הרבנות הראשית - תוצאות האמת

למועצת הרבנות הראשית נבחרו הרב שמואל אליהו והרב יעקב שפירא. החרדים האשכנזים נשארו בחוץ.

חדשות כיפה אדם צחי 24/09/08 00:00 כד באלול התשסח

הרבנות הראשית - תוצאות האמת
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

אתמול בערב (ג) הסתיימו הבחירות למועצת הרבנות הראשית. הרבנים הספרדיים שנבחרו הם: במקום הראשון (117 קולות) - הרב שמעון אליטוב מהמועצה האזורית מטה בנימין, הרב יצחק פרץ, רבה של רעננה, הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, הרב רצון ערוסי, רבה של קריית אונו, והרב אברהם יוסף, רב העיר חולון. מבין הרבנים האשכנזיים נבחרו ראש ישיבת מרכז הרב, הרב יעקב שפירא (במקום הראשון עם 80 קולות), רב מגדל העמק, הרב דוד גרוסמן, רב העיר גבעתיים, הרב יוסף גליקסברג, הרב יצחק רלב"ג מתל אביב והרב יעקב רוזה מזק"א.


על אף שהרב דוד סתיו והרב צפניה דרורי נשארו בחוץ, הצליחה הציונות הדתית להכניס פנימה ארבעה מועמדים מטעמה: הרב שמואל אליהו, הרב רצון ערוסי, הרב יעקב שפירא והרב יוסף גליקסברג. עוד שני רבנים נוספים שנבחרו למועצה, הרב יצחק רלב"ג והרב יעקב רוזה, התחנכו במוסדות הציבור הדתי לאומי.


תחושה מחייבת (צילום: אלנתן גוטוירט)


המאבק שהתחולל בין ש"ס לבין הרבנים האשכנזיים ובראשם הרב אלישיב, הביא להכרעה ברורה לטובת ש"ס והציבור הדתי לאומי: הרב אברהם יוסף, אותו ניסה הרב אלישיב להשאיר בחוץ בכל מחיר בשל מחלוקת על מערך הכשרות בחולון, נבחר למועצה, ואילו שני המועמדים של הרב אלישיב - הרב משה ראוכנברג והרב שמחה הכהן קוק - נשארו בחוץ. לפי דברי גורמים במפד"ל, המחלוקת בין הליטאים לש"ס אפשרה דיל בין המפד"ל לש"ס, תוך כדי השארת המועמדים החרדים האשכנזים בחוץ. ח"כ ניסן סלומיאנסקי שעמד בראש הוועדה מטעם המפד"ל לקידום רבני הציונות הדתית לאומית, אמר כי "אמש התחולל מהפך עצום בקרב על מועצת הרבנות הראשית. הציונות הדתית ורבני ש"ס הצליחו לבחור מועצה ללא נציגות חרדית".


הרב שמואל אליהו אמר לכיפה כי על אף הצער על כך שרבנים שלדעתו יכלו להועיל מאוד, לא נבחרו, עדיין "יש פנים חדשות במועצה וזה יכול להביא ברכה גדולה. העובדה ש-97% אחוזים מכלל בעלי זכות בחירה הצביעו, מראה שהדבר חשוב לכולם, למרות התנועה שקראה לראשי העיריות ולחברי הכנסת שלא להצביע. אני קיבלתי 98 קולות מתוך 140, שזה מספר גבוה. אני מרגיש שהרבה אנשים מצפים ממני, זו תחושה מאוד מחייבת ואני מקווה שנצליח לעמוד במשימה של ייצוג הציבור בצורה נכונה. אני מייצג את הציבור הדתי לאומי, וזה בלי שום גמגום, אבל באיזשהו מקום קיבלתי תמיכה חשובה בעיני מהרב אלישיב. יש לזה מבחינתנו משמעות כציבור. לדעת איך לעבוד ביחד עם הציבור החרדי. הייתה תמיכה רחבה של הציבור החילוני ושל הציבור החרדי, מה שאומר שאנחנו כרבנות צריכים להיות למצוא את המאחד שברבנות הראשית לכולם, בניגוד לתנועה הרפורמית ואלה שמשמשים לה כשופר, שרואים את הרבנות כדבר בלתי רלוונטי".


ארגון צוהר, שהריץ את הרב דוד סתיו למועצה אך נכשל (4 קולות בלבד הפרידו בינו ובין הכניסה למועצה), בחר שלא להגיב בנוגע לתוצאות הבחירות.