חציית הקווים של האיחוד הלאומי

הרב אמנון בזק טוען כי החלטת חברי סיעת האיחוד הלאומי להתנגד ל"חוק צהר" מהווה "תמיכה במניעים לא ישרים של המגזר החרדי, וסטירת לחי לציבור הדתי-לאומי"

חדשות כיפה הרב אמנון בזק 01/01/12 09:30 ו בטבת התשעב

חציית הקווים של האיחוד הלאומי
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

הקשר ההדוק שבין האיחוד הלאומי ובין המפלגות החרדיות איננו חדש, ואף על פי כן נראה שהצבעתה של מפלגה זו נגד 'חוק צוהר' הייתה תפנית ראויה לציון. הצבעה זו היא ביטוי מובהק לנטישת הדרך הציונית של מפלגה זו, וטשטוש כמעט מוחלט בינה לבין הגישה החרדית.

'חוק צוהר', כזכור, מתמודד עם עניין פורמלי לחלוטין, כשמטרתו הטכנית היא לאשר לכל אדם להירשם לנישואין לאו דווקא במקום מגוריו, אלא בכל מקום שלבו חפץ. בחוק זה יש תועלת גם ללא כל קשר לארגון צוהר, שכן דבר ידוע הוא, שישנן מועצות דתיות המערימות קשיים רבים על הבאים להירשם לנישואין אצלם. באופן אישי לא פעם אני ממליץ לתלמידיי העומדים להקים את ביתם באלון שבות, להקדים ולהעביר לשם את כתובתם, על מנת להימנע מאי-נעימויות הנגרמות במועצות הדתיות במקום מגוריהם. על כן, אישורו של חוק זה יש בו תועלת בכל מקרה, וחבל שהדבר לא נעשה כבר מזמן.

אמנם, בהקשר הנוכחי החוק נועד על מנת לאפשר לרבני צוהר לחתן זוגות חילוניים רבים הפונים אליהם, דבר שהחוק בצורתו היבשה מונע. המועצות הדתיות, הקשורות ברובן בדרך זו או אחרת למפלגות החרדיות, מערימות קשיים רבים על מנת למנוע מרבני צוהר לחתן זוגות. בנוסף, הוא גם מקל על זוגות שבהם לפחות אחד מהם עבר גיור שהוכר על ידי הרבנות הראשית, אולם במועצות דתיות מסוימות מערימים עליהם קשיים מתוך גישות מחמירות. במאבק זה של המפלגות החרדיות כרוכים, למרבה הצער, גם מניעים שאין להם כל קשר לאידאולוגיה, כולל גם ענייני כסף וכבוד.

אין כל סיבה הגיונית שאדם בעל השקפת עולם ציונית יתנגד לחוק, שכל מטרתו לסייע להשיא זוגות בדרכי נועם, לקרב אנשים ליהדות, ולמנוע מהם לעבור - כפי שקורה במקרים רבים - חוויות לא נעימות מצד הממסד הרבני בדרך לחופתם. אין כל סיבה הגיונית לתמוך במגמות החרדיות, המעוניינות להדיר את רבני הציונות הדתית ממשרות רבניות בארץ, לאחר שכבר כבשו זה מכבר את מוסדות הרבנות הראשית לישראל. הרבנות הראשית מתנהלת במקרים רבים באופן מביש, ומיזם הנישואין של צוהר הוא לפחות תחום אחד שבו ניתן להציג אלטרנטיבה נקייה, מקרבת ומאחדת בין דתיים לחילוניים.

הצבעתם של חברי האיחוד הלאומי (ובאופן אירוני, למעט החילוני שבהם, ח"כ אלדד) עם הסיעות החרדיות היא ביטוי לתהליך החרדיזציה שעוברת קבוצה מסוימת בציונות הדתית. הצבעה זו היא עניין של הגדרה וזהות, וחשוב מאוד שלא לטעות ביחס אליה. ההצבעה נגד החוק היא הצבעה נגד רצון לפעול בדרכי נועם ולקרב ציבור חילוני לערכי המשפחה והתורה, מתוך מגמות בדלניות ומחמירות. הצבעה כזו היא אמירה ברורה שאנשי המפלגה הם יותר חרדים מציונים, ומרגישים זיקה לרבנים החרדיים הרבה יותר מאשר למרבית הרבנים הציוניים. הצבעה כזו היא תמיכה במניעים לא ישרים של המגזר החרדי, וסטירת לחי לאחד המיזמים היפים ביותר של הציבור הדתי-לאומי. ניתן לראות בה, למעשה, פרידה רשמית מן האידיאולוגיה של הציונות הדתית, והחלטה מוצהרת לאמץ זהות אחרת.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן