השולט בהר שולט בארץ

ביבי מקים ממשלה ימנית? זה הזמן לפתוח במשא ומתן על הר הבית

חדשות כיפה יעקב דוד פישר 02/03/09 00:00 ו באדר התשסט

השולט בהר שולט בארץ
MichaelTyler-cc-by-sa, צילום: MichaelTyler-cc-by-sa

עלייתה של ממשלת ימין מאפשרת לנו לראשונה לקיים מו"מ על הר הבית. לא משא ומתן במובן שבו השמאל מתכוון, שבו אנחנו מוותרים על הר הבית כפי שנעשה ב2001, אלא משא ומתן להכרה בהר הבית כמקום קדוש ליהודים. השמאל טוען כנגדנו תמיד כי אין לנו הצעה מדינית. הנה הצעה מדינית: הגיע הזמן שהערבים, האסלאם, והעולם, יכירו בקדושתו של הר הבית לדת היהודית ויתייחסו אליו בהתאם. מו"מ שכזה יבהיר מה צפיותינו מארץ ישראל ולמה שבנו לכאן לאחר 2000 שנה. שבנו לכאן כיון שזו ארץ הקודש שבה מתגלית שכינה, וגילוי השכינה המרכזי נעשה במקום המקדש בהר הבית. וכל עוד אין גילוי שכינה בהר הבית משימתנו המרכזית לא הושלמה.


משא ומתן שכזה יחשוף בראש ובראשונה את הבלוף כאילו אין לנו היהודים שייכות לארץ ישראל. כאילו ברחנו לכאן כפליטים ועכשיו אנו מבקשים בקשת חסד הכרה בזכות שלנו לחיות גם באופן שוויוני כעם בין העמים; ולא בגלות למשיסה בין העמים. גם לזה יש משמעות וגם לזה יש חשיבות (וזהו בעצם סוד יום העצמאות), אולם הקשר שלנו לארץ ישראל חורג מהמשמעות הזו. הקשר שלנו לארץ ישראל מתקיים מאז שהקב"ה התגלה על אברהם אבינו וקבע כי מקום התגלות שכינה יהיה בהר המוריה. זהו הקשר שלנו לארץ ישראל. מאז אנחנו שואפים לארץ ישראל ולהר הבית. זאת המטרה שלנו בחזרתנו לארץ ישראל וביישובנו בה.


דוקא עכשיו - הר הבית (צילום: papalars-cc-by-nd)


הסיבה לכך שאיננו יכולים להקים בית מקדש קשורה לסיבות פנימיות בתוכנו וסיבות חיצוניות הכפויות עלינו. סיבות פנימיות כמו הניכור שלנו לעבודת הקורבנות והריחוק שלנו מעבודת האלוהים, וסיבות חיצוניות כמו בעיית פרה האדומה, ומקום המזבח (על בעיית פרה האדומה ניתן להתגבר בעזרת מניפולציות גנטיות פשוטות). סיבות אלו מונעות מאיתנו להקים בית מקדש, אולם סיבות אלו אינן צריכות למנוע מאיתנו להתייחס למקום המקדש באופן הראוי לו. מקום המקדש ידוע לנו, ויש להתייחס אליו באופן הנכון, ולהרחיק את הזרים ממנו. זה נראה מוזר שקדושת המקום דורשת הרחקת זרים, אולם הדרך ליצור כבוד למקום, כפי שלמדתי ממורי, הרב יונגסטר, נמצאת דווקא בריחוק הפורמאלי של האדם. כמו שאומרת הגמרא ""השתחוו לה בהדרת קודש" אל תקרא "בהדרת" אלא "בחרדת" (ברכות ל:)" : הדרך ליצור את ההדרה נמצאת בחרדה. בלי ההרחקה, כבוד מקום המקדש מתבזה, ואיתו ביחד הכבוד של הדת היהודית, ושל השכינה.


אנחנו צריכים לצאת במו"מ על מקום המקדש. מו"מ שכזה איננו צריך לפגוע במוסלמים. אתר המקדש אמנם קדוש להם, אבל הוא איננו המסגד עצמו. והמוסלמים יכולים להכיר בקדושת המקום ליהודים ולכבד אותו באי כניסה למקום. המו"מ כמובן יכול להיכשל, אולם עצם העובדה שהוא יכול להיכשל איננה אומרת שאיננו צריכים לפתוח בו. הרמב"ם פוסק שגם למלחמת מצווה כמו מלחמת שבעה עממים מצווה לפתוח בדברי שלום, וכן פסק הקב"ה בעקבות משה. מצווה עלינו לפתוח במו"מ. כבר אמרו רבותינו כמו הרב פרומן שהדתיים הם היחידים שיכולים להביא שלום על ישראל, בוא נביא שלום של אמת על ישראל.