מכת טריפות בלולים בישראל כתוצאה מהנדסה גנטית של עופות

לכיפה נודע כי בחודשים האחרונים נאבקים החקלאים בתופעה של קרע בגיד בקרב עופות כתוצאה מהנדסה גנטית. החשש: עליית מחירים לקראת החגים. הרבנות הראשית: אין שינוי ביחס העופות הכשרים והטרפים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 15/07/15 09:38 כח בתמוז התשעה

מכת טריפות בלולים בישראל כתוצאה מהנדסה גנטית של עופות
b3nscott-cc-by, צילום: b3nscott-cc-by

בחודשים האחרונים מתגלה בלולים ברחבי הארץ תופעה של קרעים בגידי עופות שהונדסו גנטית, דבר הגורם לפסילת העוף לשחיטה ולעלייה במחירים, כך נודע ל'כיפה'.

בלולים רווח נושא ההנדסה הגנטית בתרנגולים, במסגרתו מרחיבים להם את החזה וחלקים נוספים בגוף בשל הביקוש לחלקים אלו, אך מתברר כי ההנדסה הגנטית היא שמהווה את עקב האכילס של הלולים, שכל בעוד בשנים רגילות נמצאו 3-4% טרפות בשל קרעים בגיד, מתברר כי בשנה החולפת התופעה עלתה באופן דרסטי ומגיעה לעשרות אחוזים.

האמונים על השחיטות, ביניהם בין היתר ארגון כושרות, נתקלים בבעיה בעבודה מול האחראים על ההנדסה הגנטית בניסיון לתקן את הבעיה, מכיוון שהווטרינרים, אשר נדרשים לנושא, אינם רואים בקרע בגיד בעיה, אך מבחינה הלכתית עוף אשר יש לו קרע בגיד טרף. בתקופה האחרונה לוחצים בעלי המשחטות והסוחרים לנסות ולתקן את הבעיה, שכן מדובר בכסף רב אשר הולך לטמיון.

החשש כעת הוא בנוגע לעליית מחירים לקראת החגים, שיתקיימו בעוד כחודשיים, אז בעקבות הביקוש ייתכן ויהיו עליות משמעותיות במחירי העופות. חשש נוסף הוא מפני 'דלת מסתובבת' של עופות טרפים החוזרים לשוק למרות שהם אסורים הלכתית.

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה לפניית 'כיפה' כי אין שינוי ביחס העופות הכשרים והטרפים.