מכתב המשפטנים לנתניהו: אם מנדלבליט לא יגן על החוק, אנחנו נעשה זאת

במכתב שנשלח לרה"מ, ע"י 100 משפטנים נכתב כי "חוק ההסדרה עומד בכל סטנדרט בין לאומי". מנסח המכתב ל'כיפה': "זה שמנדלבליט עושה במכנסיים, כי יש לו אולי שאיפות להיות שופט עליון, זה סיפור אחר"

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/11/16 09:36 טו בחשון התשעז

מכתב המשפטנים לנתניהו: אם מנדלבליט לא יגן על החוק, אנחנו נעשה זאת
פלאש 90, צילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר השבוע שהוא לא בטוח שיוכל להגן על חוק ההסדרה מול בג"ץ ומכיוון שיש עימו בעיה הן מבחינה חוקתית והן מבחינת המשפט הבינלאומי. במכתב שנשלח הבוקר לראש הממשלה, עליו חתומים 100 עורכי דין, נכתב כי חוק ההסדרה עומד בכל סטנדרט אפשרי, ובמידה ומנדלבליט לא יסכים להגן עליו, הם יהיו מוכנים לעשות זאת ככל שיידרש.

במכתב הרשמי, שנשלח לנתניהו, כתבו החותמים כי "חוק ההסדרה בניסוחו הנוכחי הינו חוק לגיטימי וחוקתי. חוק ההסדרה יעמוד בסטנדרטים בין לאומיים. דווקא האפליה העולה מהמצב הקיים לא מתאימה לערכי השיוויון" בנוסף לכך הדגישו, 100 עורכי הדין החתומים על המכתב, שמכיוון והיועץ המשפטי לממשלה לא מוכן להגן על החוק, הם ישמחו לעשות זאת בהתנדבות מלאה.

לגבי הטענות על אי עמידת החוק בסטנדרט הבין לאומי אומר ניר צבי: "אני מומחה למקרקעין ביהודה ושומרון וכבר 20 שנה אני עוסק בזה. יש שני חוקים, גם העות'מאני וגם הירדני, שבעצם אומרים את מה שחוק ההסדרה אומר. זה נקרא 'בניה ונטיה במקרקעי הזולת'. משום מה מהחוקים האלה בית המשפט מתעלם". עו"ד ניר צבי טוען שבסך הכל החלטות משפטיות, הן נגזרת מעולם הפרשנות, "משפטים זה לא מדע מדוייק. אתה יורה קודם חץ ואז מסמן סביבו את המטרה. כמו שראינו עשרה שופטים שמכשירים את הטיהור האתני של גוש קטיף, ושופט אחד, כמו אדמונד לוי, נותן חוות דעת של 50 העמודים שמנוגדת ב 180 מעלות וטוענת שדין נצרים כדין תל אביב ושהחוק הזה הוא לא חוקתי. וכל זה באותו הרכב של בית משפט עליון. כל שרץ ניתן להכשיר בק"נ טעמים ולא שחלילה חוק ההסדרה זה שרץ אלא הפוך".מי שיזם את המכתב ואף ניסח אותו הוא עו"ד דורון ניר צבי, מומחה בדיני מקרקעין, חוזים ומשפט אזרחי, שבשיחה עם 'כיפה' הוא מנסה להפריך דעות כמו של היועמ"ש מנדלבליט. "את הטענות והקדיחות של המשפטנים שומעים כל הזמן. הם טוענים שזה לא חוקתי ולא עומד המבחן של המשפט הבין לאומי. כל מיני קשקושים. מה זה לא חוקתי? יש בכלל חוקה במדינת ישראל? זה שאהרון ברק קבע שחוק יסוד כבוד האדם וחרותו, שעבר בכנסת עם איזה 30 ח"כים מנומנמים, זאת החוקה שלנו, לא אומר שזה נכון. זה קשקוש".

(צילום: Emil Salman)

"משפטים זה לא בפקולטה למדעים מדוייקים", ממשיך ניר צבי לפרוש את דעתו והשקפתו על עלום המשפט בכלל ועל חוות דעתו של מנדלבליט על החוק ההסדרה, בפרט, "זה לא מתמטיקה או פיזיקה. כל מה שאתה אומר על 70 פנים לתורה, אז להבדיל אלף אלפי הבדלות, אתה יכול להגיד גם על ספר החוקים של מדינת ישראל. זה הכל עניין של פרשנות והפרשנות היא לפי נטיית ליבו של אותו שופט או משפטן". בעיניו הבעיה המרכזית במערכת המשפט בישראל, "היא שיש לנו פרקליטות שחושבת שיש לה מדינה ולא מדינה שיש לה פרקליטות, או לחילופין יועץ משפטי שחושב שיש לו ממשלה ולא שהוא היועץ המשפטי לממשלה וזאת בעיה. הכל פה התהפך, הזנב מקשקש בכלב. אני חושב שלנפתלי (בנט) ואיילת (שקד) נפל האסימון ושבעז"ה הם יעבירו את החוק על אפם וחמתם".

עו"ד ניר צבי מסרב להתרגש מאמירותיו של היועמ"ש, לפיהן הוא לא בטוח שיגן על חוק ההסדרה בבג"ץ: "יש הרבה טיעונים שניתן להעלות כדי להגן על החוק הזה, זה שהיועץ המשפטי לממשלה עושה במכנסיים, כי יש לו אולי שאיפות להיות שופט עליון, זה סיפור אחר. אם צריך להגן על החוק בבג"ץ והיועץ המשפטי לא יהיה מוכן לעשות את זה יש הרבה אחרים שמוכנים לעשות את זה במקומו".