לא מתבייש לעשות לייק

האשמות שחוטף "פייסבוק" בחודשים האחרונים מרבנים ומחנכים, גרמו לצביקה קליין להרהר בטיב המחנכים שלנו

חדשות כיפה צביקה קליין 18/01/11 00:00 יג בשבט התשעא

נדמה כי בחודשים האחרונים גילה הציבור הדתי את אתר האינטרנט "פייסבוק". אחרת איזה הצדקה יש לפריחתם של ימי העיון, הכתבות והמאמרים הנכתבים חדשים לבקרים על "צרת הפייסבוק". רבנים ואנשי חינוך ממהרים להסביר לנו כיצד לחנך את הנוער בעידן החדש, וכיצד ניתן למנוע את הצרה. העובדה לפיה רובם של הנואמים הינם חסרי כל היכרות עם הרשת החברתית, הינה מסתבר רק פרט שולי.

אני מוכן להצהיר בריש גליה כי אני מכור לדבר; עמוד הפייסבוק שלי פתוח במהלך היום, אני גולש ביו טיוב מספר לא מבוטל של פעמים ואף שולח מאות מיילים מידי יום ביומו. כאדם שהתעסק רבות בשנים האחרונות בנושא החינוך, ובעיקר חינוך יהודי בתפוצות, אני יכול להגיד כי הטכנולוגיה אמנם מקשה על תנועות הנוער ועל חינוך הדור הבא, אך מי שמשכיל להשתמש באמצעים שעומדים לרשותנו (בחינם) יוכל להרוויח הון חינוכי לא מבוטל.


אין ספק, תנועות הנוער של היום הם לא מה שהיו פעם: רמת החלוציות והאידיאלים הורידו הילוך והנוער של היום לא שש לצאת מהבית במשך שעות ארוכות ולהזיע (הרי בבית יש מזגן ופלאזמה). נושא זה קיצוני עוד יותר בקהילות היהודיות בתפוצות, והשאלה הנשאלת היא: איך מתגברים על המכשול?


(צילום: Jacob Bøtter-cc-by)


שחנ"ש בסקייפ

יום אחד אני עוד אעשה על זה מחקר, ובינתיים אסתפק בנסיון האישי. כל מדריך או חניך בני עקיבא מכיר את המושג שחנ"ש (שיחות נפש). אותם שיחות שניהלנו רבות עם מדריכנו או עם חניכינו על נושאים אידיאולוגיים ואישיים. כיום, כאשר אנשים יושבים מול מחשבים או מסכים כל היום, הנושא הפך מורכב יותר. ומאידך, יש כל כך הרבה דרכים לתקשר עם אנשים אחרים: אפשר לדבר ולהתכתב בסקייפ, תמיד תוכלו לראות אם חברכם מחובר בצאט של הגימייל והפייסבוק, ואם תרצו להיות פרימיטיביים, אפשר גם להתכתב במייל.

ניהלתי מאות שיחות עם חניכים ושליחים שעבדתי עימם בצורה זו, לרוב היה זה מפאת המרחקים הגיאוגרפיים, אך יותר מזה: אנשים מתבטאים בכתב בצורה יותר אמיתית וישירה מאשר שהיו מעיזים להתבטא פנים אל פנים. אנשים רבים מעדיפים לדבר על עניינים אישיים או בוערים בצורה זו, שכן כך יש ביכולתם להקפיד על ניסוח של הדברים ועל צורת ההתבטאות.


נרצה או לא נרצה זה הדור החדש (צילום: Bethany L King-cc-by-nd)



הפסקת פרסומות - מה, רק לסלקום מותר?

איך מוציאים את דור הפלאזמה מהבית? איך גורמים להם להתלהב ממחנה בני עקיבא בו יש מסלולי הליכה ותכנים חינוכיים? חשוב להבין שכיום, הדור הצעיר מוקף בפרסומות ואמצעים ויזואליים במשך כל שעות היממה, אם נרצה להתחרות בזה, נצטרך להשקיע בהפקת פרסומים מתאימים.

אחת הדרכים היצירתיות שבהם נוקטים שליחי בני עקיבא ברחבי העולם בשנים האחרונות היא הפקת סרטוני פרומו לאירועים מיוחד. החניכים כמובן מתלהבים מההשתתפות בסרטון, ואף יוצקים תכנים חינוכיים, ושאר חבריהם נהנים לצפות בסרטונים שמופקים, עד כי נדמה כי נוצרת גאוות יחידה של ממש סביב העשייה.

אפשר להפיק אין סוף תכנים חינוכיים במדיה הויזואלית, אותם שותים החניכים בצמא: סרטונים חינוכיים על נושאים אקטואליים, לימודי יהדות, עברית, מוזיקה ישראלית ועוד. תוך מספר שעות ניתן לימוד כלים בסיסיים בעריכת וידיאו, כלי שיאפשר לכל מחנך להגיע לתלמידיו בצורה בלתי אמצעית ויצירתית. שליחי בני עקיבא עוברים השתלמויות טכנולוגיות רבות במהלך קורס השליחים: עריכת סרטים ובניית מצגות, שימוש בסרטים וטכנולוגיה בחינוך, פרסום, שיווק ויחסי ציבור, רישות חברתי ועוד...

החניכים שלנו, רובם ככולם נמצאים באינטרנט, וככל שהשנים עוברים הוא נהיה חלק אינטגראלי ובלתי נפרד מעולמם, ואף מעולמנו. אם אנחנו, המחנכים ומנהיגי דור העתיד לא נהיה שם במלוא כוחנו ונוכחותנו, אנחנו פשוט נאבד את הנוער שלנו. אנחנו חייבים כל הזמן להעלות תכנים חינוכיים לרשת ולהיות זמינים עבור חניכינו ותלמידנו. לפעמים כל מה שצריך זה להיות שם בשבילם, לשמוע מה הם מרגישים וחושבים, גם אם זה דרך צאט או SMS. כמובן שקשר וירטואלי בין מחנכים לתלמידיהם, לא יחליף לעולם את הקשר האישי ואת התקשורת הבין-אישית, אך כתגבור וסיוע זה כלי נפלא.

אז לא לפחד, תבקשו ממישהו שיסביר לכם קצת על נפלאות הפייסבוק, היו-טיוב והטוויטר, אני מוכן להבטיח שלא רק שזה לא יזיק, זה אפילו יועיל.


תנועת בני עקיבא העולמית מציינת בימים אלה את אירועי הועידה העולמית ה-12 בסימן "בשליחות המדינה", במהלכה יגיעו לישראל כ-150 צירים מיותר מ-20 מדינות ברחבי העולם.

צביקה קליין הוא דובר תנועת בני עקיבא העולמית