המלצה: להחמיר את הטיפול בסרבני הגט

הוועדה לביקורת המדינה המליצה כי בעל שלא ימסור גט בתוך חודשיים לאחר שפסק כך בית הדין - יחשב לסרבן גט

חדשות כיפה אורי פולק 18/01/12 13:58 כג בטבת התשעב

המלצה: להחמיר את הטיפול בסרבני הגט
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

הועדה לביקורת המדינה של הכנסת המליצה היום (ד') כי כל פסק דין לגירושין ייחשב לאחר חודשיים כסרבנות גט, זאת במטרה להיאבק בתופעת סרבנות הגט בישראל. הצעת הוועדה הוגשה לראש בתי הדין הרבניים, הרב שלמה דייכובסקי, שהבטיח לשקול את ההצעה בחיוב.

על פי ההצעה, עליה המליץ יו"ר הועדה ח"כ רוני בר-און, כל המלצה או פסק-דין לגט תתבצע תוך 60 ימים. באם לא ייעשה כך, יחשב הצד המעכב כסרבן גט, ויוטלו עליו סנקציות כעיכוב יציאה מהארץ, שלילת רישיון נהיגה, הגבלת חשבון בנק, מניעת כהונה בתפקיד ציבורי והגבלות נוספות.

הרב דייכובסקי, שאמר כי ההצעה תשקל בחיוב, ציין כי "לא אמור לחלוף יותר מחודש מפסק הדין לגירושין - ועד מתן הגט". עוד הזמין הרב דייכובסקי את כלל מסורבות הגט, המעוכבות זו תקופה ארוכה, לפנות אליו באופן אישי.

הדיון עסק גם בכשלים עליהם הצביע דו"ח מבקר המדינה, לרבות עיכוב פסקי הדין על-ידי מזכירות בתי הדין הרבניים, רישומים שגויים, תיקים לא מטופלים, נוכחות חסרה של דיינים, ואף עיסוק של דיינים בעיסוקים נוספים ללא היתר. "העוברים את ייסורי בתי הדין בשל סרבול המנהלה, עוד ישנאו בשל כך את התורה כולה", טען יו"ר הוועדה בר-און.

בהמשך עסקה הוועדה גם בסוגיית חוסר קבלתן של נשים לתפקידי מנהלה בבתי הדין הרבניים. הרב דייכובסקי טען בנושא כי הוא, באופן אישי, איננו רואה בעיה בכך שנשים תמלאנה תפקידי מנהלה, ואף שאישה תתמנה למנהלת בתי הדין הרבניים.

לטענת הרב דייכובסקי, כיום פועלת בבתי הדין מערכת מחשוב מתקדמת העולה אף על זו שבמערכת בתי המשפט, מתבצע מעקב אחרי איחורי דיינים והם אף ננזפים על-כך, וקרא לעדי ראיה על איחורים לפנות אליו ולדווח לו על כך. עם זאת, הדגיש הרב דייכובסקי כי עדיין הוא מודאג מרמת אבטחת המידע בבתי הדין.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן