המדינה לבג"ץ: מקדמים מכרז פתוח לנשים לתפקיד יועמ"ש לבתי הדין

בבקשתה לדחיה במתן תשובה לעתירה העוסקת באית מתן הזדמנות לנשים לגשת למכרז של תפקיד ייעוץ משפטי בבתי הדין, הודיעה המדינה כי היא פועלת לפרסום מכרז מתוקן וכן לגיבוש נהלים מסודרים בנושא

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/08/16 17:25 י באב התשעו

המדינה לבג"ץ: מקדמים מכרז פתוח לנשים לתפקיד יועמ"ש לבתי הדין
Yossi Zamir / Flash 90, צילום: Yossi Zamir / Flash 90

במכתב תגובה שהוגש בשבועות האחרונים לבית הדין לעבודה בירושלים, במענה לתביעה של ארגון 'עתים' ומרכז רקמן באוניברסיטת בר אילן, בדרישה למנות נשים לתפקידי ייעוץ משפטי בבתי הדין הרבניים, השיבה המדינה כי היא תפעל על מנת לפרסם מכרז פומבי שיאפשר גם לנשים להתמודד לתפקיד יועץ משפטי בבתי הדין הרבניים, תפקיד אשר עד היום היה סגור לנשים.

בכתב המענה מפרטת המדינה כי לנוכח התביעה, אשר הוגשה כנגד נציבות שירות המדינה והנהלת בתי הדין הרבניים, היא מפעילה מאמצים רבים על מנת לתקן את סוגיית שילובן של נשים בתפקידי ייעוץ משפטי ברבנות הראשית. "הנתבעות עושות לפתרון הסוגיה העומדת על הפרק בהליך זה, והיא אינה ממעיטה בחשיבותה", כתבה המדינה בכתב התגובה והוסיפה כי "נעשתה כברת דרך לשם כך בפרסום מכרז למשרה נשוא התביעה כמכרז פומבי." עוד מוסיפה המדינה במכתב התגובה כי "בשבוע האחרון התקיימה פגישה אצל היועץ המשפטי לממשלה בה נכחו גורמים שונים ורבים...הועלו מספר רעיונות והצעות לקידומה של התביעה ולפתרון המצב לפיו בעת הזו לא מכהנת אישה בתפקיד נשוא המכרז או תפקיד דומה אחר בבתי הדין הרבניים".

בתשובה, מבקשת המדינה זמן נוסף לשם גיבוש עמדתה, לפני הגשת כתב ההגנה לבית הדין לעבודה, בטענה כי מדובר בנושא מורכב המצריך עבודת הכנה מרובה לטענתה. "לנוכח מורכבות העניין... נדרשות הנתבעות לזמן נוסף לשם גיבוש עמדתם... ולא ניתן לעשותה בזמן קצר אותו העמיד בית הדין הנכבד לרשות הנתבעות..." בעקבות הגשת התביעה אף הוחלט לפתוח את המכרזים לתפקידי הייעוץ המשפטי למכרזים פומביים, הפתוחים לכלל הציבור, ולא רק לעובדי המשרד, בכדי לאפשר לנשים להגיש מועמדות.

כזכור, התביעה הוגשה על ידי ארגון 'עתים' ומרכז רקמן באוניברסיטת בר-אילן, בשם עורכת דין בעלת הסמכה של טוענת רבנית מזה כ-15 שנים ובעלת רישיון בעריכת דין מזה כשנתיים וחצי, אשר ביקשה להתמודד למשרת יועצת משפטית בבית הדין הרבני הגדול, אך מצאה שמשרה זו הינה פנימית לעובדי המשרד בלבד ולכן היא אינה יכולה להגיש מועמדות. בתביעה שהגישה עורכת הדין בסיוע הארגונים, נטען כי הסינון המגדרי במכרזים לתפקידי עוזרים משפטיים נותר בעינו, מכיוון מדובר במכרז פנימי המיועד רק למשפטנים שכבר עובדים בבתי הדין הרבניים - כולם גברים.

בתגובה למכתב התגובה של המדינה, אמרה קרן הורוביץ, ראש תחום מדיניות ציבורית במרכז רקמן באוניברסיטת בר אילן כי "לראשונה כחלק מההליך המשפטי שהגשנו, המדינה מביעה עמדה רשמית כי המצב בו אין אף אשה בתפקיד עוזרת משפטית בבתי הדין, או בכל תפקיד משמעותי אחר במערכת זו, היא סוגיה שיש להביא לתיקונה. אנו תקווה שהודאה זו תוביל את העוסקים בסוגיה מטעם המדינה לתיקון המצב במהרה"

מארגון 'עתים' נמסר כי "בעוד ציבור המתדיינים בבתי הדין הרבניים כולל נשים וגברים כאחד, בקרב היושבים בדין ישנם גברים בלבד, שבסמכותם להכריע לגבי חייהן של עשרות אלפי נשים ובהן מסורבות גט ועגונות. עד היום לא התמנו נשים אף לתפקידי הייעוץ המשפטי בבתי הדין הרבניים, משרות המשלבות עבודה משותפת עם הדיינים והשפעה על ההחלטות המתקבלות. מינוי נשים בתפקידי הייעוץ המשפטי יכול להועיל בקידום מערכת משפטית תקינה, השואפת לשוויון ולצדק, תוך התמודדות עם מציאות בה מחצית מאוכלוסיית המתדיינים אינה מוצאת ייצוג בבית-הדין."