כך מצאו אנשי בית ספר שדה בכפר עציון את החטופים

בשולי מציאת שלושת הנערים החטופים, מתברר כי המוצאים לא היו חיילי צה"ל, אלא דווקא מתנדבים, חברי בית ספר שדה כפר עציון. סיפורם של המתנדבים מאחורי החטיפה

חדשות כיפה דניאל בשך, כיפה 01/07/14 09:24 ג בתמוז התשעד

כך מצאו אנשי בית ספר שדה בכפר עציון את החטופים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בצהריי יום חמישי האחרון, התאספו מספר אנשים על מנת לראות כיצד לקדם את מציאת החטופים. בין אותם אנשים היו פרצופים מוכרים יותר ומוכרים פחות, ירון רוזנטל מנהל בית ספר שדה בכפר עציון, אביטל סלע, רועי סימון, אלישע מדן צחי כהן, אורי שכטר ומשה וינשטוק.

וינשטוק הכיר כנראה טוב מכולם את תחושת האבל והאבדן. אביו דובק וינשטוק ז"ל הקים את יחידת איתור הנעדרים במדבר יהודה והיה סייר שדות במועצה אזורית גוש עציון. אחיו של משה, יצחק וינשטוק, נרצח לפני כ-20 שנה, יום לפני גיוסו בפיגוע ירי לא רחוק משם - בדרך שבין אלון שבות וירושלים, לאחר שהטרמפ שעלה עליו נתקע בדרך ומחבלים ניצלו זאת וירו בו למוות. עשרים שנה אחרי רצח אחיו, שב וינשטוק יחד עם חבריו על מנת לסייע למציאת שלושת הנערים. כולם מכירים היטב את השטח, ורבים מהם בוגרי יחידות שדה.

“חשנו שחייבים לעשות משהו למען מציאת החטופים", כתב וינשטוק בפייסבוק לאחר מציאת הנערים. "כולנו אנשים שמבינים בשטח ובוגרי יחידות שדה. נראה היה לנו שבעבודה מאומצת וסיזיפית שמבוססת על השיטה הישנה של ניתוח שטח, ניסיון של אנשי שדה ותיקים וצורת חשיבה אחרת, יש סיכוי, לא גדול אבל סיכוי, שאולי ימצאו הנערים. חשנו שהצבא עושה הכול למציאת החטופים אבל עוד רעיון יכול לסייע, אם רק תהיה אוזן קשובה".

ביום שישי בצהריים ניגשו וינשטוק וחבריו למח"ט עציון, עמית ימין והציגו בפניו את הצעתם. ימין שמתואר כאדם עניו וקשוב, האזין לדברי תושבי הגוש ואימץ אץ ניתוח השטח והצעת העבודה והחל להוביל אותה בעצמו.

"הוא יצר תפיסה חדשה של שיתוף בין צבא לאזרחים, גם בניתוח השטח, גם בצורת הסריקה וגם בשימוש באנשי שדה מיומנים", מתאר וינשטוק. "מיד אחרי שעמית נתן אישור, הועלו במשך כל השבת נקודות אפשריות על המפה וזרמו אנשים רבים, מהטובים שבבני המדינה הזו, ששמעו על היוזמה ובאו לסייע. דתיים וחילוניים, תל אביבים ואנשי גוש עציון".

בחדרי העבודה הופיעו גיאולוגים, ארכיאולוגים, מומחי תצלומי אויר, מומחי GIS, אנשי בתי ספר שדה מנוסים מכל הארץ, בוגרי היחידות הטובות ביותר של הצבא וסיירים עצמאיים. אחר קריאת טלפון יחידה או מילה ששמעו מחבר. הם הציעו את עצמם לסיוע בניתוח שטח, יציאה לחיפושים שחלקם היו בשטחים מסוכנים, ולכל מה שאפשר לעשות. אנשים עזבו את הבית ועבדו בשבת, לא ישנו לילות, יצאו לשטח מסוכן בלי לחשב חשבונות ועשו הכול בשביל להציל את הנערים או לפחות את משפחותיהם.

"היה שיתוף פעולה מדהים בין הצבא לבין אנשי הסיור האזרחיים, המח"ט קידם ודייק במלא הכוח את הניתוח, הקצה כוחות משולבים ולכל כוח הצמיד כמה אנשי שטח מעולים. להערכתנו הסריקה הייתה אמורה לקחת שבועות. אבל בעזרת השם, אחרי שלושה ימים, במרחק חמישה מטרים מנקודה שסימנו על המפה, סייר הבחין בשיח שמונח באופן מוזר ומצא את הנערים כשהם אינם בחיים.

"הייתה יוזמה אזרחית ואוזן קשובה של הממסד", מתאר וינשטוק, "הייתה השקעה אין סופית של הצבא ושיתוף פעולה בין בני אדם מדהימים מכל רבדי החברה, והיו תפילות. התגלו אין סוף אנשים יפים שמוכנים להקריב המון מזמנם, לעזוב את ביתם וגם לסכן את עצמם בשביל ילדים של אחרים. וגם, נחשפו פניה היפים והכואבים של המדינה שלנו. בסופו של יום, אתמול בערב, חשנו כאב עמוק וצורב מלווה בהקלה. חשנו הכרת תודה עמוקה לכל החברים ובראשם לאביטל ורועי, וגם, עם כל הכאב הגדול, הכרת תודה לבורא עולם שסוף סוף סייע להשיבם הביתה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן