בעקבות הדרת נשים: רופאים ביטלו השתתפותם בכנס פוע"ה

הביקורת על הכנס המתקיים מדי שנה בהשתתפות נציגים גבריים בלבד, התעצמה השנה על רקע הסערה הציבורית סביב הדרת נשים והובילה רופאים בכירים לבטל את השתתפותם באירוע

חדשות כיפה אורי פולק 05/01/12 13:45 י בטבת התשעב

בעקבות הדרת נשים: רופאים ביטלו השתתפותם בכנס פוע"ה
אתר מכון פועה, צילום: אתר מכון פועה

כנס הגניקולוגים השנתי של מכון פוע"ה מתקיים מדי שנה תוך השתתפות נציגים גברים בלבד, חרף ביקורות חוזרות ונשנות מארגוני הנשים הדתיות ובראשן "קולך". אלא שהשנה, על רקע הסערה הציבורית סביב סוגיית הדרת הנשים מהמרחב הציבורי בישראל, מספר רופאים שהוזמנו להשתתף בכנס - ביטלו השתתפותם.

הסערה התחילה בעמוד הפייסבוק של פוע"ה, בו תהו גולשים רבים מדוע כנס העוסק בענייניה האינטימיים של האישה, כולל גורמים מקצועיים גבריים בלבד. בפוע"ה החליטו שלא להתקפל או לשנות את תוכנית הכנס השנתי ה-12, הצפוי להתקיים בקרוב.

פרופסור אוריאל אלחלל מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם, שהוזמן להרצות בכנס, ביטל את השתתפותו בשל הסערה הציבורית. "כאשר מזמינים אותי לכנסים אני מקפיד להשתתף. ברגע שנודע לי כי נשים בעלות ידע מקצועי בתחום לא יוכלו לדבר בו ביטלתי את השתתפותי. כל הדרה על בסיס מגדרי בכנס מקצועי שכזה - אין לה מקום", הוא הסביר.

משתתף נוסף, פרופסור יובל ירון, ביטל אף הוא את השתתפותו בכנס ואף נימק את החלטתו במכתב לראש המכון, הרב מנחם בורשטיין. פרופסור ירון הסביר כי "הגישה שנשים מנועות בעיקרון מלהיות מרצות, עומדת בסתירה מוחלטת לערכים עליהם התחנכתי. הקביעה שנשים אינן יכולות להיות מוזמנות כמרצות בכנס לרפואת נשים הינה גם אבסורד מהבחינה המקצועית, וגם הדרת נשים במלוא מובן המילה - וזאת דווקא בתחום בו יש לעמיתותיי, רופאות הנשים והגנטיקאיות, הרבה מה לומר ולתרום, לא פחות מאשר לנו - הגברים".

קולך: שלחנו המכון רוצה לרַצות את החרדים

במקביל, החל ארגון הנשים הדתיות "קולך" בהליך משפטי נגד פוע"ה, זאת באשמת אפליה. "פעילותו של מכון פוע"ה נוגעת בנושאים חשובים ויש בה ברכה, וייאמר לשבחו של הרב בורשטיין העומד בראש מכון פוע"ה, שהוא מתאמץ לקיים דיאלוג עם נשות 'קולך'. נפגשנו עמו ועם חבריו מרבני המכון במטרה להידבר, מתוך תקוה שנצליח להסביר את הפגיעה, את חווית ההשפלה אל מול שיח שכזה. אולם, במידה מסוימת זה היה 'שיח של חרשים', מאחר ותהום פעורה בין הצדדים. המכון מעדיף לרַצות את הקהל החרדי מאשר את הנשים", הסבירו בארגון.

לטענת "קולך", "הרבנים סרבו להכיר בעלבון ובפגיעה של נשים הנובעים מכך שהכנס מדיר אותן ומונע את זכותן לשמוע מומחיות בתחומים הללו. אנחנו ב'קולך' סוברות שהבחירה של המכון גובלת בעבירה על החוק, שכן כפי שהתברר בפסקי דין מהעת האחרונה, בהדרה ובאפליה זו ישנה עבירה פלילית. לאור זאת, שלחנו התראה משפטית בתקווה שהמכון יחזור בו מדרכו, וישנה את אופיו של הכנס או שיבטלוֹ. המכון הבטיח לנו את תשובתו בהקדם ואנו מצפות לה - בתקווה שרבני המכון יתעשתו ויחזרו בם מדרכם".

פוע"ה: מנסים לקדם אג'נדה על גבנו

ממכון פוע"ה נמסר בתגובה לדברים כי "מטרת הכנס היא להביא בפני הציבור חידושים רפואיים והלכתיים, וכן בפני אנשי מקצוע וייעוץ, שאלה עשויים לסייע להם בעבודתם. מי שרגיש לציבור מודע לכך שרבים ממשתתפי הכנס אינם משתתפים בכינוסים רפואיים אחרים עקב תפיסת צניעות שונה, ורואים בכך בעיה הלכתית קשה".

במכון הדגישו כי "הרב מרדכי אליהו הורה לנו לפתוח את הכנס בפני גברים ונשים כאחד באופן שווה, אולם בישיבה נפרדת, וכן שהמרצים בכנס זה יהיו גברים. הוראה זו גובתה על ידי כל גדולי הרבנים בציבור הדתי לאומי והחרדי".

כמו כן ציינו "בניגוד לפרסומים, הנשים יושבות ישירות מול המרצים, בדיוק כמו הגברים, והבימה ממוקמת במרכז. לנשים, כמו לגברים, שמורה הזכות לשאול שאלות את המרצה. בשאר הכינוסים והשיעורים של מכון פוע"ה משתתפות גם רופאות ונשות מקצוע כמרצות. צר לנו שבמקום לראות את הקידום העצום בבריאות האישה, יש גורמים המנצלים בצורה צינית ותוקפנית את האווירה הציבורית השוררת כיום ומנסים לקדם את האג'נדה שלהם על גבו של מכון פוע"ה".