משאל כיפה

למי תצביעו בפריימריס של "הבית היהודי"

  • נפתלי בנט
  • יצחק זאגא
  • יונתן ברנסקי

התנועות למען המקדש

הרבנים מדן, אריאל ורפפורט: להזדרז לבנות את בית המקדש

"אסור לנו לחכות לכך שבית המקדש פשוט ירד מן השמיים. אנחנו צריכים לבנות אותו", טוענים הרבנים. הרב יעקב אריאל טוען כי "הציבור שאנן, הוא צריך לרצות מקדש"

אורי פולק
ג סיון תשע"ב, 24/05/2012 14:40

שלושה רבנים בכירים בציונות הדתית קוראים היום (ה') להזדרז ולקדם את בנייתו הפיזית של בית המקדש על הר הבית, ולא להסתפק רק בתפילות לבנייתו. בראיון לעיתון "מקור ראשון" טוענים הרבנים כי יש להפסיק את האדישות הציבורית ולבנות את בית המקדש בצורה פרקטית, עוד בדורנו.

הרב שבתאי רפפורט, ראש בית המדרש של המכון הגבוה לתורה, טוען כי בית המקדש יכול להיבנות בימינו גם על ידי מיעוט, אשר ישכנע בסופו של דבר את הרוב להצטרף אליו. "יהודי פשוט מהגליל, למשל, כבר ישמע שהמקדש נבנה, אבל ישאל עצמו 'מה זה מחייב אותי?'. שהמקדש 'ירד מהשמיים' פירושו לדעתי, שכולם יבינו שמה שכבר נבנה עוד קודם לכן בידי מיעוט, הוא אמיתי ומחייב", טען הרב רפפורט.

ראש ישיבת הר עציון, הרב יעקב מדן, טען כי העיכוב בהקמתו של בית המקדש נובע מסיבות ארציות אותן מובילים "בית המשפט העליון, ממשלת ישראל, המשטרה, הפרקליטות, הפחד מהאסלאם". לדבריו, "הדבר העיקרי שמעל כולם, הוא חוסר רצון לבנות. כל הדברים האחרים טפלים לכך".

"כולם רוצים מאוד שהמקדש ירד באש מהשמיים, מכיוון שזה יפטור אותנו מהצורך להתעמת על כך עם החילונים. הרי יש מריבות הרבה יותר חשובות, כמו שירת נשים בצה"ל - אז לריב גם על מקדש? וגם עלינו הרבנים יש במה להשתפר בעניין הזה, בשתי צורות: קודם כל לומר לציבור שבניית המקדש חיונית, ושנית – שהיא אפשרית. בטווח המיידי צריך לקדם את העליות להר, בטהרה כמובן", הוסיף הרב מדן.

עוד הוסיף הרב מדן כי לדעתו "לא רק שמצווה לבנות את בית המקדש", אלא ש"אסור לנו לחכות לכך שיירד משמים, מפני שההמתנה עלולה לעלות לנו במחיר יקר". הוא ציין כי הוא יעשה "הכל-בכל-מכל-כל" כדי ש"אנחנו נבנה את המקדש, ושהוא לא יצטרך לרדת מהשמיים. אני מאמין שביכולתו של הקדוש ברוך הוא להוריד מקדש ממרומים, אבל המחיר יהיה כבד כל כך, שאני ממש מקווה שזה לא יקרה. כשבורא עולם נזקק להתגלות מהשמיים בהר המוריה בימי דוד, זה עלה לנו ב־30 אלף חללי הדבר. אין לי מושג מי ישרוד אחר כך".

רבה של רמת גן, הרב יעקב אריאל, האשים את שאננות הציבור בכך שבית המקדש עדיין לא נבנה. "בכל עניין מאשימים את הרבנים. אינני חושב שהרבנים הם הבעיה. הציבור צריך לרצות מקדש", מדגיש הרב אריאל. 

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. כל הכבוד
חתול כחול 5/24/2012 3:21:00 PM
אני שמח לשמוע שעוד רבנים מצטרפים לדרישה הזו.
תמונה
2. טעות חמורה!!!
Xוהד 5/24/2012 3:32:00 PM
בלי התגלות ממשית, אסור לבנות את בית המקדש!

זה יהיה רק ביזיון לקודש, עיקר תפקידו של בית המקדש הוא הקרבת קרבנות לקב"ה.

איך בדיוק הם רוצים להקריב? להדליק את הקרבן עם מצת ולשחק בכאילו?

כולנו טמאי מת, אסור לנו להקריב קרבנות!
העסק רק יהפוך אותנו ואת האמונה שלנו לבדיחה.

כשנכנסתי לכתבה חשבתי שהם מדברים בצורה מטפורית אבל הם ממש רציניים, מה קרה להם???
תמונה
3. ומה לגבי גילוי הדעת של הרבנים שאוסר לעלות להר הבית? (ל"ת)
אלול 5/24/2012 3:50:00 PM
תמונה
4. בענין הר הבית
יהודה 5/24/2012 5:08:00 PM
קונטרס שיטת ר´ מרדכי אליהו זצ"ל ועוד

מפתחות:
א. דעת רבי מרדכי אליהו זצ"ל – ארבע מכתבים.
ב. דעת בנו רבי שמואל אליהו שליט"א.
ג. דעת רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל
ד. דעת רבי יחיאל מיכל טיקוצינסקי זצ"ל.
ה. דעת רבי בן ציון מוצפי שליט"א.
ו. דעת רבי צבי עידאן שליט"א
ז. דעת רבי משה דוד טנדלר שליט"א – חתן רבי משה פיינשטיין זצ"ל.
ח. דעת רבי דב ליאור שליט"א הרב שאר ישוב כהן שליט"א, ועוד.
ט. עשרות רבנים העולים בקביעות להר הבית.
י. קיצור הלכות כניסה לאיזור הר הבית – מאת הרב יהודה קרויזר.

א. רבי מרדכי אליהו זצ"ל – ארבע מכתבים
מכתב א´:
קריאה לרבנות הראשית בארץ ישראל
בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבותינו היה לשריפת אש, וכל מחמדינו היה לחרבה. ומקום המקדש המקודש אשר קדושתו לא פקעה ממנו, נהיה למקום פריצים משוקץ ומתועב, נהפך למרמס ברגל תועבה ע"י חילול המקום בכניסת זרים לתוכו וכניסת יהודים שלא כדין.
וע"כ כדי לגדור גדר צריך שתצא קריאה ממעלת כת"ר ולעומד בראשה שהמקום הוא קודש לישראל והכניסה אליו אסורה ללא שום הבדל וגזע – אלא בהסכמת ובהרשאת ובהגבלת הרבנות הראשית לישראל. וכן להגביל את העם ולקדשו שידע ערך המקום וכיצד ועד היכן מותר.
"רצוי לחשוב על בנין בית כנסת במקום המותר לכל הדיעות כדי שיתאספו בו ראשי עם ועדה בתפילה ותחינה כמו שהיה בזמן הרמב"ם".
ויבורכו העושים והמעשים, ויהי רצון שנראה בית מקדש על מקומו בנוי ומשוכלל, אכי"ר.
בהוקרה: מרדכי אליהו.


מכתב ב´
יום ג´ לסדר "למען אשר לא יקרב איש זר" תשמ"א
לכבוד ה"ה ר´ אלבוים דוד הי"ו
ב"ה
קבלתי את חוברות ההפצה וההסברה של "אגודת חלוץ הר הבית", שמח אני מצד אחד שיש דרישה לציון, וישנה עוד מחשבה על מקום מקודש זה שנהפך למלון פריצים למרמס לכל מי שאסור לו לדרוך ולהציג כף רגלו אפילו היחפה במקום.
אולם מצד אחד אנו חייבים לטהר את המקום ששום זר לא יקרב ולא ינהל את המקום ומצד שני אנו צריכים לשמור שגם בני ישראל יכנסו למקום שמותר להכנס בקדושה ובטהרה לפי ההלכה, וע"כ יש לתחם תחומין ולהגביל את העם וקדשתו. וזאת תהא תפקידה של האגודה לבנות מקום מקדש מעט במקום שהכניסה אליו תהא מחוץ לחומת הר הבית ויהא המקום אטום וסתום ולא תהא יציאה ממנו למקומות האסורים. תחזקנה ידיכם ויהי ה´ עמכם אכי"ר
בברכה מרדכי אליהו


מכתב ג´:
לכבוד ידידי הרב המובהק וכו´ הרה"ג ר´ זלמן מ. קורן שליט"א ר"מ בקרית ארבע היא חברון ומחבר ספר חצרות בית ה´.
קבלתי בתודה את מכתב כת"ר מיום ה´ לסדר "לשכנו תדרשו ובאת שמה" תשו"ח ועמו הסליחה על איחור התשובה שנעשה מזמן גרמא.
עיינתי בדברי כת"ר אשר הסביר בצורה מפורטת ורחבה כדרכו בקודש, העיר והאיר עיני חכמים בסוגיא סבוכה זו, תחם תחומין וגדר גדרות במקום המקדש, ותרגמם הלכה למעשה, ויפה כתב ויפה ערך וטוב הנהיר.
אולם אני על משמרתי אעמודה, היינו אנו רואים בעין כיצד שועלים הלכו בו, כיצד מקום שנאמר בו והזר הקרב יומת הולכים בו זרים ומחללים אותו, וכבר חז"ל גזרו על כל העכו"ם כזבים ואסורה להם הכניסה למקום הקודש והמקדש ועוד מקומות שמותר לישראל טהור להכנס ואפי´ בזמן הזה, וע"כ חובה קדושה מוטלת על מי שבידו למנוע מצב עגום זה ואפי´ ע"י פרסום הענין שהם עוברים על איסור ואין לחשוש ממה שיאמרו.
אודות כניסת ישראל עם הגבלות מסוימות כמו שכת"ר מציע זה טוב ויפה אם תהא לנו שליטה מוחלטת על המקום ועל הבאים ובכלל בני ברית, אולם לפי המצב הנוכחי חוזר אני כל הכתוב לענ"ד על הצעתי והיא לבנות בית כנסת ומקום לתורה ולתפילה בשטח שמותר להכנס אליו והכניסה והיציאה תהא מבוקרת שאין אפשרות ללכת יותר ממקום המותר, ובזה אנו לא גורמים לאחרים לדרוך על מקום אדמת קודש.
.. בברכה והוקרה מרדכי אליהו


מכתב ד´
שבט ה´תש"ם
קריאה לבני ישראל
רבנים נכבדים
הר הבית ששוחרר בישועת ה´ במלחמת ששת הימים עומד עדיין בשממונו כאילו שדבר לא קרה, ידועים דברי הרמב"ן בפירושו לתורה, שהקצף שהיה על ישראל בימי דוד המלך, משום שהעם לא התעורר לבנין בית המקדש. מי יודע אם הצרות המתרגשות ובאות על עם ישראל בדורנו לא נובעות מזה שאנו אדישים לנושא הר הבית.
לכן מן הראוי שרבני ישראל יתאגדו אגודה אחת לעורר הציבור לפעילות בנושא הר הבית והכנת הלבבות לבנין בית המקדש שכולנו מתפללים ונושאים עינינו שיבנה עוד בזמננו אנו.
ובזכות התעוררות זו תבוא סיעתא דשמיא להחשת גאולתינו ופדות נפשינו בקרוב בימינו. אמן.
מרדכי אליהו. [עם רבנים נוספים].
המכתבים האלו פורסמו בשנת תשנ"ב בספר תורת הבית חלק ג, ויש שם עוד מכתבים מגדולי ישראל בענין נשגב זה.



ב. הרב שמואל אליהו שליט"א:
תשובה שהתקבלה מהרב שמואל אליהו´ בתאריך ח´ אב ה´תשס"ג, מתוך האתר כיפה

השאלה: שלום כבוד הרב. מדוע אסור ליהודים להכנס להר הבית(לפי ההלכה)? בברכה, בתודה מראש!

התשובה: אין איסור לעלות על כל הר הבית. יש איסור למי שהוא טמא להכנס לעזרה. ויש איסור למי שאינו כהן להכנס למקום הקודש - או לקודש הקודשים. בודאי מי שאינו טהור וגם אינו כהן שלא יכנס למקום הקודש. יש מקומות שבודאי מותר להכנס אליהם כיון שאינם קודש או קודש הקודשים ולא כל אחד יודע איפה הם.

לכן מי שרוצה לעלות להר הבית צריך שילך איתו מישהו שמכיר את המקומות ויודע להיכן מותר ולהיכן אסור.

לצערינו המצב הוא כל כך נורא בהר שהמוסלמים הורסים כיון שהם חושבים שזה שלהם וחולשת הממשלה מלמדת אותם שכדאי להם להיות אלימים. כמה שיותר - יותר יכנעו להם. גם בית המשפט העליון נכנע להם וגם המשטרה. הגרוע מכל שהם מציגים את חולשתם וכניעתם כחוכמה יהודית שאין למעלה ממנה. לכן חובת העליה היא יותר ויותר גדולה ויש בה בחינה מסוימת של "כיבוש".

למעשה הרבנות הראשית לישראל לא פסקה לעלות להר ולכן אני לא עולה אליו, כי אני לא אדם פרטי ואני רוצה להיות חלק מכלל ישראל.

אם אתה רוצה לעלות להר כאדם יחידי. עשה זאת על פי כללי ההלכה.




ג. הרב ישראל יעקב פישר זצ"ל.
שו"ת אבן ישראל [להגרי"י פישר] חלק ט´ סימן קס"ג.
מה ששאל מע"כ דנראה לו דלענין כניסה להר הבית אחרי טבילה במקוה, דלא יהני בזמן הזה כיון שגזרו חז"ל על ע"ה שיהיו כזבים לכל דבריהם, וא"כ צריך לספור ז´ נקיים וטבילה במים חיים דווקא.
לדעתי אין לחוש לזה וכו´ וכו´ עיי"ש.




ד. הרב יחיאל מיכל טיקוצינסקי זצ"ל כתב בספרו "עיר הקודש והמקדש" לבנות בית כנסת ליהודים בהר הבית,
וזה לשונו: גם בזמן שביהמ"ק היה קיים היו בתי תפילה לקהל הציבור הישראלי בהר הבית, כמוכח בסוכה (מא: - מג. נג.)
.. ולכשיהיה לנו הרשות והיכולת לבנות בית תפילה אשר כזה בהר הבית בטרם הופעת בן דוד – יש לנו מקום נרחב לבנייני תפילה: בדרום שיעור 250 אמה .. באורך מזרח–מערב 500 אמה.. בצפון 115 אמה..
במזרח (עד החיל) 86 אמה על 500 דרום-צפון.
במערב 100 אמה על 500 צפון-דרום. [וע"ע בספר "קומו ונעלה", עמוד 168].




ה. הרב בן ציון מוצפי שליט"א
מצוה רבה להשתדל ולהציל כל שניתן משטח הר הבית המקודש, ולהתפלל שם על הפדות והגאולה לשכינה ולישראל, רק במקומות המותרים להתפלל כפי שנהגו רבותינו הקדמונים, ועל פי הוראת חכמינו בדור הזה.
עיין זוהר חדש פרשת ויצא – מדרש הנעלם – ענין ר´ אלעזר בן עזריה על אבן השתיה.
בן ציון בכמוהר"ר סלמאן מוצפי. [תצלום המכתב באתר "הר הבית שלנו"].




ו. הרב צבי עידאן שליט"א
הרב צבי עידאן מח"ס עשות משפט, וצבי עדיו, ועוד
עיה"ק ירושלים תובב"א
בעזהי"ת אייר תשע"א, שם נעלה ונראה
בפרוס כ"ח אייר, יום שגאל השי"ת נחלתו מיד האומות, זה 44 שנה ששלטונות ישראל לא שבו מדרכם הרעה ועדיין אינם מאפשרים את הקרבת קרבנות חובותינו, תמידים כסדרן ומוספין כהלכתן. ובפרט קרבן הפסח אשר ביטולו בחיוב כרת רח"ל. וכמבואר היטב בתשו´ חת"ס סי´ רל"ו. וכאשר בקשו רבותינו שרי התורה, בעלי התוספות שעלו לארץ ישראל כמבואר בכפתור ופרח. ולמעלה בקודש, בימי רבי יהושע בן חנניא. כמבואר במד"ר (בראשית ס"ד).
גזירות רשעי הגויים אשר שלטו במקום מקדשנו רבות בשנים, ולא נתנו למי שאינו מבני אמונתם ליקרב אל הקודש, כמבואר בחת"ס שם. ובדרך הקודש למהר"א. ובתשובת הגרי"ח זוננפלד לבעל התעוררות-תשובה (סי´ כט) גרמו לחסרון ידיעת גבולות העזרות והחיל. וחרדת החשש ליכשל באיסור כרת החמור, עצרו בעדנו מעלות אל הקודש מיד בשחרורו.
ת"ל, מאז שבנו למקום מקדשנו, נחקרו נתלבנו ונתבררו רוב חלקי הר הבית האסורים והמותרים לטמאי מת, ע"פ פסקי הרדב"ז (שו"ת סי´ תרצ"א) ועוד. וכאשר נתבאר בספרי על הכתוב לשכנו תדרשו, "יכול תמתין עד שיאמר לך נביא, ת"ל לשכנו תדרשו ובאת שמה. דרוש ומצא, ואח"כ יאמר לך נביא". וכן עורר בזה הרמב"ן במצוות "לשכנו תדרשו", וז"ל: "שתלכו לו מארץ מרחקים, ותשאלו, אנא דרך בית ה´. ותאמרו איש אל רעהו, לכו ונעלה אל הר ה´, אל בית א-להי יעקב. כלשון, ציון ישאלו דרך, הנה פניהם. "
הנה זכינו באחרונה לראות בהתעוררות אשר מקיפה את יראי ה´ וחושבי שמו מכל העדות והחוגים לעלות בהר ה´ בקדושה ובטהרה ע"פ כל דקדוקי ההלכה. וכאשר הכריע בזה הרמב"ם שעלה בעצמו להר הבית. וגואלים בהילוכם שם ויורשים בישיבה את מקום מקדשנו ותפארתנו מידיהם הטמאות והערלות של אויבי ישראל. ואף הצליחו בזה לשנות במעט את צביון המקום. ועל ידי שפותחים פתחים קטנים מלמטה, מקרבים את חידוש עבודת הקרבנות, עד שיפתחו לנו פתחי האולם. לקיים בזה את הבטחתנו בתפילותינו שכאשר יעלנו לארצנו ויטענו בגבולנו, נעשה לפניו את קרבנות חובתנו.
לכן אף ידי תיכון עימם. חבר אני לעושי מצווה. ועליתי עמם להתפלל בהר הבית, מקום אשר נאמר עליו כי ביתי בית תפילה יקרא. ובא אני אליכם אישי ישראל בקריאה, הטוב לכם כי תשבו חוץ, גולים מעל שולחן אביכם, ומה יערב לכם החיים בעולם הזה, זולת היותכם סמוכים על שולחן אביכם. כמאמר האור החיים הק´ (במדבר פר´ בהר). פונה אני אליכם בקריאה של חיבה, קריאת קודש, התקדשו והיטהרו כהלכה, קומו, עלו בהר, ובנו הבית. כמאמר ה´ לנביאו (חגי א´ ד´).
יהי רצון מלפני אבינו שבשמים שנזכה במהרה גם אנו, לפחות כעולי הגולה לפני בית שני, שהקריבו הקרבנות קודם בניין הבית. וכאז כן עתה נזכה למצוא יסודות הבית שמינכרו צורתם (זבחים סב.) ויקובלו תפילותינו ומעשינו לרצון לפני אדון כל.
הכותב וחותם למען כבוד בית מקדשינו - צבי עידאן




ז. הרב משה דוד טנדלר שליט"א – חתנו של רבי משה פיינשטיין זצ"ל.
בין הרבנים שעלו היום להר הבית היה הגאון ר´ משה דוד טנדלר שליט"א מאמריקה, חתנו של רשכבה"ג הגר"מ פינשטיין זצוק"ל, אשר עלה להר הבית בקדושה ובטהרה ואף נשא שיעור כללי בפני עשרות מתלמידיו בענייני תשעת הימים, מקום המקדש, סדר העבודה, ובניין בית המקדש. תלמידיו ושומעי לקחו סיפרו כי הגרמ"ד שליט"א נורא התרגש בעמדו סמוך ונראה לקודש הקדשים, הגרמ"ד שליט"א קרע את בגדיו ופרץ בבכי. [מאתר "הר הבית שלנו"].



ח. הרב דב ליאור שליט"א ועוד רבנים – 2 מכתבים
מכתב א´.
.. פונים אנו אל מעלתכם בקריאה דחופה, לעורר את לב ישראל אל מקום מקדשינו על ידי קביעה ברורה ומפורשת של המקומות בשטח הר הבית המותרים בכניסה על פי דין, עם הגבלותיהם ותנאיהם, כך שאפשר יהיה להקים מקום תפילה קבוע ליהודים על הר הבית בשטח שהכניסה אליו מותרת ללא כל חשש, תוך הקפדה על כל ההלכות הנוהגות שם. וידע העולם כולו, כי הר קדשנו ותפארתינו לאלקי ישראל הוא..
[בין החתומים]:
הרב שאר ישוב כהן, הרב הראשי חיפה
הרב מרדכי לופז, הרב הראשי עכו
הרב דוב ליאור, הרב הראשי קרית ארבע
הרב יהודה עמיטל, ראש ישיבת אלון שבות
הרב רפאל כדיר צבאן, הרב הראשי נתיבות.
[מתוך הספר "קומו ונעלה" עמ´ 300]


מכתב ב´
ידוע ומפורסם בישראל, שבכל דורות מאז החורבן עלו יהודים יראי ה´ להר הבית, וביניהם תנאים ואמוראים אשר פקדו את המקום בתפילה, וכך גם הרמב"ם וגדולי ישראל אחרים במהלך הדורות.
בעקבות גדולי ישראל אלה, היה מתבקש שבני דורנו שזכו בחסדי ה´ לראות בשחרור מקום המקדש, יעלו אף הם בהמוניהם אל מקום השראת השכינה ..
לפיכך, במועד תשעה באב תש"ס .. מוצאים אנו לנכון להביא לידיעת הרבים את דברי חז"ל והרמב"ם בדבר המצוה להתפלל במקום המקדש בכל דור, גם בעת חורבן. זאת לצורך תפילה בעת צרה חלילה, להשתחויה לפני ה´, ולהודאה לה´ בעת שמחה, שכן ההר בקדושתו עומד.
זו לשון הרמב"ם בספר המצוות (עשין ה): "שציוונו לעובדו ... ככתוב: ואותו תעבוד, ואמרו [חז"ל]: עובדהו במקדשו". כלומר, ללכת שם להתפלל בו, מצוה זו, איפוא, היא חובה לדורות.
להלן ההלכה הפסוקה ברמב"ם (בית הבחירה ז, א) בדבר חובת כניסה להר הבית ביראה, גם בעת החורבן, הלכה שאין עליה עוררין, וזו לשונו:
"לא יכנס לו אלא לדבר מצוה... ויראה עצמו שהוא עומד לפני ה´, כמו שנא´ והיו עיני ולבי שם כל הימים. ומהלך באימה וביראה ורעדה, שנא´ בבית אלהים נהלך ברגש... אף על פי שהמקדש היום חרב בעוונותינו, חייב אדם במוראו כמו שהיה נוהג בו בבניינו. לא יכנס אלא למקום שמותר להכנס לשם.. שאף על פי שחרב, בקדושתו עומד".
בהתאם לאמור, מקפידים יראי ה´ בימינו לעלות ולהיכנס אל ההר ולהקיף את מקום המקדש סביב. מהלכים במקומות המותרים לכניסת טמא מת, משערי הר הבית עד ה´חיל´, תוך הקפדה על טבילה כהלכה, קיום מצות מורא מקדש, הליכה בלא מנעלים וכד´. העלייה מתקיימת בשימת לב לכל השיטות והבירורים בעניין מדות ההר, וזהירות בשמירת המרחק הראוי סביב מקום קודש הקודשים ומקום המזבח. המעיין במפות הנלוות לספרים הנ"ל יווכח כי מקום העזרה האסור בכניסה הוא ניכר וידוע, ואינו אלא חלק העשרים מכלל הר הבית, ואילו שאר רוב שטחו של ההר מותר בכניסה.
לאור האמור, ובמיוחד בימים אלה, נקרא לכל ירא ה´ לעלות להר בית ה´ במקומות המותרים בקדושה ובטהרה. כל העולה להר ילך על פי המסלול המתואר במפה המצורפת. ולכל רבני ישראל בכל אתר ואתר אשר יראת ה´ נגעה אל לבם, קוראים אנו להצטרף בחתימת ידם לקריאה זו, ולגול מעלינו את חרפת עלבון מקום השראת השכינה.
ובאנו על החתום
הרב דב ליאור הרב נחמן כהנא הרב ישראל אריאל.
[מתוך הספר "קומו ונעלה" עמ´ 303]




ט. עשרות רבנים העולים בקביעות להר הבית.
הרב דב ליאור – קרית ארבע.
הרב נחום רבינוביץ – מעלה אדומים
הרב מנחם פליקס – אלון מורה.
הרב דוד דודקביץ – יצהר.
הרב יצחק שפירא – יצהר.
הרב ישראל רוזן – אלון שבות.
הרב יצחק לוי – אלון שבות.
הרב יעקב מידן – אלון שבות.
הרב יהודה קרויזר – מצפה יריחו
הרב אבי גיסר – עפרה
הרב דניאל שילה – קדומים
הרב ישראל אריאל – ירושלים
הרב אברהם וסרמן – גבעתיים
הרב מרדכי רבינוביץ – כוכב יעקב
הרב דניאל כהן – בת עין
הרב מאיר כהן – בר יוחאי
הרב אהרן הראל – שילה
הרב שלום גולד – ירושלים
הרב אליעזר ולדמן – קרית ארבע
הרב מנחם מקובר – ירושלים
הרב יאיר פרנק – עפרה
הרב יהודה מלמד – רמת גן
הרב מתניה בן שחר – נווה דניאל
הרב אבי וולפיש – תקוע
הרב ישי באב"ד – בית אל.
הרב יוסי פלאי – יצהר
רא"ם הכהן – עותניאל.
הרב בני קלמזון – עותניאל
הרב נחמן כהנא – ירושלים
הרב שלמה רוזנפלד – שדמות מחולה
הרב יהודה שביב – אלון שבות
הרב יצחק שילת – מעלה אדומים
הרב שלמה רסקין – אפרת
הרב יואל אליצור – עפרה
הרב יהושע שמידט – שבי שומרון
הרב גבריאל גולדמן – כפר אדומים
הרב גדי בן זמרה – מעלה לבונה
הרב יעקב אידלס – הר הברכה
הרב אלישע פיקסלר – שדמות מחולה
הרב יחזקאל ליכטנשטיין – נווה דניאל
הרב יוסף צבי רימון – אלון שבות
הרב שי דאום – יצהר
הרב חיים לויק – ירושלים
הרב צבי יניר – פתח תקוה
הרב דב ברקוביץ – שילה [מתוך האתר "הר הבית שלנו"]




י. קיצור הלכות כניסה לאיזור הר הבית – מאת הרב יהודה קרויזר [מתוך הספר "קומו ונעלה" עמוד 291]

מטרת הכניסה
א. כניסה להר הבית מותרת רק לצורך מצוה, כגון תפילה.
ב. אין להכנס להר הבית לצורך קיצור דרך.
הנכנס להתפלל – רשאי לצאת דרך אחר, ויש אומרים שחייב לצאת דרך שער אחר.

כיצד נכנסים
ג. לא נועלים נעלי עור. נעליים מחומר אחר מותר לנעול.
ד. מי שנכנס יחף, רגליו צריכות להיות נקיות ללא אבק.
ה. אין להכנס עם מקל ביד. אדם שלא יכול ללכת ללא עזרת מקל – יכול להכנס להר הבית במקלו.
ו. לא ייכנס להר הבית כשהוא לבוש בבגד הצמוד לגוף בלבד.
ז. לא נכנסים עם ארנק גלוי. ארנק הנמצא בכיס הבגד מותר להכניסו.
ח. אסור לירוק. ואם נזדמן לו רוק – מבליעו בבגד.
ט. כשנכנסים להר הבית פונים תחילה לצד ימין, מחוץ מהאבל הפונה לשמאל.

דרכי טהרתם של הטמאים המתירה את כניסתם להר הבית
י. זב – שבעה ימים נקיים וטבילה במעיין. אדם רגיל לא צריך לחשוש לטומאת זיבה.
יא. בעל קרי (כולל בעל ואשה לאחר קיום אישות. - אשה לאחר קיום אישות, צריכה להמתין שבעים ושתים שעות ואח"כ תטבול) – טהרתו על ידי טבילה במקוה. גם טבילה ביום הכניסה להר הבית מותרת. רצוי להסמיך את הטבילה לעליה.
יב. זבה ונדה – היום נותנים לכל ראיית נדה את דיני הזבה, וטהרתן שבעה ימים נקיים וטבילה במקוה.
יג. יולדת זכר תמתין שבעת ימים, ויולדת נקבה תמתין י"ד יום, ואח"כ תטבול כנידה.
יד. נשים פנויות אינן טובלות לטהרה מטומאת נידה, ואין להן היתר להיכנס להר הבית.

הטבילה
טו. הטבילה המתירה להיכנס להר הבית היא רק במקוה כשר.
טז. צריך לטבול את כל הגוף בפעם אחת.
יז. אסור לטבול כשיש על הגוף דבר חוצץ.
יח. בזמן הטבילה אין לעצום את העינים בחוזקה ולא לפותחם יותר מדי, אלא לסוגרם ברפיון, וכן את הפה יש לסגור בצורה רפויה.
יט. אסור להתרחץ מיד אחרי הטבילה, ומותר להתרחץ אח"כ בבית.

מקורות
[א]. רמב"ם בית הבחירה ז, ב; פיהמ"ש לרמב"ם ברכות ט,ה.
[ב]. רמב"ם שם; שו"ע קנ"א, ה, ומ"ב סקכ"א; ערוך השולחן העתיד קדשים יד, ד.
[ג]. רמב"ם שם; שו"ע או"ח תרי"ד, ב; עיר הקדש והמקדש (להרי"מ טיקוצינסקי) חלק ד´ פרק ג´.
[ד]. רמב"ם שם.
[ה]. רמב"ם שם; גמ´ שבת סה ע"ב, תוס´ ד"ה הקטע; שו"ע או"ח ש"א, י"ז.
[ו]. רמב"ם שם. פירוש אפונדתו – פהמ"ש לרמב"ם ברכות ט, ה.
[ז]. רמב"ם שם – מעות הצרורין בסדינו; תוס´ מסכת ב"מ דף כ"ו. ד"ה בהר הבית; רש"י ברכות סב: ד"ה אפונדתו.
[ח]. רמב"ם בית הבחירה ז, ב.
[ט]. רמב"ם שם ז, ג; מסכת מידות פ"ב מ"ב, ופהמ"ש להרמב"ם שם.
[י]. רמב"ם ביאת המקדש ג, ג. החושש לזיבה יעשה שאלת חכם. רמב"ם מחוסרי כפרה פ"ב ה"א; פיהמ"ש לרמב"ם זבים ב,ב.
[יא]. טבול יום אסור מדרבנן רק בעזרת נשים – רמב"ם בית הבחירה ז, יז; ביאת מקדש ג, ו; מגן אברהם או"ח תנ"ז, ח; שו"ע יו"ד קצו,יא; משל"מ ביאת מקדש ב,ג. ובהלכות בית הבחירה ו,טז.
[יב]. רמב"ם ביאת מקדש ב,ג; איסורי ביאה יא,א-ד.
[יג]. ויקרא יב, א-ה; רמב"ם ביאת מקדש ג,ג; ובהלכה ו-ז. הכפרה לא מעכבת, מחוסר כיפורים אסור רק בעזרת ישראל.
[יד.] ריב"ש סימן תכ"ה.
[טו - יט]. שו"ע יו"ד קצ"ח, רמב"ם מקואות פ"ב.

תמונה
5. ל-2 - אכן, טעות חמורה!
5/24/2012 5:22:00 PM
שהרי אם כולנו טמאי מתים, טומאה הותרה בציבור וניתן להקריב בטומאה כשאין טהורים. זו הלכה. ולגבי תנאי ההתגלות - מאיפה לך תנאי זה? האם היתה התגלות כללית היתה במעמד הר סיני, לפני בניית המשכן. בינתיים בנו משכן חצי קבע בשילה, בית ראשון, בית שני ושיפוצו הרחב בימי הורדוס. הדיון ההלכתי הממשי לגבי חידוש העבודה הותחל עוד בימי ר´ עקיבא איגר, שהסכים עם תלמידו, הרב קאלישר, שבהמשך גם פנה ב-1839 לאחד בשם משה מונטיפיורי בשביל להתחיל ביישוב הארץ... והשאר היסטוריה. אז בסה"כ חוזרים לתכנית המקורית, לא? ובכלל, חכם עדיך מנביא... (ולנביא אין סמכות הילכתית, וזה נושא הילכתי גרידא). כל בר דעת מבין שהמניעה היום היא פוליטית ותו לא. כל הטענות נגד יכולות להיות מופנות גם לעצם קיום המדינה.
תמונה
6. משעמם להם - מחפשים אקשין (ל"ת)
5/24/2012 5:26:00 PM
תמונה
7. יפה. ישר כוח.
יזהר 5/24/2012 5:45:00 PM
ל-2, מעבר למה שענה 5:
הלכה פסוקה שכדי להקריב קורבנות לא צריך אפילו בית מקדש. מספיק מזבח שנבנה כהלכתו ובמקומו.
תמונה
8. אוקי, אז בואו נפעל לפי מגיב 7
Xוהד 5/24/2012 6:21:00 PM
נבנה מזבח שמאושר הלכתית
ונראה אם הקרבן שלנו יתקבל, הכוונה שאש מהשמים תיקח את הקרבן (שוב בלי מצת)
במידה וכן אין סימן גדול מזה וכולנו נצא לבנות את המקדש.

זה באמת יהיה חכם לבנות את בית המקדש כשהעם שלנו נראה איך שהוא נראה?

לא קראתם את פרשת בחוקותי בשבת האחרונה? כשהעם לא שומר שבת ומצוות, הארץ פשוט תקיא אותנו ממנה ושוב ייחרב לנו הבית, אז מה עשינו בזה?
תמונה
9. האם הראי"ה קוק לא אסר?? (ל"ת)
5/24/2012 6:26:00 PM
תמונה
10. לא ברור (ל"ת)
שמעון 5/24/2012 6:46:00 PM
תמונה
11. הרבנים אכן יתעוררו למקדש רק בעקבות העם!! (ל"ת)
עינת 5/24/2012 7:53:00 PM
תמונה
12. מפלגת המקדש!
מתלבט 5/24/2012 8:21:00 PM
תנו לציבור להכריע
תמונה
13. ללא נושא
גלית פתח תקוה 5/24/2012 8:28:00 PM
,הם צודקים לעבור לפסים מעשיים
תמונה
14. כך מגיבים לדעה תורנית? זה רציני?
א. 5/24/2012 8:37:00 PM
שלום לכל המגיבים.
כל הכבוד על התגובות, אבל אני מרשה לעצמי לשאול: כך מגיבים לדעה תורנית????
עם כל הכבוד לכל הטוקבקיסטים ובקיאותם הרבה. מדובר כאן על שלשה מענקי הדור, שבודאי למדו הרבה יותר תורה מכם. גם אלה שחולקים עליהם הם ענקי ענקים.
אתם רוצים להגיב? מצוין. יפה מאד. זה טוב מאד. אבל תהייו רציניים. תשקיעו. שבו כמה ימים, תלמדו את כל הסוגיות הרלוונטיות וכל המקורות הרלוונטיים. ואם יש צורך - תרימו טלפון לרבנים הנזכרים כאן וגם לאלה שחולקים עליהם, ותשמעו מה יש להם לומר.
והכי חשוב: את המסקנות תסיקו אחרי שתלמדו ולא לפני כן.
אחר כך אתם יכולים להגיב. תגובה רצינית ושקולה שתתיחס לכל המקורות הרלוונטיים (ולא רק למקור אחד או שנים).
אבל אם לא בא לכם להשקיע - למה אתם חושבים שאתם רלווונטיים לדיון? זה רציני? שרב שלמד תורה שנים רבות גיבש דעה, ואיזה טוקבקיסט זורק מולו חצי משפט לא מנומק, ועוד טוען שהרב סתם משועמם???.
גם הרבנים שנזכרים כאן וגם אלה שחולקים עליהם, מתעניינים רק בדבר אחד: מהי הדרך הטובה והנכונה ביותר לעבוד את ה´, ומה ה´ רוצה מאתנו בימים אלה. את התשובות הם לומדים ממקור אחד: התורה. כולל כל מה שנכתב עליה מאז ועד היום. איך אפשר לענות לרבנים כאלה תשוובה בחצי משפט של טוקבק? בלי להשקיע, בלי ללמוד ושלא מתוך התורה.
תמונה
15. לאוהד
מ 5/24/2012 9:10:00 PM
מי מאר שחייבים אש מהשמים? חוץ מזה- בנין המקדש הוא מצווה שחייבים בה ללא קשר למצב העם. גם העליות לארץ נעשו בעיקר בזמן שהמצב התורני של הרבה מעם ישראל נראה הרבה יותר גרוע מאשר עכשיו.
תמונה
16. ל-14, הכנס לקרוא התגובה
עינת 5/24/2012 10:26:00 PM
טענתך צודקת, אך לא במקומך פשוט משום שני דברים:
א. התגובות של המגיבים צריכות להיות ענייניות. זה לא המקום לפלפולי פלפולים אלא להעלאת נושאים להמשך דיונים מכבר לטוקבק. להבנתי, טוקבק כשמו כן הוא- שליחת תגובה ולא במה לנאום.
ב. בהתייחסות לדבריך: המגיבים מבינים את מה שלצערנו גדולי הדור ורבנים מתחכמים בהם מעצם חוכמתם בתורה: ״פשוטי העם״ כמונו חשים את האמונה הפשוטה : כתוב ״ועשו לי מקדש״ - ואומרים על כר רש״י, רמב״ם ורמב״ן שזוהי מצוות עדה מס׳ 95 ואף הרמב״ם הנחשב לגדול פוסקי עבודת המקדש פותח את סדר העבודה כך:״ מצוות עדה לבנות בית ל- ד׳ לעלות אליו 3 פעמים בדנה שנאמר:״ ועשו לי מקדש״ והכל חייבים בבנייתו אנשים ונשים כמשכן במדבר..״
תמונה
17. על 14
5/24/2012 10:34:00 PM
התגובה הנורמלית והראויה ביותר שקראתי בטוקבקים רבים. מה שכתבת נכון לא רק למאמר זה, אלא בכלל לכל המאמרים ולכל דברי חכמים. גם לשים לב ניסוח הזהיר של הרבנים שהקריאה היא לרבנות ולא שכל בר בי רב דחד שעתא יעשה משהו על כלל ישראל
תמונה
18. ל-4 הרב ראם הכהן (ל"ת)
יחז 5/24/2012 10:35:00 PM
תמונה
19. כל הכבוד!
עלית נשים להר הבית 5/24/2012 10:40:00 PM
סוף סוף נשמעת דעה אמיצה , אחראית ונחרצת!
תמונה
20. חזקו ואמצו
איש 5/25/2012 1:08:00 AM
עכשיו רק נשאר לבקש גם את מלכות בית דוד. (כן בדיוק זו שבמקרה או לא מוזכרת בברכת בונה ירושלים הן בתפילת העמידה והן בברכת המזון)
מה תעירו ומה תעוררו את האהבה עד שתחפץ.
חג שמח.
תמונה
21. ל-18, הוספתי הרב ראם הכהן, תודה (ל"ת)
יהודה 5/25/2012 5:03:00 AM
תמונה
22. איך מכריעים מחלוקת שכזו? מעורר נשכחות
יוסף 5/25/2012 5:05:00 AM
באמת קטונתי מלעסוק בסוגיא הזאת, הארוכה מני ים. ודאי שלכל צד יש נימוקים משלו ושיקולים משלו, ומי אני שאכניס את ראשי בין גדולי הדור שכל אחד מהם למד פי כמה וכמה ממני?
אבל בלי להתייחס לגופה של סוגיא, אעיר רק שהמחלוקת הזאת מאד מזכירה לי מחלוקת אחרת שהיתה בין רבני הדור לפני כמאה-מאה וחמשים שנה. נדמה לי שהמחלוקת היא אותה מחלוקת וגם הנימוקים הם בערך אותם נימוקים.
אז היתה מחלוקת בשאלה האם ראוי לעלות לארץ ישראל ולחדש את מלכות ישראל, או שצריך לחכות שהאש תרד מהשמיים. 99% מגדולי רבני ישראל טענו (אולי מפני שהציונים היו חילונים וחששו לשתף פעולה עם חילונים) שאסור לעורר את האהבה עד שתחפץ. שצריך לחכות שה´ יגאל את ישראל וכו´. מעט רבנים טענו שעע"פ התורה עם ישראל צריך לחיות כממלכה בארצו, ושהדבר מוטל עלינו, ולא יתכן שנתפלל על כך ולא ננקו אצבע.
עדיין אפשר ללמוד את דבריהם של אלה ואת דבריהם של אלה. והמחלוקת במקומה עומדת, ואילו אני הייתי צריך לההכריע במחלוקת על הצונות - באמת אינני יודע מה הייתי מכריע. כל הרבנים האלה גדולים עלי בכמה וכמה מספרים.
אבל אני יודע מה הכריעה ההיסטוריה. כלומר: מה הכריע הקב"ה.
ואם כך הכריע הקב"ה - הוא זה שעורר את האהבה, לא אנחנו. האש אכן ירדה מהשמים. עמוד עננו של ה´ הביא את כולנו לא"י. יש למישהו ספק בכך?
גם כאן. אין אנו יכולים להכריע לגופה של סוגיא. אבל הנימוקים הם אותם נימוקים. מצד אחד - אל תעירו ואל תעוררו. מצד שני - כתבו בתורה שצריך לבנות מקדש ולהקריב קרבנות. מדוע אנו ראויים להניח תפלין ולא ראויים לקיים מצוות אחרות? רק נתפלל על כך ולא נעשה מה שנצטוינו??
ההסטוריה תכריע. כלומר: הקב"ה.
תמונה
23. מאז שעזבתי
דתלש 5/25/2012 8:46:00 AM
מאז שעזבתי את הדת היא נעשית יותר ויותר משונה.
תמונה
24. לדתלש
אילנה 5/25/2012 10:11:00 AM
הצווי "ועשו לי מקדש" היה כתוב בתורה הרבה לפני שעזבת. גם ספר ויקרא, העוסק בקרבנות, נאמר למשה במדבר סיני הרבה לפני שעזבת. אפילו הרמב"ם כתב את כל הלכות המקדש והקרבנות וכתב שהם מחייבים, הרבה לפני שעזבת. למעשה אפשר לומר שמאז שהרמב"ם עזב, אתה ושכמותך נעשיתם הרבה יותר משונים.
תמונה
25. סוף סוף עם ישראל מתעורר (ל"ת)
עמית 5/25/2012 10:14:00 AM
תמונה
26. לאילנה מ24
דתלש 5/25/2012 10:57:00 AM
לפי הסגנון שלך אפשר לשער כי אילו היית בתקופתו של הרמב"ם, היית מתנהגת כמו רוב הדתיים והרבנים באותה תקופה - היית שורפת את ספריו.
תמונה
27. לדתל"ש
אברהם 5/25/2012 11:49:00 AM
השמאלנים מוכרים לך שפיות. את הרמב"ם הם הפכו לפילוסוף ומחקו שלושה רבעים מדבריו, לפלשתינים הם נותנים מדינה, את חיי המשפחה הם קברו. אז תזהר מהעולם החדש שמצאת הוא חסר עתיד, ותתחיל לחלום על העתיד של כולנו בבית ה´ (זה לא מליצה, זה בית ממש).
תמונה
28. ל-22
5/25/2012 4:27:00 PM
המחלוקת לא אותה מחלוקת (עובדה שהרב קוק התנגד לעליה להר) ואמ"ל, היחסיות שלך על 99% מול מיעוט (1%?) גם לא נכונה היסטורית ויש עוד כמה הבדלים. לגבי מה הכריעה ההיסטוריה, 100 שנה זה לא הרבה זמן...
תמונה
29. הגיע הזמן שהרבנות הראשית תודיע זאות. (ל"ת)
חיים 5/28/2012 10:02:00 AM
תמונה
30. לבנות (ל"ת)
דב שטיין 6/3/2012 6:59:00 PM
תמונה
31. בניית המקדש-כנסו!!
שמעון 7/27/2012 2:55:00 PM
אין ספק שעד היום יכולנו לחלום על המדינה ולחשוב שאין לעלות אליה אבל נסתרות דרכי ד´... כעת זו עובדה יש לנו ב"ה מדינה אנו צריכים את רצון העם שירצה וגם אם יהיו כמה חלוצים שיעוררו את העניין הכל יבוא בהמשך... אני הייתי רוצה מאוד להיות שותף לבניית המקדש!!!

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד