"אסור לפרסם תמונת גבר בעלוני שבת"

צעד שוויוני? הרב ברוך אפרתי קובע כי אסור לפרסם תמונות נשים או גברים בעלוני השבת מכיוון הם מובילים להסיח הדעת. בנוסף, אסור לפרסם תמונה של אישה נשואה ללא מטפחת בכל אופן מכיוון "שהדבר אסור על פי ההלכה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 26/11/14 11:47 ד בכסלו התשעה

"אסור לפרסם תמונת גבר בעלוני שבת"
כיפה, צילום: כיפה

מתפללי בתי הכנסת לא יאהבו את הקביעה הבאה. בהחלטה שבוודאי תהיה שנויה במחלוקת לאור כמות העלונים הרבה בבתי הכנסת, קובע הרב ברוך אפרתי כי אסור לפרסם תמונות כלל בעלוני השבת, שכן אלו מסיחות את הדעת. אסור לפרסם אישה בעלון שבת? נשאל הרב ובתגובה ענה: אסור לפרסם גם תמונה של גבר.

בשיחה עם כתב 'כיפה' קובע הרב אפרתי כי בניגוד לשאלה המוכרת האם מותר לפרסם תמונה של אישה בעלוני השבת, שאלה מוכרת אשר כבר גרמה לרעש תקשורתי לא קטן ולדיון רחב בשאלה בציונות הדתית, הבעיה אינה רק באישה, אלא גם בגבר.

"אסור שדמות אדם, גבר או אשה, תופיע בעלון הנקרא בבית ה'”, קובע הרב. “בית כנסת מיועד לתפילה ולריכוז בריבונו של עולם ולא לפרסומות ולדמויות של אנשים המסיחים את הדעת".

"ההלכה קובעת שאסור לפרסם תמונות של בני אדם בעלונים", אומר הרב אפרתי. “הדבר כתוב בשולחן ערוך, שאסור לצייר ציורים בספרים שמתפללים שלהם שמא תאבד הכוונה. כל העניין של פרסומות הוא למשוך את העין וכבר שמעתי מהרב מרדכי אליהו שצריך לכסות עם מדבקה תמונות של רבנים בספרים, כמו הבן איש חי לדוגמא, אז עלונים לא כל שכן".

"בתי הכנסת בימנו נראים הרבה פעמים כמו מתנ"ס", תוקף הרב את התופעה הידועה של קריאת עלונים בזמן התפילה. “במקום שאדם עוסק בתפילה ובתורה הוא עוסק בקריאת פרסומות לבתים, נסיעות לחו"ל ובגדים. דווקא בעידן שלנו, כשבששת ימי המעשה אנחנו כל הזמן רואים פרסומות ונמצאים בפייסבוק ובוואטסאפ שבת צריכה להיות מקום נקי מהפרעות. בית כנסת זה לא מקום להתעסק בדברים של חול", קובע עוד הרב.

בתשובה לשאלה האם מותר לצפות בדמות אישה בעלון כלשהו, כשלא מדובר בקריאה בבית כנסת אלא בבית, קובע הרב אפרתי כי "אם יש דמות של אישה לא צנועה בוודאי שאסור להכניס לעלון שבת או לעיתון כלשהו, כשלא צנועה - הכוונה לא לבושה על פי ההלכה. אם היא אישה נשואה אזי אסור גם לצפות בה ללא כיסוי ראש. זה מה שהופך אותנו לאנשים דתיים, שאנחנו מקשיבים להלכה. אם האישה צנועה אפשר לקרוא את מה שכתוב אם יש תמונה, בדיוק כפי שאפשר לשוחח עם אישה צנועה בנושאים שונים".

והאם צריך לקבוע חד משמעית שאסור לקרוא עלוני שבת? על כך הרב אפרתי לא ממהר להכריע בסוגיה “דבר כזה צריך להתקבל בעצה אחת עם הציבור, מכיוון שמדובר על דבר מאוד דומיננטי ומשמעותי לציבור הרחב, כולל לתלמידי חכמים. צריך לחשוב יחד איך מתמודדים עם הדבר הזה, אבל קודם צריך לצאת בקריאה למפרסמי העלונים שיפסיקו לפרסם אותם כשהפרסומות עיקר והתורה טפל".