כולם יוצאים מנצחים. כמעט

רוב רובן של התגובות בסיומה של הוועדה למינוי דיינים סיפרו על הישג היסטורי ונקודת ציון בבתי הדין הרבניים. מיעוטן הביעו צער על שהציונות הדתית לא הצליחה להתגבר על ווטו של ש"ס שפסלו דיינים

חדשות כיפה משה מאירסדורף 13/07/16 04:41 ז בתמוז התשעו

כולם יוצאים מנצחים. כמעט
באדיבות המצלם, צילום: באדיבות המצלם

רוב רובן של התגובות בסיומה של הוועדה למינוי דיינים סיפרו על הישג היסטורי ונקודת ציון בבתי הדין הרבניים. מיעוטן הביעו צער על שהציונות הדתית לא הצליחה להתגבר על ווטו של ש"ס

לאחר מספר שנים שבהן לא מונו דיינים חדשים לבית הדין יצטרפו לרבנים הראשיים תשעה דיינים חדשים יוכלו לדון בתיקים ובערעורים שהמתינו לפסיקתם. בתחילה, היו אמורים להיבחר אמש 6 דיינים חדשים לאחר היבחרו של הרב איגרא, אולם במהלך היום הציעה השרה שקד להגדיל את המינויים ל- ובכך תצליח הציונות הדתית למנות רב נוסף אחד כשמכסתה תגדל. בבדיקה מול משרד רה"מ ומשרד האוצר לא הושג אישור סופי ותיתכן אפשרות כי התקנים לבית הדין הגדול יבואו על חשבון שלושה מתוך ארבעה מינויים שהיו אמורים להתמנות לבתי הדין האזוריים. מה שאומר שלוועדה יהיה עוד תקן אחד בלבד לאייש לבית הדין האזורי.

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו שוחח עם תשעת הרבנים שנבחרו הערב לכהן כדיינים בביה"ד הרבני הגדול, ובירכם על המינוי: "הדיינים שנבחרו הם הראויים ביותר וזו ברכה לביה"ד והישג גדול לטובת כלל לציבור. הדיינים גם יודעים ש'לא שררה הוטלה עליהם אלא עבדות' ובעזרת ה' המינויים ייתנו מענה ראוי, בדרכה של תורה, למצוקות כלל ישראל ולהקלת העומס הגדול הקיים בביה"ד".

9 הדיינים שנבחרו, בהצבעה חשאית, פה אחד הם: הרב אלמליח יצחק: בן 66, כיהן 24 שנים כדיין בביה"ד האזורי באשקלון וכאב בית הדין בת"א. שירת כרב צבאי במילואים. הרב הירשיק אליהו רפאל: בן 66, כיהן 19 שנים כדיין בביה"ד האזורי בב"ש ובת"א, מרצה בפורומים משפטיים שונים. הרב זמיר יעקב: בן 63, מכהן כ 20 שנה בבית הדין האזורי, ראב"ד נתניה. הרב כ"ץ אהרן: בן 66, אב בית הדין באשקלון, בעברו מונה לבית הדין הרבני בחיפה.שירת כרב צבאי. הרב עמוס מיכאל: בן 61, 16 שנה בביה"ד האזורי בנתניה, מכהן 6 שנים כאב בית הדין. בעל תעודת הוראה. שירת כחובש קרבי בשיריון. הרב שפירא שלמה: בן 61, 13 שנה דיין בביה"ד האזורי בנתניה. הרב לוז אילוז ציון: בן 53, אב בית הדין בב"ש. מונה כדיין בביה"ד האזורי בשנת 2007. הרב נהרי מימון: בן 56, מכהן כ 15 שנה בבית הדין האזורי. הרב שינדלר אברהם: בן 57, במשך 16 שנות כהונתו כיהן כדיין בביה"ד האזורי ברחובות ובנתניה.

יו"ר הוועדה, השר שטייניץ, אמר בסיום הישיבה: "כפי שהכרזתי שבוע שעבר, השלמנו היום משימה שנראתה כמעט "משימה בלתי אפשרית" נוכח השיתוק שאחז בוועדה ב - 9 השנים האחרונות. הרשימה הנבחרת הינה איכותית ויש בה ייצוג לזרמים השונים ביהדות".

שרת המשפטים איילת שקד קבעה כי מדובר "בהיסטוריה בבית הדין הגדול", והוסיפה. ''לראשונה ארבעה דיינים מהציונות הדתית. בית הדין ייתן שירות לאזרחים. זהו הישג של מדינת ישראל, של אזרחי מדינת ישראל. היום מונו דיינים עילויים ומצויינים שייקחו קדימה את בתי הדין הרבניים. אני מודה לכל חברי הוועדה שעשו מאמצים אדירים על מנת שבית הדין יפרח וישגשג".

לא ברור מדוע מונה השרה שקד ארבעה דיינים מהציונות הדתית. כפי שהוזכר, הרב מיכאל עמוס אומנם למד בצעירותו בישיבת הכותל אולם כיום הוא חרדי לכל דבר ועניין. נקודה נוספת שיש להזכיר היא שהשרה שקד הצהירה בעבר במספר הזדמנויות: "אנחנו לא מוכנים לקבל שום פסילה של שום דיין כל עוד הוא כמובן מקצועי וראוי. אנחנו לא פוסלים תלמידי חכמים ולא מוכנים לקבל שום פסילה של תלמידי חכמים, אך בכל זאת אנו מנסים להגיע למתווה מוסכם".

חיזוק לשרה שקד הגיע מהרב חיים דרוקמן שמחה גם כן על החלוקה מפלגתית ועל פסילת דיינים בשל השתייכותם לציונות הדתית ואמר: " היום זכתה הציונות הדתית בהישג גדול. על כך תבורך שרת המשפטים איילת שקד עי היא הייתה צריכה להשקיע בזה רבות עד שהיה אפשר"".

חברת הוועדה רחל לבמור הביעה רגשות מעורבים לגבי תוצאות הוועדה. בשיחה עם 'כיפה' היא אומרת: "התחושות מורכבות. הרשימה של תשעת הדיינים כולם דיינים טובים ויש כאלה שהם טובים מאוד מאוד. אני באמת צריכה לשבח את השרה איילת שקד שהיא השכילה לפתור את הסחרור שהוועדה נכנסה אליו שהיה נראה שלא נגיע לשום הסכמות ולא תהיה הצבעה הערב. היא לקחה אחריות וגילתה יצירתיות. הוספת שלושת התקנים זה יוזמה שלה והיא הצליחה בזה. כתוצאה מכך הצלחנו להגיע לרשימה מאוזנת פוליטית.

צריך לציין גם שעד כמה שידוע לי, זאת הפעם הראשונה ששני דיינים מונו לגדול אשר שירתו בצה"ל. העובדה שהרב איגרא והרב לוז שירתו בשירות קרבי מגשימה את האידיאל הציוני-דתי של "ספרא וסייפא". הם משמשים דוגמה לשמירה פיזית על העם ליד שמירה רוחנית".

יחד עם זאת הביעה לבמור צער גדול על הכניעה לווטו של החרדים על דיינים מסוימים שהציונות הדתית הציגה: "כואב לי מאוד עבור הציבור הכללי שההליך הזה הוא כ"כ פוליטי. אי אפשר לזוז בלי ההשפעה של הפוליטיקה הגבוהה במדינת ישראל. כואב לי בשם הציונות הדתית שהבית היהודי לא הצליחה להתגבר עדיין על אף ווטו של מפלגת ש"ס. מפני שיש לנו דיינים שלא רק שהם טובים מאוד מאוד, הם מצטיינים ויודעים להוביל כדי לחיות חיים בהתאם למאה ה-21 מתוך יצירתיות בפסיקה הלכתית. ודווקא הדיינים האלה מסומנים בווטו מוחלט ע"י ש"ס. הגוש של הנשים בוועדה ואלה שמייצגים את הציונות הדתית בגלל הפוליטיקה, לא יכולנו להתגבר על זה. וזו אכזבה".

כזכור, לבמור פרסמה בכיפה גילוי דעת שבו הצהירה כי "לא מעניין אותי מה הטקסטורה של הכיפה שעל ראשו של הדיין אלא הטקסטים שיכתוב" . לדוגמא היא מציינת את מינויו של הרב אהרון כץ שנבחר על תקן חרדי אשכנזי אך היא אישית מאוד עודדה אותו ותמכה בו משם ום שהוא להערכתה מועמד מצוין: " הוא טוב מאוד מאוד והוא לא מהציונות הדתית. אני זאת ששכנעתי אותו להגיש את המועמדות לבית הדין הגדולות. אני זאת שחתמתי לו במסגרת התהליך הפורמאלי שכדי להיות מועמד שלושה חברי וועדה צריכים חתום וני זאת חתמתי לו. אני מאוד שמחה שהוא נבחר".

חבר הוועדה שייצג את המפלגות החרדיות האשכנזיות יחד עם הרב דוד לאו הוא ח"כ ישראל אייכלר ששם את הקלפים על השולחן והדגיש מהו הניצחון האמיתי: " "שנים עשר דיינים יהיו בבית הדין הגדול כולל הרבנים הראשיים. מתוכם תשעה חרדים. לאחר שנים רבות מונו דיינים שיראתם קודמת לחכמתם. איש מהרפורמטורים לא חדר למעוז הדיינות".

חברת הוועדה עו"ד אפרת רוזנבלט אמרה ביציאתה מהוועדה: "בחירת תשעה דיינים מצויינים לבית הדין הגדול הערב מהווה הישג עצום של הוועדה לבחירת דיינים, למען ציבור המתדיינים ולשיפור עבודת מערכת בתי הדין. אני שמחה על כך שחבריי לוועדה השכילו להתעלות מעל המחלוקות ולהתגבש תוך הפגנת אחדות נדירה לבחירה פה אחד, כשלנגד עינינו עמדה טובת הציבור. במהלך הימים הקרובים נבקש מבג"ץ להאריך את מועד פקיעת המינויים הזמניים, כדי לאפשר עבודה רציפה של בית הדין הגדול עד להשבעת הדיינים הנבחרים בבית הנשיא. אני מברכת את הדיינים שנבחרו ומאחלת להם הצלחה רבה במילוי תפקידם".

מנכלית ארגון 'מבוי סתום' עו"ד בתיה כהנא דרור בתגובה לבחירת הדיינים: "החרדים שוב ניצחו את הציונות הדתית. כל הדיינים הדתיים שנפסלו על ידי החרדים (לביא ובן מנחם) לא נכנסו הערב לבית הדין הגדול. כהנא דרור הביעה אכזבה קשה מבחירתו של אלמליח, "דיין המצטיין במשיכת תיקים גם במקרים קשים. אני מקווה כי הנבחרים החדשים יראו את ייעודם בהבאת בשורה חדשה ופתרונות הלכתיים לציבור הנשים מסורבות הגט ולחברה הישראלית בכלל".