אפליקציה ידידותית לרישום לנישואין? מחסום בפני רבנים ידידותיים

חשבתם שהאפליקציה החדשה לרישום לנישואין נועדה להקל על הזוגות את תהליך הרישום? עו"ד אלעד קפלן מאמין שזו הדרך לחסום את פתיחת אזורי הרישום ורבנים מקלים

חדשות כיפה עו"ד אלעד קפלן 18/08/16 16:03 יד באב התשעו

לקראת ט"ו באב ופתיחת עונת החתונות התבשרנו כי המשרד לשירותי דת משיק אפליקציה שמטרתה להקל על הזוגות המתחתנים ולאפשר לערוך חלק מהרישום לנישואין באופן מקוון. "מהפכה שירותית לאזרח" הצהירו. האפליקציה היא אחד התוצרים של מהפכת מחשוב, במסגרתה תוטמע מערכת מחשוב מרכזית ב- 132 מועצות דתיות בעלות של 50 מיליון שקלים.

אימוץ פתרונות ממוחשבים הוא מבורך. תמו ימי הקלסרים ותיקיות הנייר, והאזרח יוכל ליהנות עתה משירות מהיר יותר, יעיל ומסודר. אולם, לצערי, מהיכרותי עם הנושא, שיפור השירות וקדמה טכנולוגית לא היו המניע המרכזי להשקעה במערכת מחשוב, כי אם הרצון להצר את צעדיהם של רבני ערים שנתפסים יותר "מקלים" בהליכי הרישום ולחזק את הקו השמרני השולט ברבנות.

האמת על מערכת המחשוב נחשפה בישיבה של מועצת הרבנות הראשית שהתקיימה במאי 2015 על החוק לפתיחת אזורי הרישום לנישואין. החוק, שהתקבל לפני כ-3 שנים, ועדיין לא יושם במלואו, מאפשר לכל זוג לבחור היכן להירשם לנישואין, ובכך להקל על האזרח.

החוק "גרם לפרצות גדולות מאוד" נאמר בישיבה על ידי נציג המשרד לשירותי דת. הרבנים שהשתתפו בדיון התחרו ביניהם מי מנגח טוב יותר את החוק וחזרו ודרשו להגביר את הפיקוח והאכיפה של הנהלים המחמירים. אחד הרבנים התלונן בדיון על כך שזוג שהגיע למועצה הדתית הלך לבסוף להירשם אצל "רב נחמד" ורב אחר הציע כדרך להתמודד עם אותם רבנים "ידידותיים" כי "חייבות להיות יחידות פקחים אשר תבלושנה ותתפוסנה אנשים כאלה ותעמיד אותם לבית דין משמעתי". לא פחות.

זו לא תמיד הייתה הרוח שנשבה מחדרי הרבנות הראשית. עד שנות ה-90, מרגע שרב הוסמך כרשם לנישואין הוא היה רשאי לבצע את מלאכתו כל עוד הוא שומר על גדרי החוק וההלכה. הרבני המוסמכים עסקו במלאכתם, ללא מערכת ריכוזית, ביורוקרטית, המתעדת את חקירות היהדות של הזוגות הנישאים.

מאז שנות ה-90 נוצר שינוי רדיקלי ברבנות ביחס להכרה ביהדות ובמעמדם האישי של הזוגות. במקום אישורי יהדות על סמך נאמנות ופסיקה הלכתית, כפי שנעשה לכל אורך ההיסטוריה היהודית, החלו לאמץ כלים בירוקרטיים ולהסתמך כמעט באופן בלעדי על מסמכיהם של פקידים לא-יהודים בגולה. לאחרונה אף נשמעו קולות ברבנות אשר מבקשים לערער על כשרותם של כתובות שניתנו בישראל לפני שנות ה-90, בטענה שהן אינן מהוות ראיה מספקת מפני שאז לא ידעו "לברר יהדות" כמו שצריך.

מערכת המחשוב, אם כך, נועדה בראש ובראשונה לתת פתרון לחששות של הרבנים מפתיחת אזורי הרישום לנישואין. בצורה זו מבקשים ברבנות למנוע מרבנים שנתפסים "מקלים" לחתן זוגות, ובהם עולים ומתגיירים, על פי תפיסתם ההלכתית וכפי שנעשה לאורך ההיסטוריה היהודית.

מה המחיר של מדיניות זו? אלו המבקשים להינשא ברבנות, על אף כל מגרעותיה, ולמרות הפיתוי להירשם בנישואים אזרחיים בחו"ל או לחיות על פי "ברית הזוגיות", הינם אנשים שמבקשים נישואים מוכרים, כדת משה וישראל. ההתייחסות אליהם כאל חשודים בדבר עבירה, היא חסרת כל ייסוד ומנוגדת למסורת היהודית, שבאה לידי ביטוי בדברי השולחן ערוך "כל המשפחות בחזקת כשרות". מדיניות זו מרחיקה אנשים מהיהדות.

המחלוקת ההלכתית סביב הצורך בבירור ובדיקה של יהדות הינה חשובה. ראוי שישמעו דעות שונות של רבנים בעניין זה. אולם המערכת הממוחשבת "שירת הים" מבקשת לסתום את הגולל על מחלוקת זו במטרה להתיישר עם הקו הנוקשה והבדלני ששולט ברבנות בשנים האחרונות.

את זה, לכל הפחות, ראוי שלא יגישו לנו עטוף בנייר צלופן צבעוני של "שירות לאזרח".

הכותב מנהל את המחלקה למדיניות ציבורית ומשפטית בעמותת 'עתים'

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן