הרב אברהם צוקרמן הובא למנוחות בכפר הרא"ה

אלפים ליוו אותו בדרכו האחרונה. הרב אריאל ספד לו: "במקום הזה התחוללה המהפכה הגדולה של עם ישראל". הרב דרוקמן: "נמשיך את מפעל חייו". בנט: דמותו מהווה מופת של תורה עם דרך ארץ

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 20/10/13 14:08 טז בחשון התשעד

הרב אברהם צוקרמן הובא למנוחות בכפר הרא"ה

הרב אברהם צוקרמן, זקן ראשי הישיבות הציוניות-דתיות, ראש ישיבת כפר הרא“ה לשעבר, הובא היום (א‘) למנוחות בבית העלמין בכפר הרא“ה. אלפים ליוו אותו בדרכו האחרונה. הרב צוקרמן נפטר אמש, מוצאי שבת, בגיל 98. הוא הותיר אחריו אשה, שלוש בנות, שני בנים, 36 נכדים ויותר מ-100 נינים.

הרב שמחה וייס, רבה של כפר הרא“ה: ”הוא היה אחד מבני החבורה, חלק מכפר הרא“ה, חלק ממי שיצרו את המותג הזה של כפר הרא“ה. מותג של תורה, של לימוד תורה, של עבודה ותפילה וגמילות חסדים. היה מורם מעם, אבל חי עם העם - נותן שיעור בבית הכנסת, בא להתפלל עם כולם. זו אולי הלוויה הראשונה בה הוא לא הספיד. הוא התרחק מהחנופות, מהליצנות, מהשקר והכזב, מהרכילות ומהכעס. זה היה היסוד שלנו“.

הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבות בני עקיבא, ספד בדמעות: ”יש על מה לבכות, שכל זה נגמר. ברוך השם הוא זכה מעל ומעבר לאריכות ימים. אבל כשאנחנו מתבוננים בדמותו, בכל העשייה הגדולה שהוא עשה בימי חייו, בבניין התורה והעם והארץ, אי אפשר שלא לבכות - שכל זה נגמר. זוהי חתימה של דור של ענקים, שבנו ויצרו והביאו לכל מה שקיים היום. שינו את המציאות לחלוטין.

הרב אברהם צוקרמן זצ"ל - סיקור מיוחד בכיפה

”הוא פעל בבני עקיבא מתוך תחושת אחריות אמיתית לבניין עם ישראל. ישיבת בני עקיבא בכפר הרא“ה הייתה היסוד לבניין עולם התורה הענק שיש לנו היום. הצוואה הגדולה של הרב צוקרמן היא להמשיך את מפעל חייו. בכוחותינו הדלים אנחנו נשתדל, בכל כוחותינו, למלא את הצוואה הזו. להשתדל להמשיך את מפעל חייו, להמשיך לבנות בעוצמה את התורה, את העם ואת הארץ. אני בטוח שהוא עצמו יסייע לנו בכך מגנזי מרומים“.

רבה הראשי של רמת גן, הרב יעקב אריאל: ”הרב צוקרמן זקן בא בימים, הגיע קרוב ל-100, אבל לא סתם הגיע למאה שנים. אלו היו מאה שנות דור של עשייה ופעילות. הוא פעל מתוך אפילה רוחנית, להאיר מתוך האפילה - להפוך את הלילות לימים. להציל את עם ישראל. ישיבת בני עקיבא בכפר הרא“ה, כשלמדנו כאן, היו עוד פליטים שהגיעו מהשואה ומצאו כאן בית ותורה והתחילו ללמוד ולהתקדם. יותר מזה, הרב צוקרמן הפך את הלילות החשוכים - לימים. כאן, במקום הזה, התחוללה המהפכה הגדולה של עם ישראל. בשביל כך היו צריכים כוחות גדולים, אמונה גדולה מאוד“.

”בין הרב נריה לבין הרב צוקרמן היה שילוב כוחות. אחד היה יותר חסידי והשני ליטאי, אחד מעשי ואחד רעיוני. שיתוף הפעולה הזה בין שניהם, ההשלמה של שניהם זה את זה, במשך עשרות שנים, הובילה את המהפכה הגדולה הזו. המשימה עכשיו היא על כולנו, להמשיך את הדרך מתוך אמונה ואותה תקווה. אנחנו מקווים שנמשיך בדרכך, נמשיך במהפכה - עד הגאולה השלמה של עם ישראל“.

(צילום: אריאל צוקרמן)

הרב מרדכי גרינברג, חתנו של הרב אברהם צוקרמן וראש ישיבת ”כרם דיבנה“, התקשה להספיד ופרץ בבכי: ”הוא נולד בחשוון, זה יום ההולדת הביולוגי שלו, אבל הוא תמיד היה אומר לנו שהוא חוגג בל“ג בעומר, היום בו הגיע לארץ. המידות של אברהם אבינו משקפות באישיותו של סבא אברהם - חסד מתוך אידיאולוגיה, חסד של שיטה, מה שאברהם הכניס לעולם וחינך את ילדיו. קראנו בצוואה שלו והבנו שצריך לא לאגור לעצמנו אלא לעזור לכל אחד ואחד, בהתאם לצרכים. כל נכד ידע שאם חסרים לו כמה אלפי שקלים, תמיד סבא היה עוזר".

”בצוואה הוא כתב - ’ויחד ללבנו לאהבה וליראה את שמך. זו תפילה שנכנס ללבי וחיפשתי דרכים לקיימה, כי היא היסוד לעבודת השם ולעבודת האדם‘. אלו הן שתי המידות של אברהם אבינו, שסבא אברהם לקח לעצמו. שאלו אותו בעבר מה החזון שלו לישיבות והוא ענה: יותר יראה שמיים בישיבות שלנו. הוא הסביר, בישיבות חסידיות חשים יראת שמיים וזה חסר אצלנו בישיבות“.

”לא ראיתי אפילו פעם אחת שהרב צוקרמן התפלל בבית. אפילו בתקופה האחרונה, החלשה, הוא דרש שיקחו אותו לישיבה ולבית הכנסת. אף פעם לא התפלל בבית ביחיד. הבוקר אמר לי אחד התושבים כאן, שהוא לא יודע איך תראה התפילה בבית הכנסת. מה שהיה כבר לא יהיה. הוא יצר קשר בין תנועות המוסר לבין הנוער הציוני-דתי הישראלי, לא מתוך קריירה אלא מתוך אידיאולוגיה של אהבת העם ואהבת הארץ. מישהו מהמשפחה העיר - הוא יצא מהעולם צח ובהיר כשלג, בלי שום כתם. מעולם לא שמעתי אותו מרים את קולו או אומר דבר שלילי".

"במוצאי השבת שעברה הוא אמר לי שהוא רוצה לכנס את כולם, את כל הנכדים. כנראה הרגיש שהוא רוצה להפרד מהם. הוא לא הספיק להגיע לברית האחרונה שהייתה לנו בשבוע שעבר אבל אמר שיגיע לחתונה של רעות, אבל לא זכה. הוא גם לא זכה לשמוע על נינה נוספת שנולדה אתמול. בצוואה שלו הוא קרא לנכדים ולנינים שתשרור ביניהם אחווה ואהבה ושלום ורעות ושיתנו דעתם לאהוב איש את רעהו ואת כל בריותיו של הקב"ה".

הרב צוקרמן זצ"ל ורעייתו שתחייה, צילום באדיבות המשפחה

הרב דוד צוקרמן, בנו של הרב אברהם צוקרמן: "אבא, בילדותנו היית כמעט אבא של שבת, כי בימי השבוע הוא יצא לפני שקמנו וחזר אחרי שהלכנו לישון. בימים שראינו אותו חוזר מהתפילה לפנות בוקר, הוא טאטא את הבית כל יום לפני שיצא לישיבה. נתן לנו דוגמה אישית של כיבוד אב, הלך איתי לישיבה וישב איתי מול הסטנדר. בכל שבת נתן לנו שיחה על שולחן שבת של 20 דקות, ובימים נוראים הנעים בקולו. רק כשגדלנו התחלנו להבין את גדלותו. הוא שפע דברי תורה ששמע והבין מרבותיו הגדולים, וידע והשכיל לתרגם אותם משפת נובהרדוק של אותם הימים, לשפת הנוער של ימים אחרים".

"בשנים האחרונות הוא הודה פעם אחר פעם על חלקו - זו אשתו, אלו בניו ובנותיו ונכדיו וניניו. אנחנו מוצאים עצמנו מול חלל שנפער".

השר נפתלי בנט, יו“ר ”הבית היהודי“: ”דמותו מהווה מופת של תורה ודרך ארץ. הוא אסף תלמידים בודדים, אנשי תורה ועמל, יראי השם ואוהבי ארץ ישראל. הוא אמר: 'בישיבה שלנו לא רצינו לטפח את היחיד, אלא לטפח את הכלל'. בלב אמיץ ובעזרת השם, עלה נעלה“.

(צילום: בני עקיבא)

מזכ“ל תנועת ”בני עקיבא“, דני הירשברג: ”רבנו. קרוב לשמונה עשורים היית מורנו ורבנו, חבר בתנועת בני עקיבא, חבר נאמן בכל נימי נפשך, שותף לדיונים החינוכיים, מוביל ומכוון את פעיליה בעצה ובהדרכה מתוך ענווה ופשטות ומתוך דוגמא אישית הראויה להערצה. פעמים רבות באתי לביתך כאן בכפר הרא"ה, לינוק מתורתך, ללמוד מחוכמת חייך, מעצותיך, מישרות דרכך, מפשטות הליכותיך ומעוצמתך.

”לא כולם יודעים על מרכזיותך, שותפותך וחלקך בחיי בני עקיבא, החל מפעילותך בסניף בני ברק דרך ריכוז פעילות התנועה באזור חיפה, עריכת עיתון זרעים, ועל שנים בהן נטעת בשורוּת התנועה רוח של עשייה. גדלותך ניכרה ביכולת לשבת במליאת הנהלה הארצית של בני עקיבא עד לא מזמן, עם אנשים הצעירים ממך בשישים שנה ולחיות את התנועה בכל נימי נפשך.

”לימדת אותנו את סוד כוחן של הטיפות הקטנות - סודו של רבי עקיבא שהבין כי טיפה ועוד טיפה יכולות לחצוב באבן. לימדת אותנו מהו חיבור לעומקה של תורה ומהי התמדה - ללכת כמעט עד יום מותך עם משניות קטנות בכיס החולצה ולעיין בהן בכל רגע פנוי. לימדת אותנו מהי מסירות לעולם החינוך - העיסוק המעמיק בתכנים החינוכיים והירידה לפרטים הינם שיעור גדול עבורנו. עשרות אלפי בתים חבים לך את חינוכם, מוסדות ישיבות אולפנות ומדרשות יונקים מתורתך והכל, ללא עוזרים, ללא נהג וללא מזכירה אלא בעמל יומיומי שלך.

”לימדת אותנו צניעות וענווה - קירות ביתך לימדונו מהי צניעות! היכולת לכתוב עשרות שנים דברי תורה, יומן שנה, מאמרים וחיבורים ולחתום בצניעות ובפשטות בראשי תיבות שלא רבים ידעו את פירושן א. ב"ן. להגיע לישיבות הנהלה באוטובוס לישיבות הנהלה, לענות באופן אישי לכל שיחת טלפון ולכל מכתב. לימדת אותנו מהי נאמנות לתנועה - ההתעניינות בכל מה שנעשה בתנועה, השותפות בעשייה.

”בימים אלו, ימי חודש הארגון, כאשר אנו בתנועת בני עקיבא עוסקים בנושא: "חיים ציונות" אין לנו גדול ממך ללמוד מהם חיי ציונות ומהי תורת ארץ ישראל. ינעמו לך רגבי עפר הארץ שכה אהבת ולוואי ונזכה ללכת בדרכך להמשיך את מפעליך ולחנך לאורם“.