האם רונן שובל רפורמי?

חוקר הדת תומר פרסיקו טוען במאמר, שדעותיו של מועמד הבית היהודי רונן שובל נובעות מתפיסת עולם הנשענת על בסיס ליברלי ורפורמי, זאת בשל עברו כחבר הקהילה הרפורמית בישראל. שובל: "מתקפות שקריות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 12/01/15 16:26 כא בטבת התשעה

האם רונן שובל רפורמי?
דוברות, צילום: דוברות

חוקר הדת תומר פרסיקו חושף במאמר שפרסם בבלוג שלו 'לולאת האל' כי רונן שובל, המתמודד בימים אלו בפריימריז הבית היהודי, גדל בקהילה רפורמית ברמת השרון, ואף עלה לתורה בבית כנסת של הקהילה לכבוד בר המצווה שלו.

פרסיקו מנתח מאמר אותו כתב שובל בתחילת דצמבר בדף הפייסבוק שלו, בו הוא כותב "הערכים הם פועל יוצא של רוח העם, ולכן יש להם משמעות רק לבני אותו העם. מכאן […] על האדם להעמיק בתרבותו, ולהתרחק מהקוסמופוליטיות הפוליטית. פוסט מודרניזם ימני, המכיר ברלטיביזם תרבותי, חייב לדאוג לתרבות יותר מאשר לאמת, משום שהוא נאבק למען התרבות תוך כדי הידיעה שאין בה אמת. הרי שיש לאכוף אותם ולהתגבר על ערכים מנוגדים להם. יצירת ערכים והאמונה בהם, הן פעולות של רצון, הדורשות מאבק"

פרסיקו טוען כי “שובל מגלה לנו, אם הקריאה שלי נכונה, שהוא משתמש במיתוס במודע, שהוא לא מאמין בעיגונו באיזושהי מציאות אמפירית או מטאפיזית, ושעבורו אלוהי ישראל וההיסטוריה של עם ישראל הם לא יותר ממשאבים זמנים אך קונטינגנטיים שיש לדלות מתוכם כוח ורגש על מנת לחזק את הלאומיות הישראלית המודרנית ולהלחם כנגד רוחות האליטות השמאלניות והאינטלקטואליות".

"כפי ששובל חוזר ומדגיש, הוא גדל ברמת השרון, במשפחה ליברלית ופתוחה”, מזכיר פרסיקו ורומז לכך שדעותיו נשענות על בסיס רפורמי. "ייתכן שעברו עיצב אותו עוד יותר ממה שהוא מוכן להודות, לא רק פוליטית אלא גם דתית”, הוא אומר.

"משפחתו של שובל היתה חלק מהקהילת "דרכי נועם" של התנועה הרפורמית שם, וכנער שובל ערך בבית הכנסת שלה את בר המצווה שלו. אביו של שובל, אדוארדו שובל, היה אחד מעמודי התווך של הקהילה. ב-2004 פרש ממנה והקים קהילה מתחרה בשם "חכמת הלב"”, מספר פרסיקו.

"נראה שעבורו המיתוס הדתי-אתני מחליף את ההלכה מחד, את התרבות היהודית-ישראלית הרב-גונית מאידך, וכמובן את האזרחות הישראלית כמהות הזהות היהודית-ישראלית", טוען פרסיקו. "גישתו אל המיתוס הדתי-אתני היא אינסטרומנטלית בהחלט, כמכשיר לעורר ולכוון את ההמונים כאמור”.

"כולנו מושפעים מגורמים רבים ושונים, אולם בעקבות כל הנ"ל קשה שלא להעריך שתפיסת עולמו של שובל נשענת בעיקרה על בסיס ליברלי ויהודי-רפורמי, שנרמס תחת מבנה הגותי פולקיסטי-מקיאווליסטי אותו קומם מכתבי הוגים שונים מהרומנטיקה הגרמנית, וכן ובעיקר מתורתו של ז'ורז' סורל", מוסיף פרסיקו ומעריך כי שובל מושפע מבסיס ליברלי ורפורמי, זאת בניגוד לתדמיתו המקורבת ליהדות.

רונן שובל מסר בתגובה: "אני יודע היטב מי עומד מאחורי המתקפה הנבזית נגדי. ב24 השעות האחרונות גיליתי שאני גנב, רפורמי ושמאלן. אינני מתכוון להיגרר לשיח ביבים שכזה. מיותר לציין שאני נשוי לדתיה, שומר שבת וכשרות ובנותיי לומדות בחמ"ד”.

"כמי שהוביל מאבקים רבים בעשור האחרון למען עם ישראל ומדינת ישראל אני מקווה לקבל את אמון הציבור על מנת להעביר את חוק יסוד מדינת יהודית, חוק העמותות ולהביא להחזרת הדמקורטיה ולביטול ההפיכה השיפוטית.

המתקפות השקריות והלא ענייניות לא ירתיעו אותי מלקיים את השליחות שלקחתי על עצמי- להחליף את האליטה הישנה ולהחזיר לעם ישראל את האמונה בצדקת הדרך”, הוסיף שובל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן