הרב משה ביגל: מכון התורה והארץ ומכון כושרות פתחו נגדי במלחמה

הרב ביגל מגיב להתקפות כנגד "סטרילי". "מה שחברות גדולות לא מעיזות לעשות למתחריהם, הם מעיזים לעשות כביכול בשם שמים". המכונים: "הבדיקות מעידות שישנם חרקים שאינם יורדים בשטיפה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/04/14 17:22 ח בניסן התשעד

הרב משה ביגל: מכון התורה והארץ ומכון כושרות פתחו נגדי במלחמה
Muffet-cc-by, צילום: Muffet-cc-by

"מכון התורה והארץ ומכון כושרות פתחו נגד 'סטרילי' במלחמת עולם. מה שחברות גדולות לא מעיזות לעשות למתחרים שלהם, אנשי המכונים הללו מעיזים לעשות כביכול בשם שמיים. השמים פה הם השמיים של הדולר", כך אומר הרב משה ביגל, רב היישוב מיתר ומיוזמי מוצר ניקיון העלים 'סטרילי' המתיימר להביא חלופה לרכישת מוצרי חסלט ועלי קטיף בתחום ירקות העלים הנקיים מתולעים, בראיון ל'כיפה'.

בתקופה האחרונה, טוען הרב ביגל, מתנהלת נגד המוצר 'סטרילי' מסע רדיפה. 'סטרילי' הוא חומר בבקבוק קטן, באמצעותו ניתן לרחוץ עלים כגון חסה אשר אינם נקיים מתולעים כלל והם מותרים לאכילה לאחר מכן. לפני שבוע הודיע הרב יעקב אריאל בהודעה מיוחדת כי בעוד שאנשי 'סטרילי' פרסמו את שמו כתומך במוצר, הוא לא מתיר את צריכתו מכיוון שיש לעשות עוד בדיקות. לפני יומיים פרסמו אנשי מכון התורה והארץ וכושרות סרטון בו נבדק 'סטרילי' ונמצאו תולעים שלא ירדו. הר ביגל מצידו טוען שהסרטון ערוך.

"אפשר לראות באמצע הסרטון כיצד הם מכניסים פטרוזיליה במקום חסה", הוא מאשים ואומר בציניות. "אני יכול לעשות סרטון בו יוצאים פילים מהחסה במקום תולעים אבל זה מתאים יותר לפורים ולא לפסח".

הרב ביגל מאשים כי "יש אינטרסנטים שפוחדים מהמוצר. אני יודע שמכון התורה והארץ מפחדים כי הם היו אצל הרב בקשי דורון וטענו שהרב אריאל והרב ליאור חזרו בהם". הרב ביגל מציג אישור מפורט של הרב ליאור בו אומר הרב כי "לאחרונה העירו לי כמה רבנים חשובים שאין הדברים כמו שתוארו באוזני, ולכן יש לאסור את השימוש בחומר זה. לפני זמן מה נפגשתי עם האגרונום מר שמעון ביטון, מומחה להדברה וריסוס בחקלאות, והוא ערך בפני ניסוי במספר ירקות עלים, וראיתי בעיני שהחומר מסיר את כל החרקים, והירקות נשארים נקיים לחלוטין. לכן הנני חוזר על הסכמתי הראשונה והיא שרירה וקיימת, שהנוזל 'סטרילי' מסיר את כל החרקים", כותב הרב ליאור.

"לפני שבועיים זומנתי אל הרב ליאור והיו לו ערמה של מכתבים שיכולים לשמש כספר בדיחות", מספר הרב ביגל. "כולם נשלחו על ידי מכון התורה והארץ וכושרות, גופים אינטרסנטיים שממומנים על ידי חלק מחברות העלים השונות. הם שלחו לו טבלה של קבוצה שעשתה בדיקה שטענה ש'סטרילי' לא יעיל אבל הקבוצה הזו היא למעשה מורה שעשתה את הבדיקה עם תלמידותיה. מדובר בפרויקט יפה אבל של כיתה בבית ספר ועם כל הכבוד זה לא יכול לעמוד מול בדיקה מקצועית. מכון התורה והארץ שלחו את הבדיקה למרות שילדים עשו אותה. הרב ליאור ביטל את הבדיקה כי לא היה לדבר בסיס הלכתי. זו בושה לשלוח מכתב על ידי הרבנות הראשית שבו נכתבים שטויות מבחינה הלכתית". עוד טוען הרב ביגל כי בעתיד הקרוב ביותר צפוי גם הרב בקשי דורון להוסיף את חתימתו ל'סטרילי'.

הרב ביגל מוסיף ומסביר כי אנשי מכון התורה והעבודה הם אלו ששלחו מלכתחילה אותו לאגרונום שמעון ביטון. "מכון התורה והארץ המליצו לי על שמעון ביטון, שהמציא את כל השיטה של רשתות גוש קטיף. הם יודעים שהמחקר שלו יכול לפגוע בו. העכברים יצאו מכל החורים. משמיצים אותי והציבור יקרא ויחליט".

הרב מאשים כי בעוד הוא אינו מקבל תשלום תמורת עבודתו בנושא 'סטרילי' וכל מטרתו היא תועלת הציבור, במכונים השונים מקבלים תשלום, חלקם מחברות ירקות העלים השונים ועל כן הם בעלי אינטרסים. "הרבנים של מכון התורה והארץ מקבלים שכר מחסלט ועלי קטיף ואנחנו לא מקבלים אפילו כוס מים. סירבתי לקבל אפילו החזרי דלק. הציבור צריך לדעת שאין לנו אינטרס חוץ מדאגה מכך שאנשים יקפידו על ההלכה. אנשים היום לא קונים גוש קטיף וחייבים למצוא פתרון נוסף". יש לציין כי המחקר אשר ערך הרב ביגל אכן ממומן על ידי סטרילי.

עם זאת מבהיר הרב כי 'סטרילי' כלל לא מתכוון להחליף את חסלט ואת שאר חברות העלים. "אנחנו לא מתכוונים להחליף את ירקות גוש קטיף. אנחנו לא באותו שוק ורוצים שיהיה גם את זה וגם את זה. במדינה חופשית יש בכל סופרמרקט כמה סוגים של וופלות ומעדנים. המאבקים של הדתיים הרבה יותר מכוערים כי כביכול יש מאבק לשם שמיים. אין פה מאבק לשם שמים וכל הקמפיין הוא של מכון התורה והארץ ששייך לחברת עלי קטיף. יש לנו פתרון יותר זול והם מרגישים מאויימים".

תגובות:

ראש מכון התורה והארץ, הרב יהודה עמיחי: "מכון התורה והארץ ומכון כושרות בדקו את נושא הסטרילי מבחינה הלכתית ומעשית. יצוין, כי גופים אלו בקיאים ועוסקים בהלכות חרקים שנים רבות, והנחיותיהם והדרכותיהם מקובלים בקרב כל פוסקי ההלכות בנושא החרקים. בדיקות מעבדה שערכנו הוכיחו שאומנם שטיפה על ידי סטרילי מורידה חלק מהחרקים, אולם הבדיקות הוכיחו כי ישנם חרקים שאינם יורדים בשטיפה באמצעות סטרילי וגם לאחר השטיפה עדיין נשארים חרקים רבים מאד על הירק עצמו. תוצאות בדיקות המעבדה הוכיחו ללא ספק כי גם לאחר השימוש בסטרילי הירק צריך בדיקות נוספות, וזאת מצויין אף על גבי אריזת החומר עצמו. נושא הסטרילי כבר ידוע עשרות שנים ולא התחדש דבר מלבד החיפוש אחר קולות שלא עומדות במבחן ההלכה. על הדברים כתב והסכים הרה"ג יעקב אריאל שליט"א רב העיר רמת גן וכן פרסם הרב חגי בר גיורא שליט"א מטעם הרבנות הראשית לישראל".

מארגון כושרות נמסר בתגובה: "תוצאות הבדיקות שלנו מעידות על כך שישנם חרקים שאינם יורדים בשטיפה באמצעות חומר הניקיון 'סטרילי', כמו"כ בתקופות רבות בחלק גדול מירקות העלים מצוי זבוב המנהרות הנמצא בתוך עובי העלה, ואינו ניתן להסרה בשטיפה. גם הרבנות הראשית לישראל וועדי כשרות שונים פרסמו שע"פ בדיקות שלהם החומר לא יעיל בהסרת כל סוגי החרקים. כמובן שהחרקים האסורים באכילה הם חרקים הנראים בעין אנושית".