תביעה נגד בתי הדין הרבניים: מפלים נשים בקבלה לעבודה

אישה שביקשה להתמודד לתפקיד עוזרת משפטית בבתי הדין הרבניים תובעת אותם בטענה כי המכרז מונע מנשים להתמודד לתפקיד. בתי הדין: הנושא מצוי בהליך משפטי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 09/02/16 10:07 ל בשבט התשעו

תביעה נגד בתי הדין הרבניים: מפלים נשים בקבלה לעבודה
Yossi Zamir / Flash 90, צילום: Yossi Zamir / Flash 90

המאבק של ארגוני הנשים בהתנהלות בתי הדין נמשך ותביעה הוגשה נגד בתי הדין הרבנים בטענה כי הם חוסמים מינוי נשים לעוזרות משפטיות בהם, כך דווח ב'הארץ'. התביעה הוגשה על ידי אישה שביקשה להתמודד על התפקיד לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים. לפי התביעה, אף שבמכרזים לתפקידי העוזרים המשפטיים מובהר שהמשרות מיועדות לנשים ולגברים כאחד, הסינון המגדרי נותר בעינו, שכן מדובר במכרז פנימי המיועד רק למשפטנים שכבר עובדים בבתי הדין הרבניים - כולם גברים. לכל הרכב דיינים מוקצה עוזר משפטי, ובסך הכל יש בבתי הדין לפי בדיקת 'כיפה' תשע משרות עוזרים בלבד (בניגוד לטענות כי מדובר בעשרות משרות), כשכרגע התביעה מכוונת כנגד שתיים מתוכן.

עד 2007 סיננו בתי הדין הרבניים את המועמדים לתפקיד על ידי דרישת הסמכה לרבנות או לדיינות כתנאי סף. תחת איום בהתערבות בית הדין לעבודה, בוטלו תנאי הסף האלו ונכתבה במכרז רק הערה, שתינתן עדיפות לבעלי הסמכה לדיינות. גם מכרז זה נגנז ובאוקטובר האחרון פורסם מכרז לעוזר משפטי בשביל הרכב בבית הדין הרבני הגדול, ערכאת הערעורים, שאליו מתייחסת התביעה. זו הוגשה בנובמבר ובעקבותיה הקפיאה שופטת בית הדין לעבודה את המכרז, אבל מאז ביקשו בתי הדין הרבניים וקיבלו שלוש ארכות למסירת תגובתם לתביעה. האחרונה שבהן לפני כשבוע. בינתיים פורסם מכרז דומה לבית הדין הרבני האזורי של ירושלים, שאף הוא מסנן את המועמדות לתפקיד בדרך דומה.

מאחורי התביעה, נגד נציבות שירות המדינה והנהלת בתי הדין הרבניים, עומדת עורכת דין וטוענת רבנית בעלת ניסיון של שנים רבות בייצוג נשים בהליכי גירושין בבתי הדין הרבניים ובבתי המשפט. בכתב התביעה היא כותבת כי שקלה להגיש מועמדות לתפקיד עד שהבינה כי המכרז חסום, הלכה למעשה, בפני נשים. בתביעה, שהוגשה על ידי מרכז רקמן לזכויות נשים ומכון עתים, באמצעות עורכי הדין קרן הורוביץ ואלעד קפלן, נכתב: "לאור היכרותה של התובעת את בתי הדין הרבניים, מתוקף עיסוקה, ידוע לתובעת כי אין בבתי הדין נשים בתפקיד עוזרות משפטיות ולמיטב ידיעתה מספר הנשים המועסקות בבתי הדין ואשר עונות על תנאי הסף של המכרז הנו אפסי, אם בכלל". לטענת התובעת, המכרז פוגע בזכויות חוקתיות, סותר את חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ואת חובת הייצוג ההולם לנשים בשירות המדינה. לדברי עורכי הדין, מדובר באפליה מתמשכת ש"חברה דמוקרטית אינה יכולה לדור עמה בכפיפה אחת".

זוהי לא העתירה הראשונה בנושא מינוי נשים לתפקידים בבתי הדין הרבניים. בינואר האחרון, בתיק אחר, קבע בג"ץ כי יש לאפשר לנשים להתמודד לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים. במקרה זה הוצבה דרישת סף למועמדים בעלי "כושר" (הסמכה) לדיינות. כאשר יחל המרוץ לתפקיד צפויה להתמודד עליו עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" למרות שקשה לראות את כהנא דרור בתור לוחמת מרכזית נגד בתי הדין בשנים האחרונות מכהנת בתפקיד פנימי בבתי הדין מבלי שמלחמות יתעוררו על כל צעד ושעל.

מבתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: "הנושא מצוי בהליך משפטי ולפיכך אנו מנועים מלהתייחס".