הרב דב ליאור והרב צפניה דרורי: אסור להשתתף בקייטנות של משרד החינוך

בחופש הגדול הקרוב יפעיל משרד החינוך קייטנות בבתי הספר בשלושת השבועות הראשונים. הרב דב ליאור והרב צפניה דרורי קובעים כי אסור להשתתף בקייטנות הממומנות על ידי נוצרים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 08/04/14 10:27 ח בניסן התשעד

הרב דב ליאור והרב צפניה דרורי: אסור להשתתף בקייטנות של משרד החינוך
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

כחלק מניסיונו של שר החינוך הרב שי פירון להקל על ההורים בחופש הגדול, קודם פרויקט בשם 'קיץ של ידידות' בו ילמדו תלמידי הכיתות הנמוכות במשך שלושת השבועות הראשונים של חופשת הקיץ בתוך בתי הספר. בעוד שהתכנית ממומנת ברובה על ידי משרד האוצר, 60 מיליון ש"ח, אשר מיועדים לבתי ספר בפריפריה, יגיעו מהקרן לידידות של הרב יחיאל אקשטיין.

בעוד שההורים בירכו על המהלך, קובעים השבוע הרב דב ליאור והרב צפניה דרורי כי אסור בשום פנים להשתתף בקייטנות הללו משום שאלו ממומנות על ידי הקרן לידידות הנתמכת על ידי נוצרים אוונגליסטים אוהבי ישראל.

הרב ליאור התבטא בחריפות כנגד קייטנות הקיץ הללו באוזני תלמידיו והבהיר כי אסור להשתתף וליטול חלק בקייטנות אלו משום שהן ממומנות על ידי נוצרים. הרב ליאור הדגיש כי אין זו חומרה אלא הלכה פשוטה הנשענת על פסיקתם של גדולי הדור, הרב אברהם שפירא זצ"ל, הרב מרדכי אליהו זצ"ל, הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל והרב הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שפסקו כי חל איסור מוחלט לקבל תרומות וכספים מהקרן הנוצרית. הרב ליאור תקף בחומרה את המהלך, בו לטענתו, מדינת ישראל, באמצעות משרד החינוך מאפשרת לקרן להיכנס בדלת הראשית ולממן את הקייטנות אשר נועדו להקל כלכלית על ההורים. "הקרן הזאת שממנת את ימי החופש זה חמור ביותר. אסור ליטול שעות הממונות על ידיהם", קבע הרב.

בראיון ל'כיפה' תוקף גם הרב צפניה דרורי את מהלך משרד החינוך ומדגיש כי "אסור באופן חד משמעי לקבל כספים מנוצרים מכיוון שזה מחזק את הנצרות בעולם. זה אפילו לא קשור לעבודה זרה אלא שאסור לחזק את הגויים מכיוון שהם יאמרו שכל קיומה של המדינה היא בזכותם. האיסור היה קיים בבבל וקיים גם היום. אם נותנים לרב אקשטיין לחלק את הכספים הללו עוברים על איסור של מיסיון ועל איסור של גוי לחנך את ילדי ישראל".

בעוד שהדבר עלול ליצור זעזוע בקרב ההורים בציונות הדתית מכיוון שחלקם יסרבו לשלוח את ילדיהם לקייטנות הבית ספריות, אשר בכללם גם בתי הספר של החינוך הממלכתי דתי (חמ"ד), מבהיר הרב דרורי שאין מדובר על איסור לבתי הספר הדתיים בלבד. "החמ"ד מחוייב לשמור על דברי אלוקים בדיוק כמו הלא חמ"ד", הוא אומר. "אסור לקהל כולו לקבל כספים של הקרן לידידות מכיוון שהם מקבלים את הכספים מנוצרים. ניתן לתת את הכספים למוסלמים ונוצרים ואם שר החינוך רוצה בטובת המיעוטים שייתן את הכספים לנצרת ולאום אל פחם וזה יהיה בסדר גמור".

בקרב המנהלים של החמ"ד נרשמה מורת רוח בעקבות ההודעה כי הקייטנות הבית ספריות ימומנו על ידי הקרן לידידות. "אנחנו נמצאים בדילמה בלתי אפשרית", אמרו מנהלים ל'כיפה'. "אין לנו או לחמ"ד אפשרות לסרב לכספים אלו ומצד שני הרבנים קובעים שאסור לנו לקבל אותם. אנחנו נמצאים בין הפטיש לסדן".

כזכור, בשבוע שעבר פורסם ב'כיפה' כי הרב ליאור קבע יחד עם רבנים מרכזיים בציונות הדתית כגון הרב אליקים לבנון, הרב גדעון פרל, הרב מיכאל הרשקוביץ והרב דוד חי הכהן, כי אין לקבל כספי קמחא דפסחא מנוצרים ובכך עלו מדרגה נוספת במאבק נגד כספי הקרן לידידות וכספי התמיכה מנוצרים.

הרבנים קבעו כי "קיים איסור מוחלט לקבל צדקה מנוכרים, במיוחד לצורך קיום מצווה. מקורו של הכסף מכנסיות ונוצרים אוונגליסטים הפועלים בארץ ובחו"ל במטרה לחדור לקהילה היהודית וליצור תלות ומחויבות". בין הגופים שהוזכרו בקריאה של הרבנים נמנו 'הקרן לידידות', 'נוצרים ידידי ההתנחלויות' ועוד. הרבנים הדגישו כי חל איסור מוחלט לקבל תרומות וכספים מקרנות אלו, והביאו כחיזוק את פסיקתם של הרב אברהם שפירא זצ"ל, הרב מרדכי אליהו זצ"ל, הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל והרב הרב עובדיה יוסף זצ"ל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן