מגמה מתמשכת: ערבים יולדים פחות, יהודים יולדים יותר

מחקר שנערך על ידי המכון לאסטרטגיה ציונית מנתח את יחסי הכוחות הדמוגרפים בישראל, לפיו שיעורו של המגזר הערבי, מתוך כלל האוכלוסייה בארץ ישראל, עתיד לרדת באופן דרסטי החל משנת 2030

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 04/08/13 17:07 כח באב התשעג

מגמה מתמשכת: ערבים יולדים פחות, יהודים יולדים יותר
Hamed Saber -cc-by, צילום: Hamed Saber -cc-by

מדי שנתיים מפרסם המכון לאסטרטגיה ציונית עדכון המנתח את יחסי הכוחות הדמוגרפים בין האוכלוסיות השונות בשטח שבין הים לירדן. העדכון הופץ לחברי הכנסת, כחומר למחשבה, לקראת יציאתה לפגרת הקיץ.

המחקר, אשר נערך על ידי יעקב פייטלסון, חוקר במכון, מנתח את מגמות הילודה והריבוי הטבעי במגזרים השונים, בוחן את שיעורם ביחס לכלל האוכלוסייה ומציג תחזית דמוגרפית בהתבסס על הנתונים והמגמות הללו.

מהנייר עולה כי קיימת מגמה מתמשכת של ירידה ניכרת בשיעור הילודה בכלל המגזרים, מלבד במגזר היהודי-חילוני. מגמה זו בולטת במגזר הערבי - בו הריבוי הטבעי נמצא בצניחה מתמדת, זאת בניגוד למגזר היהודי בו שיעור הילודה נמצא במגמת עלייה, הודות לילודה המתגברת בקרב המגזר היהודי-חילוני כאמור.

ההגירה של הצעירים הערבים מיהודה, שומרון וחבל עזה גורמת לירידה נוספת בריבוי הטבעי. למעשה, סביר להניח כי בעקבות הגירת הצעירים מאזורים האלה לחו"ל, הגידול השנתי של האוכלוסייה הערבית עשוי להצטמצם במהירות גבוהה עוד יותר.

במידה ומגמות אלו ימשכו בשנים הקרובות, כפי שנייר העמדה אכן צופה, שיעורו של המגזר הערבי, מתוך כלל האוכלוסייה בארץ ישראל, עתיד לרדת באופן דרסטי החל משנת 2030.

עוד ב-1988 פורסמה בג'רוזלם פוסט תחזיתו של פייטלסון כי עם הזמן הריבוי הטבעי של הערבים יפחת ואילו אצל היהודים הוא יגדל, כך שלקראת העשור הראשון של המאה ה-21 הריבוי הטבעי של הערבים והיהודים יהיה שווה. "באותם ימים, תחזית זו סתרה לחלוטין את העמדה הרשמית שהייתה מקובלת בישראל, עמדה שהושפעה מתחזיותיהם של פרופסור דלה-פרגולה ופרופסור ארנון סופר" אומר פייטלסון.

ב-2007 פרסם פייטלסון נייר עמדה הסוקר את התפתחות האוכלוסייה בארץ ישראל במאתיים השנים האחרונות. כבר בעדכון שפרסם ב-2009 מצא פייטלסון כי תחזיתו החלה להתממש וכי קיימת ירידה בשיעור הילודה של המגזר הערבי אל מול עליה בילודה במגזר היהודי. הנתונים שפרסם מאז, בעדכונים התקופתיים, הראו כי מגמה זו ממשיכה ביתר שאת.

בעדכון החדש מזהיר פייטלסון כי "ללא פיתוח ויישום מדיניות דמוגרפית ציונית מושכלת, מדינת ישראל והעם היהודי עלולים להיגרר אחר הערכות דמוגרפיות מוטעות, מבוססות יותר על רגשות מאשר על עובדות, ולקבל החלטות גורליות אשר עלולות לפגוע קשות בעתיד המדינה היהודית".