דרישה: הסירו את הפרסומת לחתונה קונסרבטיבית

פרסומת חדשה ברדיו מעודדת חתונות שלא דרך הרבנות ומציגה אותן ככאלה שאינן מחייבות גט. התנועה למדינה יהודית "פרסומת מטעה תוך מחדל חמור"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 20/07/16 23:42 יד בתמוז התשעו

דרישה: הסירו את הפרסומת לחתונה קונסרבטיבית
Shutterstock, צילום: Shutterstock

התנועה למדינה יהודית שלחה לרשות השידור בקשה דחופה להסרת פרסומת של התנועה הקונסרבטיבית שמעודדת צעירים להתחתן בחתונה קונסרבטיבית הממותגת כ"חתונה שווה".

בימים האחרונים החלה התנועה המסורתית (קונסרבטיבית) לשדר במספר תחנות רדיו בפיקוח רשות השידור פרסומת לקמפיין בשם "חתונה שווה" המעודדת צעירים להתחתן דרך התנועה הקונסרבטיבית בטקס "יהודי, מסורתי ומכבד" כך נאמר בפרסומת.

התנועה למדינה יהודית היא גוף של משפטנים הפועלים לחיזוק ולשמירה של ישראל כמדינה יהודית. התנועה קיבלה פניות זועמות בנוגע לפרסומת ושלחה מכתב לרשות השידור בו טענה כי הפרסומת המשודרת היא "פרסומת מטעה תוך מחדל חמור בה משווקים טקסי חתונה לכאוריים לכל דיכפין בדרך אשר אינה מוכרת חוקית במדינת ישראל".

התנועה טוענת כי מהפרסומת לא מובן כי החתונות אינן מוכרות חוקית בישראל והדבר מהווה הטעייה מפורשת של הציבור. בפרסומות כן נאמר כי הטקס אינו מוכר במשרד הפנים לצרכי רישום אך יו"ר התנועה למדינה יהודית, ישראל זעירא, טוען כי "עצם זה שמשתמשים במושג חתונה, כשהחוק במדינת ישראל אומר שאין דבר כזה חתונה לא דתית ללא רישום ברבנות, יש בזה משום הטעייה ויותר מזה, עידוד אנשים לעבור על החוק".

עוד אומרים בתנועה כי בפרסומת לא מצויין כי הטקס המוצע אינו לפי היהדות ואינו מוכר על פי הרבנות הראשית, דבר המהווה הטעייה נוספת של הציבור. "המחדל החמור נובע גם מכך כי בפרסומת הטקסים מוצגים כאילו הינם על פי המסורת היהודית ומטעה גם את מי שחשוב לו לערוך את טקסי היהדות על פי ההלכה, אולם לא תמיד בקיא בהלכה ועל כן סומך על עורך הטקס שיערוך את הטקס על פי ההלכה היהודית ולפי כללית הרבנות הראשית, מדובר ברוב האוכלוסייה היהודית רובה ככולה".

התנועה למדינה יהודית הגדירה את הפרסומת כ"נסיון לכרסם שלא כדין ובדרך עקלקלה במסגרת הרבנות הדתית בישראל". בנוסף, מדגישים בתנועה, הפרסומות מציגות מציאות בה ניתן לסיים את קשר הנישואין על ידי פרידה פיזית בלבד אך לעיתים גם טקס חתונה קונסרבטיבי דורש גט לחומרא. לאור העובדה שהזוגות שיתחתנו דרך התנועה הקונסרבטיסבית לא יבררו את הדברים לעומקם במקרה שירצו להיפרד, תיווצר בעיית ממזרות ובעיות הלכתיות ומשפטיות.

בתכנית "דין ודברים" ברשת ב' נשאל השבוע פרופ' שחר ליפשיץ, ראש המרכז למשפט יהודי ודמוקרטי, האם הקמפיין של "חתונה שווה" הוא חוקי. בתגובה אמר פרופ' ליפשיץ, מיוזמי הצעת "ברית זוגיות" ומהתומכים הגדולים בנישואין אזרחיים בישראל, כי "אני חצוי מאוד בנקודה הזאת כי מצד אחד אני מהתומכים הגדולים של הפסקת המונופול של הרבנות בישראל. ומצד שני הקמפיין הספציפי הזה מטריד אותי כיוון הוא נושק לאי חוקיות. מדובר בטקס שמחייב גט על פי ההלכה". ההשלכות של טקסי חתונה קונסרבטיביים הם שבמקרה של פרידה אחד הצדדים עלול להגיע לבית דין רבני ולטעון כי הנישואין היו הלכתיים, בית הדין במקרה זה יחייב את הזוג בגט והפרידה אינה קלה כפי שמתואר בפרסומות, טוען פרופ' ליפשיץ.

מהתנועה המסורתית ומנהלי קמפיין "חתונה שווה" נמסר בתגובה: "אנחנו מבינים את הלחץ של גורמים המקורבים לרבנות, שהולכים ומאבדים את הרלוונטיות שלהם מדי יום, וזאת למרות המונופול הכוחני בו הם מחזיקים. כפי שרוב הציבור הישראלי יודע, יותר ויותר זוגות בוחרים היום בטקס יהודי שוויוני ואישי שלא דרך הרבנות, טקסים הנערכים פעמים רבות לפי מיטב המסורת וההלכות הדתיות. כל מה שנאמר במסגרת הקמפיין תואם את הקבוע בחוק ואם לעמותה המדוברת ישנן טענות סותרות, היא מוזמנת לאתגר זאת בבית המשפט. עד כה, מלבד הפנייה של גורמים בעלי עניין לתקשורת, לא התקבלה אף תלונה בנושא מכל גורם אחר".

[embed]

]

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן