רבני חו"ל לרבני ישראל: למה אין לכם פייסבוק?

כנס הרבנים של "צהר" לשיתוף פעולה בין רבני הקהילות היהודיות בחו"ל לרבני ישראל, עמד השנה בסימן סוגיית השימוש בפייסבוק כאמצעי לקשר עם הקהילות

חדשות כיפה אורי פולק 26/07/11 17:57 כד בתמוז התשעא

רבני חו"ל לרבני ישראל: למה אין לכם פייסבוק?
Franco Bouly-cc-by-nd, צילום: Franco Bouly-cc-by-nd

כנס הרבנים הבינלאומי הרביעי של "צהר" נערך היום (ג'), במסגרתו הגיעו ארצה עשרות מרבני הקהילות היהודיות בחו"ל, לשיתוף פעולה הדדי עם רבני הציונות הדתית בישראל.

הדיון השנה התמקד גם בנושא השימושיות ברשת החברתית הפופולארית "פייסבוק" כחלק מייעול הקשר שבין הרבנים לבין הקהילות. על אף החששות שהפגינו רבני ישראל מהצטרפות אל האתר, רוב רבני חו"ל הביעו דעה נחרצת בעד פתיחת חשבונות אישיים בפייסבוק.

"אני נמצא בפייסבוק. אני לא מציג בו כל דבר שאני רוצה, והתחברתי עם אנשים שלא ראיתי לפני 40 שנה", סיפר לרבנים הרב קנטרוביץ ממנצ'סטר אנגליה, שניסה לשכנע את הרבנים להצטרף אל המגמה. הרב ציין כדוגמה כי רבה הראשי של אנגליה, הרב יונתן סאקס, מעלה מידי שבוע סרטון וידיאו על פרשת השבוע. "אני חבר בארגון על שמירת המסורת של היהודים האירופאיים. אני נזהר, כי יש אנשים שמצטרפים מכל העולם, ואני נזהר, כי הם לא כולם יהודיים. זו המציאות. פייסבוק קיימת. אי אפשר להגיד לא לתופעה למרות שמכל דבר צריך להיזהר", סיפר הרב קנטרוביץ.

מאידך, רבני ישראל התייצבו בעמדתם וטענו כי לא בטוח שמקומם של הרבנים שייך לרשת החברתית, שאיננה בהכרח צנועה. "אנשים שולחים בפייסבוק דברים שבכלל לא שייכים לנו, זה בזבוז זמן", אמר הרב ראובן סטולפר מיד בנימין. "אם אתה חבר של כולם, אתה מקבל עדכון מכולם. הרבה מהדברים לא מתאימים לרב, הרב לא צריך לדעת אם הדברים השטותיים שהם עושים", הוסיף הרב סטולפר.

לדבריו, "קבלת כל הסטטוסים אומר להיחשף למחשבות לא צנועות, אין הבדל בין גברים לנשים. לעומת זאת, יש אישה מהקהילה שלי בארה"ב שכאשר היתה מאושפזת בבית החולים, כתבה על כל התהליכים האישיים שעברו עליה, גם אישיים ביותר. ואז בעצם, אם הרב לא שם, כולם יודעים על זה חוץ ממנו".

לעומתו ציין רב קהילה נוסף מארה"ב כי בחו"ל, בניגוד לישראל, השימוש בפייסבוק איננו בכלל שאלה. "רבנים משתמשים בזה כל הזמן. באופן אישי, יש לי עמוד פייסבוק שפתחתי לפני 5-6 שנים, רציתי לשמור על קשר עם תלמידי. כשהגעתי לקהילה שלי החדשה, כולם הוסיפו אותי כחברים", סיפר הרב, שציין כי "יש אנשים מפורסמים בעולם עם 90 מיליון עוקבים בטוויטר. אפשר להשתמש בו ככלי לקידום ערכי היהדות: רב יכול להודיע בטוויטר שיש מנחה עוד 5 דקות, וזה ממש יכול להביא אנשים לתפילה".

הרב רונן נויברט, ראש מחלקת קשרי חוץ בארגון רבני "צהר", ציין ביחס לכנס כי "הדיאלוג בין רבני חו"ל לרבני ארץ ישראל אשר החל אך בשנים האחרונות ובהובלתה של צהר, מחולל שינוי בעולם הרבנות. תופעות הקיימות בחו"ל מגיעות באיחור של מספר שנים לארץ, טווחי ההשפעה מתקצרים בתקופה זו של הגלובליזציה בעולם האינטרנט והפייסבוק. ועל כן הלימוד ההדדי, ההקשבה והשמיעה על האתגרים, ההתמודדויות ודרכים לפתרון, נותנים כלים טובים בהרבה לעולם הרבני בארץ ובחו"ל. העולם הרבני לומד לא רק להגיב לבעיות ותופעות מתחדשות, אלא גם ליזום ולהקדים תרופה למכה".