"מכתב הרבנים הראשיים חילול השם וזלזול באינטלגנציה"

מכתב הרבנים הראשיים בנושא מינוי מנהלת לבית הדין הרבני עורר כעס בקרב ארגוני הנשים. יהודית שילת: ברור שאשה יכולה להיות מנהלת בית הדין

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/08/15 18:16 טז באלול התשעה

"מכתב הרבנים הראשיים חילול השם וזלזול באינטלגנציה"
כיפה, צילום: כיפה

מכתבם של הרבנים הראשיים שפורסם היום שנועד להתנגד למינויה של אישה למנהלת בתי הדין הרבניים מכעיס את ארגוני הנשים שרואים בו צעד בעייתי ומיותר.

יהודית שילת, מנהלת פורום תקנה אמרה ל'כיפה' בתגובה, כי מכתבם של הרבנים הראשיים הוא בגדר חילול השם וזלזול באינטליגנציה של הציבור. "הנימוק של הרבנים כי מי שאינו בעל כושר דיינות לא יכול להיות מנהל בית הדין הרבני הוא זלזול באינטליגנציה, הרב יצחק יוסף מעולם לא היה דיין ומעולם לא קיבל כושר לדיינות, הכיצד נשיא בית הדין יכול להיות אדם שלא היה דיין ואילו מנהל בית הדין לא יכול", תוקפת שילת.

היא מוסיפה כי היא אינה נכנסת לדיון האם אישה יכולה להיות מנהלת בית הדין הרבני אם כי ברור לה שהיא יכולה אם יש לה את הכישרונות והידע בתחום אותו היא הולכת לנהל, אך משום כובד הציבור יש להשתמש בנימוקים שמתקבלים על הדעת.

"אני מחזקת את ידיהן של העותרות שמבקשות לפעול לכך שאשה תמונה כמנהלת בתי הדין הרבנים הדבר יהיה לברכה לתורת ישראל לעם ישראל ולמערכת בתי הדין הרבניים. אין לי ספק שאישה ראויה ומוכשרת תביא את בתי הדין למקום הראוי להם שיתרום לכבוד שמים, כבוד התורה וכבוד האדם", אומרת שילת.

כפי שפורסם מוקדם יותר ב'כיפה', הרבנים לא ציינו במכתב את כוונתם המדויקת, אך המשמעות העולה מעמדת הרבנים היא שנשים לא יוכלו להתמנות לתפקיד משום שאינן יכולות לשמש בדיינות. "אנו חושבים, שרק מי שבא מתוך מערכת זו, ומכיר את נבכיה וכמובן את הפן ההלכתי שבמרחבו ניתן לפעול יכול לנהל מערך כזה כרואי. על כן עמדתנו חד משמעית כי רק מי שמכהן כדיין או בעל כושר לכהן כדיין ראוי למשרה זו", כתבו.

עוד מציינים הרבנים הראשיים במכתב העמדה שלהם כי גם לתפקיד מנהל בתי המשפט - תמיד התמנה אדם ששימש כשופט למרות שהמחוקק לא נזקק להוראה כזו, אך היא נעשתה מתוך הכרה ברורה בצורך הזה. כמו כן, הם מוסיפים, שמנהל בתי הדין הרבניים אמור להיות ידם הארוכה של נשיא בית הדין הרבני הגדול ולכן חייב להיות שיתוף פעולה מלא בין השניים שיופר במקרה ויעשו שינויים במינוי.