק במקום שלי. אם הבחירה בידי- אני בוחרת לשיר רק בפני נשים.

לכל מוסיקאי בתחילת דרכו- קשה. הוא צריך לכתת רגליו מהופעה להופעה, ליצור לעצמו את קהל היעד שלו. אני התחלתי מדרגה אחת למעלה- קהל היעד שלי סומן. קהל היעד שלי הוא קהל חם ואוהב ומפרגן- קהל היעד שלי הוא קהל המסכים לגעת במקומות עמוקים ובנימי הנפש. קהל המסכים להתפלל ולבכות ולצחוק ולרקוד איתי- במעברים דקים בין מצב למצב. קהל היעד שלי הוא עוגן ובית בשבילי. קהל היעד שלי מבין אותי כמו שרק אשה מבינה אישה.

אישה ששרה חושפת חלק מנשמתה, וכמו שאני בוחרת להתלבש באופן המסתיר חלקים מגופי כך אני בוחרת שלא להופיע בפני גברים ולא לחשוף חלק זה של נשמתי מול קהל מעורב.

(צילום: הילה שילוני)

לא שטפו לי את המוח

יש אמנים השומרים עצמם מפני הופעות בחתונות או בחלטורות שונות, יש אמנים המחליטים שלא להופיע בשטחים. אני בוחרת להיות אישה המופיעה רק בפני נשים. לא שטפו לי את המוח, כך בחרתי.

על כל דבר אפשר להסתכל כהגבלה או הרחבה. גם קערה היא הגבלה לכמות הבצק. אבל היא מכילה. ההלכה בעיני אינה גבול- אלא הכלה. גם אם איני רואה תמיד את התמונה השלמה, או מבינה עד הסוף את העניין.

עם השנים צבר "קול באישה" איסורים והנהגות שונות. ממש כמו שאיסור חמץ בפסח הפך פתאום להיות איסור על אבק ועל באלגן. אני מבקשת לחזור לצורה הנקייה, ההתחלתית. האומרת כי - לקול של אישה יש כח. שימו לב, תשתמשו בזה נכון. כל אחד בדרך שלו. יש מי שמכבד את הכח הזה על ידי זה שהוא לא שומע. יש מי שמכבד את הכח הזה על ידי זה שהוא כן שומע. יש מי שמכבדת עלי ידי זה שהיא שרה לגברים. ויש מי שמכבדת עלי ידי זה שהיא שרה רק לנשים. כל עוד כבוד האדם- נמצא בבסיס, קול האישה נשמע באמת. גם אם הוא לא נשמע.

אודהליה ברלין היא מוזיקאית ויוצרת, בימים אלה יצאה לאור דיסק הבכורה שלה "שביל של אור"