משאל כיפה


wotashot-cc-by-nd

"בית הלל": לאפשר לנשים קריאת מגילה עצמאית

חוג הרבנים הציוני-דתי מפרסם פסק הלכה ראשון בו הוא קורא לקהילות הדתיות לאומיות לקיים קריאת מגילת אסתר לנשים, במקומות בהן הן מעוניינות בכך. "קריאת נשים לנשים אף צנועה יותר", הם מסבירים

אורי פולק
ו אדר תשע"ב, 29/02/2012 10:04

חוג הרבנים הציוני-דתי, "בית הלל", קורא לקהילות הדתיות לאומיות לאפשר קריאת מגילת אסתר לנשים, זאת לקראת ימי הפורים שיצוינו בשבוע הבא. בפסק הלכה שנכתב על ידי רבני "בית הלל", המתפרסם לראשונה בכיפה, נטען כי "למניעת הקריאה במקום בו נשים מעוניינות בכך, עלול להיות מחיר רוחני והדבר עלול להרחיק נשים מעולמה של תורה".

בפסק ההלכה הסבירו הרבנים כי "נשים חייבות לשמוע קריאת מגילת אסתר, שהרי "אף הן היו באותו הנס". נשים גם יכולות להוציא נשים אחרות ידי חובתן כאשר הן קוראות עבורן, שלא כמו בקריאת התורה. ואכן, במקומות רבים בארץ התקבלה בשנים האחרונות קריאת מגילה של נשים עבור נשים, ונשים רבות חשות שקריאה כזו מחזקת את השותפות שלהן בעבודת ה'".

רבני "בית הלל" התייחסו לתופעה ההולכת ומתעצמת, במסגרתה בקהילות רבות נוהגים לאפשר קריאת נשים, תוך שהם טוענים כי "כאשר נשים רבות בקהילה מסוימת חפצות בקריאת מגילה של נשים עבור נשים, מן הראוי לקיים קריאה ציבורית כזו בבית הכנסת או בכל מקום אחר. למניעת הקריאה במקום בו נשים מעוניינות בכך, עלול להיות מחיר רוחני, והדבר עלול להרחיק נשים מעולם התורה".

עוד טוענים רבני החוג כי "יש מקום לקחת בחשבון את השיקול שבמצבים מסוימים קריאת אישה לנשים עשויה להיות צנועה יותר מקריאת גבר לקבוצת נשים גדולה".

עם זאת, רבני "בית הלל" מזהירים כי "יש ערך חשוב לקריאה משותפת של הקהילה כולה ביחד "ברוב עם הדרת מלך", ורצוי למנוע פיצול בקהילה ובמשפחה. היבטים אלה מחייבים רגישות ומאמץ כן למציאת פתרונות מתאימים". כך, למשל, יש קהילות הנוהגות לקיים בליל פורים קריאה אחת משותפת בלבד, וביום הפורים קריאת נפרדת לנשים.

"ראוי אפוא להשתדל שתהיה אפשרות לנשים המעוניינות בקריאה לממש את רצונן, ויחד עם זאת יש להימנע ככל הניתן ממחלוקות וממריבות בתוך הקהילה סביב נושא זה, במיוחד בימי הפורים שבהם עלינו להרבות באחדות ובשלום מתוך הבנה הדדית", קובעים ב"בית הלל".

לחצו על הלייק ותקבלו את כל הסיפורים לפייסבוק שלכם
תגובות
כתוב תגובה



תמונה
1. זו חוצפה? התייעצתם עם גדולי הלכה (ל"ת)
דוד 2/29/2012 11:27:00 AM
תמונה
2. ועכשיו יגיעו כל הקוטלים
יוני 2/29/2012 11:34:00 AM
רבנים שחושבים ופוסקים אחרת מהדעה השמרנית ?!

התגובות הצפויות:
למה הם ככה ?
ומי פסק להם שמותר ככה ?
ומי ה"גדויל" שהסמיך אותם לומר ככה ?
ולמה הם מעיזים לומר משהו עם מחשבה עצמאית ?
ואיך זה שהרב שלי לא נמצא שם ?
ולמה הם מעיזים לחלוק על הרב שלי ?

אה, וכמובן: הקרן החדשה, נאורפורמה, אנטישמיות, מתירנות, שועלים קטנים, וכו´

שכחתי משהו ?
תמונה
3. מה שנאמני תו"ע אמרו לפני 15 שנה
עידן 2/29/2012 12:32:00 PM
ואז רצו לסקול אותם.
תמונה
4. ליוני- שכחת: מדרון חלקלק (ל"ת)
ענת 2/29/2012 12:37:00 PM
תמונה
5. סליחה, באתמ שכחתי
יוני 2/29/2012 12:51:00 PM
"מדרון חלקלק",
רבנים בלי זקן (אני לא צוחק -זו היתה האשמה שראיתי בכמה וכמה תגובות),
ועוד.
יש עוד משהו ?
תמונה
6. ליוני" שכחת - מהרסייך ומחריבייך... (ל"ת)
משה 2/29/2012 12:56:00 PM
תמונה
7. תגובה ל-3
ירון 2/29/2012 1:03:00 PM
ההבדל הוא שכאן אומר זאת חוג רבני והדברים מבוססים על תשובה הלכתית מפורטת יותר שנמצאת באינטרנט באתר בית הלל
תמונה
8. לדובר בית הלל (מגיב 2)-
תמים 2/29/2012 1:08:00 PM
יש לך גם תשובות לטענות הטובות, או רק ציניות בכיסך?
תמונה
9. התגובות האלה הם חלק ממסע ההכשר של בית הלל?
דוד 2/29/2012 1:33:00 PM
אחרת קשה להסביר מה שהולך פה
תמונה
10. גם את הקהילות באתם לפלג?? ידוע שהרב אריאל מתנגד לזה (ל"ת)
ירמי 2/29/2012 1:36:00 PM
תמונה
11. ל-7. גם אז הדברים הובאו לאור ההלכה והמקורות
עידן 2/29/2012 1:39:00 PM
גם אז הדברים נאמרו לאור סקירת המקורות ההלכתיים.
הבעיה אינה קשורה בהלכה אלא בסוציולוגיה.
תמונה
12. ל- 11
ירון 2/29/2012 2:00:00 PM
יתכן מאוד, אינני חולק, ואף אינני טוען כי הביסוס ההלכתי "הומצא" על ידי בית הלל, ההלכה ידועה ומופיעה כבר בשולחן ערוך. כל אשר טענתי הוא שיש הבדל כאשר גוף שאינו גוף רבני כנאמני תורה ועבודה משחרר אמירה שכזו לעומת גוף רבני כבית הלל שמשחרר אמירה כזאת. זה הכל.
תמונה
13. נעים לשמוע
יאיר 2/29/2012 2:07:00 PM
קולות מאוזנים בשיח ההלכתי. תענוג, כמה חיכיתי לזה.
תמונה
14. מעריכה את ההתנסחות המכובדת
2/29/2012 2:16:00 PM
לכו מחיל לחיל שכוייח
תמונה
15. ל-1! הרב עובדיה מספיק גדול
אישיהודי 2/29/2012 2:31:00 PM
בשבילך?
הוא לא התיר לנשים לקרוא מגילה לנשים, אלא התיר לאשה לקרוא מגילה לגברים
אז תתחילו ללמוד ספרים ולא לצעוק ברחובות
תמונה
16. הם ונאמני תורה ועבודה זו בדיוק אותה גברת בשינוי אדרת (ל"ת)
ברגר 2/29/2012 2:44:00 PM
תמונה
17. הרב עובדיה לא פסק את זה כקריאה לכל הקהילות. היו צריכים להתיעץ עם רב.
דוד 2/29/2012 3:04:00 PM
במיוחד אחרי שהרב אריאל חושב שזה רע מאוד
תמונה
18. עד מתי אתם פוסחים על...
ריש לקיש 2/29/2012 3:09:00 PM
בית הלל אמנם הקילו יותר מבית שמאי,‏ אבל לא ´מכרו´ אידיאולוגיה.
וכל החברה שמפזזים על כל פשרה שהיא.‏ עד מתי לחבל בכרם ה´?‏
תמונה
19. האם יש למישהו קישור לאתר בית הלל
2/29/2012 3:16:00 PM
גם למי שאין לו פייסבוק? ובהזדמנות זו האם יש למישהו קישור לעלון גילוי דעת גם למי שאין לו פייסבוק?
תמונה
20. דוד אומר "הם היו צריכים להתייעץ עם רב"
יהודה 2/29/2012 3:34:00 PM
משעשע - כי בית הלל זה ארגון בו חברים 120 רבנים. נראה לי שהם התייעצו עם רב, אולי לא הרב שלך דוד, אז בא תאמר את זה כך.
תמונה
21. טוב
שי 2/29/2012 4:03:00 PM
האמת שיוני די מלכד אותי כי להגיד סתם ניאורפורמים עכשיו זה לא חכם
אבל בכל זאת אני אסביר למה זה בעייתי
עצם הפסק מגובה בדברי גדול הדור הרב עובדיה כך שאף אחד בעולם לא יכול לפצות פה אבל הבעיה היא שהם חכמים מאד הם מתחילים בקטן בדברים שיש להם גיבוי הלכתי וככה הם רוכשים פופלאריות וצוברים הערכה וזה האסון הנורא כי כשהחבורה הזו תתפוס עמדת כח רצינית הם יתחילו להגיד את מה שהם באמת חושבים שזה כולל גיוס בנות נגד כל הפוסקים מכל החוגים

לכן ואני מאד רציני כל מי שאכפת לו מעתיד התורה ודואג לעתיד יראת השמים של הציבור שלנו שלכולם ברור שהוא זה שיוביל את המדינה חייב לעשות כל שביכולתו כדי להצר את צעדי הרבנים הללו

(לכמה מהמגיבים: נאמני מוחזקים כל מחוייבים לגדולי תורה לכן זה שבמקרה סברת כרסם תאמה את פסק הרב עובדיה לא תפחית מהביקורת כי נקודת המוצא שלהם היא מערבית מודרנית עם התאמה להלכה ולא נקודת מוצא שבאנו לעולם אך ורק לקיים מצוות האלוקים

לגבי הזקן זה עצמו אין בעיה אבל זה מראה על מודרניות יתר וקירבה יתירה לאויבי ה׳ החילונים מחללי השבתות ואוכלי השפנים בועלי הנידות ומבזי התורה
תמונה
22. ל-21
זהבה והדובים 2/29/2012 5:49:00 PM
איך, תסביר לי איך, מפסק הלכה מוצק ומוצדק שנתנו בית הלל הוצאת אותם בעלי קרבה לבועלי נידות???
כבר היה עדיף שהיית פשוט קורא להם ניאורפורמים
בכל מקרה אצלך כל מי שלא חושב בדיוק כמוך הוא אשם גם אם תוכח זכאותו
ממש חינוך ערכי יהודי לדרך ארץ ככה לבזות מעל מאה תלמידי חכמים בהם הרב קנוהל, הרב כ"ץ, הרב שמואל דוד, הרב שילה ועוד.
תמונה
23. ל22
שי 2/29/2012 6:09:00 PM
חבל שלא קראת את התגובה שלי עד הסוף
תמונה
24. הרב יהודה הנקין פסק כבר לפני 27 שנה להתיר קריאת מגילה
שולטהייס 2/29/2012 6:20:00 PM
לנשים בידי נשים (שו"ת בני בנים חלק ב´ סימן י´), ודעתו של הרב עובדיה פורטה (אם כי הוא התיר בשעת הדחק, בדיעבד ולא לכתחילה, כזכור) ואני רק מקווה שעידן (מגיב מס´ 3) איננו מייצג את נאמני תו"ע בהתהדרות בנוצות לא-לו.


מכל מקום, מדובר בדעה מוכרת ולגיטימית בהלכה.
תמונה
25. מה שאני לא מבין
איש אחד 2/29/2012 9:16:00 PM
מדוע בכלל יש נשים הרוצות להתפלג מקהילתן ולקיים קריאה משל עצמן.
אצלי מעולם לא התעורר הרצון לקחת קבוצה מסוימת מתוך הקהילה ולקרוא במניין מצומצם משל עצמינו.
תמיד אני מקשיב לקורא המגילה ביחד עם יתר בני הקהילה הגדולה.
תמונה
26. מה החידוש???
עצבים!!! 3/1/2012 1:14:00 AM
הדין ידוע בברור מכבר. זה פסק ששמענו מרבנית -חרדית-!! נראה שהחבורה סתם רוצה להתרברב בפסקים שנראים כמקלים מידי. כמו כן, נקווה שימשיכו לדאוג כ"כ בעניני דיקדוקי צניעות...וד"ל
תמונה
27. בררתי זאת פעם וגיליתי שהמשנה ברורה אוסר
לומדת תורה 3/1/2012 11:42:00 PM
נכון שלפי דעות רבות זה מותר אבל כשחשבתי לעשות זאת התברר לי שהחפץ חיים בספרו משנה ברורה [בשער הציון סימן תרפ"ט ס"ק טו אוסר] ואז החלטתי שעדיף לשמוע מגילה עם כל הקהילה.

מדוע מסתירים מאיתנו שפוסק כה חשוב אוסר זאת וזו פסיקה שנויה במחלוקת.
תמונה
28. מה מברכות נשים שקוראות לעצמן והאם מברכות גם אחרי הקריאה?
דנה 3/1/2012 11:49:00 PM
האם זו פסיקה מקובלת, או שיש פוסקים שאוסרים קריאה כזו?

כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד