מירי רגב: לא להקים מערך גיור עצמאי במקביל לרבנות

בדיון שהתקיים בועדת הפנים קראה רגב לנפתלי בנט להסיר את חתימתו מהצעה המבקשת להקים מערך גיור עצמאי. למשרד המשפטים אמרה "הצעת הגיור שלכם קורעת את העם"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/08/14 16:08 יז באב התשעד

מירי רגב: לא להקים מערך גיור עצמאי במקביל לרבנות
באדיבות ועדת הפנים, צילום: באדיבות ועדת הפנים

וועדת הפנים של הכנסת קיימה היום (ד') דיון בעניין הצעת משרד המשפטים להקמת מערך גיור חדש שיתנהל במקביל למערך הגיור הקיים . במהלך הדיון תקפה יו"ר הוועדה, חברת הכנסת מירי רגב, את התנהלות משרד המשפטים בעניין חוות הדעת המשפטית של ההצעה, בטענה שלא מוגשת נכון ולא מלובנת כראוי לנושא הרגיש והמורכב, וחשפה כי המסמך שהוציא משרד המשפטים, לפיו היה תיאום עם משרד הדתות - לא היה מדויק וכי לא הייתה הסכמה ביניהם.

"ההצעה עלולה להביא למחלוקת וקיטוב בעם, משום שיהיו שיבחרו במסלול שהוא מנוגד לרבנות הראשית ויהיו שלא יסכימו אלא רק לגיורים על פי הרבנות הראשית”, אמרה רגב, שהתקשתה לקבל את העובדה שמשמעות הצעת המחליטים היא שיהיו שני ראשים לגיור שיהיו עצמאיים במתן החלטותיהם ההלכתיות. "אנו עם אחד, צבא אחד, רבנות אחת. לא נעשה שניים מכל מוסד. אחרת, כל מפלגה תקים לעצמה מדינה, כל ראש תנועה יהיה רב וכל פלג יקים לעצמו צבא".

"יש כאן עניין יהודי מהותי שקובע מי הוא יהודי ומי לא. לא פוליטי. כיהודיה אני מאמינה שאת העם היהודי צריכים להנחות עקרונות, שחלקם המהותי באחריות כוללת של הרבנות הראשית. לרבנים כיום יש רצון טוב לעשות למען ההנגשה, לפתור בעיות ולשפר תקנות, והם עושים זאת עם כל ההקשבה והרצון", הוסיפה רגב.

"לרבנות זקוקים הקהלים המסורתיים בעם, לא החרדים. ישנם אולי נושאים ברבנות שצריכים שינוי, כגון סוגיות הקבורה והגיטין, עם זאת, צריכים לפעול מתוך מגמה של צו אחדות העם ולא חלילה פירוד. צריך שנושא הגיור יעמוד על פי ההלכה, כפי שיקבע הראשון לציון. לגבי שאר הדברים נוכל לשבת עם המשרד לשירותי הדת ועם הרבנות הראשית ולהגיע להבנות, כמו שהשגנו בעבר".

ח''כ רגב אמרה עוד כי "אי אפשר לומר שהרבנות לא קיימת. אם צריך היום לשנות או להקל, אני מאמינה שהראשון לציון יעשה זאת, ידון ויתקן את התקנות. מרגע שיש כללים - הם אלו המחייבים. גם אם צריך לעשות סדר, זה לא אומר לשפוך התינוק עם המים".

בסיכום הדיון קראה ח''כ רגב לשר נפתלי בנט להסיר את חתימתו מההצעה, וקראה לראש הממשלה לשמור בכל הכח על אחדות האומה ולהביא החלטה שתלך לקו של הנגשה, אולם בתיאום והסכמה עם הרבנים. עוד אמרה ח''כ רגב כי "אפשרי להגיע להסכמות. לא יתכן שדווקא בנושא כה מהותי לא יהיו הבנות. החלטה כזו אסור שתהיה. כולם כאן צריכים לראות איך מגבשים את ההסכמות הנכונות שיחזקו וישמרו על אחדות העם".