שרנסקי מציע להקים עזרה שלישית בכותל - לרפורמים; רב הכותל תומך

יו"ר הסוכנות היהודית מציע לפתוח עזרה שלישית ברחבת הכותל, באזור קשת רובינסון, שתיועד לתפילה משותפת לגברים ונשים ובכך תביא לסיום את מאבק ארגון "נשות הכותל"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 10/04/13 10:08 ל בניסן התשעג

שרנסקי מציע להקים עזרה שלישית בכותל - לרפורמים; רב הכותל תומך
פייסבוק סתיו שפיר, צילום: פייסבוק סתיו שפיר

האם המחלוקות ברחבת הכותל יגיעו לכלל פתרון? יו“ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, הגיש אמש (ג‘) מתווה לפתרון, לפיו רחבת הכותל תורחב עד לקשת רובינסון, כך שתיווצר במקום עזרה שלישית בה יוכלו להתפלל יחד גברים ונשים, נשים יוכלו להתעטף בטלית ולהתפלל במניין - כפי שמעוניינות ”נשות הכותל“. יתר הרחבה תמשיך להיות מחולקת בין גברים ונשים, כפי שמקובל כיום.

שרנסקי הציג את המתווה למנהיגים יהודיים בארה“ב, והוא פורסם היום בעיתון ”הארץ“. במידה והתוכנית תאושר ותצא לפועל, מתפללים שיגיעו לרחבת הכותל יוכלו לבחור בתפילה רפורמית משותפת בקשת רובינסון, בכניסה להר הבית דרך שער המוגרבים או בתפילה אורתודוקסית ברחבת הכותל המסורתית - לגברים ולנשים בנפרד.

רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ‘, התייחס בחיוב ליוזמה ואמר היום לגלי צה“ל כי "אם זה יוכל להביא לפשרה ולשלווה אני לא מתנגד". הרב רבינוביץ‘ התייחס למציאות הקיימת ברחבת הכותל ואמר כי "כולם שייכים לכותל המערבי והכותל הוא הבית של כולם. אבל מכיוון שהכותל שייך לכולם, ולאור המורכבויות בעם היהודי, לא כל אחד יכול לנהוג את המנהג שלו, גם אם הוא לא פוגע כהוא זה בהלכה. היום זה עשר נשים שרוצים להתעטף בטלית ומחר יבואו אנשים שרוצים להתפלל בצעקות".

רחבת הכותל, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יחצ)

בארגון ”נשות הכותל“ התייחסו ליוזמת שרנסקי ואמרו כי "נגיב לגופו של עניין כאשר נקבל את הדוח הסופי. אנו רוצות להאמין שההמלצות שיוגשו לראש הממשלה בימים הקרובים יציגו פריצת דרך שתוביל לכך שנשים המבקשות לממש את זכותן לתפילה בעזרת הנשים בכותל ייהנו מאותן זכויות הניתנות לגברים, במסגרת פתרון כולל, שיספק מענה גם לקבוצות פלורליסטיות". עוד ציינו בארגון כי הן ”מצפות כי עד ליישום ההמלצות יבוטל לאלתר אותו סעיף בחוק המקומות הקדושים, שבגינו נשים המתפללות בכותל נעצרות באשמת תפילה בקול, קריאה בתורה והתעטפות בטלית".

ח“כ עליזה לביא (”יש עתיד“) ציינה כי "ברור לכל כי לא ניתן להמשיך עם המצב בו הכותל שאמור להיות סמל השלום, הפך למוקד קבוע של מאבקים ועימותים. בימים אלה מוביל יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי בשיתוף פעולה איתנו, פתרון כולל ורחב במסגרתו תתאפשר ההגעה לרחבת הכותל לכל מי שיחפוץ בכך. מטרתנו היא כי הפתרון ייתן מענה לקהלים הפוקדים את הכותל ויהיה מקובל הן על אזרחי ישראל והן על יהודי העולם. נוכל למצוא פתרון אך ורק באמצעות הידברות ושיתוף פעולה של כל הגורמים הנוגעים בדבר. לקראת תפילת ראש חודש אייר, אני מצפה שכל הצדדים יגלו אחריות ואיפוק ולא יוסיפו שמן למדורה, על מנת שלא נגיע שוב למצב בו רחבת הכותל הופכת לשדה קרב“.