"בית הלל": לאפשר לנשים קריאת מגילה עצמאית

חוג הרבנים הציוני-דתי מפרסם פסק הלכה ראשון בו הוא קורא לקהילות הדתיות לאומיות לקיים קריאת מגילת אסתר לנשים, במקומות בהן הן מעוניינות בכך. "קריאת נשים לנשים אף צנועה יותר", הם מסבירים

חדשות כיפה אורי פולק 29/02/12 10:04 ו באדר התשעב

"בית הלל": לאפשר לנשים קריאת מגילה עצמאית
wotashot-cc-by-nd, צילום: wotashot-cc-by-nd

חוג הרבנים הציוני-דתי, "בית הלל", קורא לקהילות הדתיות לאומיות לאפשר קריאת מגילת אסתר לנשים, זאת לקראת ימי הפורים שיצוינו בשבוע הבא. בפסק הלכה שנכתב על ידי רבני "בית הלל", המתפרסם לראשונה בכיפה, נטען כי "למניעת הקריאה במקום בו נשים מעוניינות בכך, עלול להיות מחיר רוחני והדבר עלול להרחיק נשים מעולמה של תורה".

בפסק ההלכה הסבירו הרבנים כי "נשים חייבות לשמוע קריאת מגילת אסתר, שהרי "אף הן היו באותו הנס". נשים גם יכולות להוציא נשים אחרות ידי חובתן כאשר הן קוראות עבורן, שלא כמו בקריאת התורה. ואכן, במקומות רבים בארץ התקבלה בשנים האחרונות קריאת מגילה של נשים עבור נשים, ונשים רבות חשות שקריאה כזו מחזקת את השותפות שלהן בעבודת ה'".

רבני "בית הלל" התייחסו לתופעה ההולכת ומתעצמת, במסגרתה בקהילות רבות נוהגים לאפשר קריאת נשים, תוך שהם טוענים כי "כאשר נשים רבות בקהילה מסוימת חפצות בקריאת מגילה של נשים עבור נשים, מן הראוי לקיים קריאה ציבורית כזו בבית הכנסת או בכל מקום אחר. למניעת הקריאה במקום בו נשים מעוניינות בכך, עלול להיות מחיר רוחני, והדבר עלול להרחיק נשים מעולם התורה".

עוד טוענים רבני החוג כי "יש מקום לקחת בחשבון את השיקול שבמצבים מסוימים קריאת אישה לנשים עשויה להיות צנועה יותר מקריאת גבר לקבוצת נשים גדולה".

עם זאת, רבני "בית הלל" מזהירים כי "יש ערך חשוב לקריאה משותפת של הקהילה כולה ביחד "ברוב עם הדרת מלך", ורצוי למנוע פיצול בקהילה ובמשפחה. היבטים אלה מחייבים רגישות ומאמץ כן למציאת פתרונות מתאימים". כך, למשל, יש קהילות הנוהגות לקיים בליל פורים קריאה אחת משותפת בלבד, וביום הפורים קריאת נפרדת לנשים.

"ראוי אפוא להשתדל שתהיה אפשרות לנשים המעוניינות בקריאה לממש את רצונן, ויחד עם זאת יש להימנע ככל הניתן ממחלוקות וממריבות בתוך הקהילה סביב נושא זה, במיוחד בימי הפורים שבהם עלינו להרבות באחדות ובשלום מתוך הבנה הדדית", קובעים ב"בית הלל".