הרב בא-גד: אשקול חזרה לפוליטיקה

נשיא ישיבת נחלים ומי שהיה לשעבר חבר כנסת מטעם תנועת "מולדת", אינו שולל חזרה לפוליטיקה: "אם אקבל הצעה מכובדת – אחזור"

חדשות כיפה אורי פולק 09/06/11 16:01 ז בסיון התשעא

הרב בא-גד: אשקול חזרה לפוליטיקה
ברלה שיינר, ארכיון צעירי חב"ד‏, Cc-by-sa-3.0, צילום: ברלה שיינר, ארכיון צעירי חב"ד‏, Cc-by-sa-3.0

"אני לא אלך לפוליטיקה עד שזה לא יבוא משמים. אם יגיע טלפון מתאים אני בהחלט אשקול את זה. אני לא פוסל את זה, ויש לי רצון לתרום בדרכי הייחודית. קיבלתי כבר הצעות אבל החלטתי שלא להיכנס לזה עם האנשים שפנו אליי. אם תהיה הצעה מכובדת אני אשקול" - כך אומר הרב יוסף בא-גד, נשיא ישיבת נחלים וחבר הכנסת לשעבר, בראיון לעיתון "ידיעות פתח תקווה".

הרב בא-גד, החוגג השבוע 80, מספר בראיון על הלבטים שהיו עם הצטרפותו לפוליטיקה, אז כחבר כנסת מטעם תנועת "מולדת". "לא הייתי שלם עם ההחלטה להיכנס לפוליטיקה", הוא אומר, "רחבעם זאבי דיבר איתי ואמר שהציעו לו שאצטרף למפלגתו ואהיה חבר כנסת. סירבתי, אבל הוא התעקש. הזמנתי אותו לבקר בישיבה, טיילנו בשטח ואז הוא אמר: 'עכשיו אחרי שראיתי את הנעשה כאן אני לא מוכן לוותר עליך'. ככה נכנסתי לפוליטיקה. אני בטוח שאת המנדט השלישי הם קיבלו בזכותי. אני עדיין מתלבט אם זה היה נכון, אבל מצד שני היה מדובר במצב של קידוש השם. אנחנו נשפוט את הכל במבט היסטורי".

בראיון מגלה הרב בא-גד מה עמד מאחורי ניסיונותיו לבחירתו כראש הממשלה. "ידעתי שלא יבחרו בי אבל רציתי להרגיל את עם ישראל לכך שחייב להיות ראש ממשלה דתי בן תורה, ואז כל המדינה תהיה אחרת", אמר הרב בא-גד, "זכרו את מה אני אומר, בעקבות מה שעשיתי, יבוא יום שיגידו שהרב בא־גד צדק וחייב להיות ראש ממשלה בן תורה. אם הציבור הדתי, החרדי והמסורתי היה מתאחד, זה היה קורה כי אנחנו רוב בארץ". לדבריו, כיום ראש הממשלה "צריך להיות אדם שמסוגל ללכת נגד הרוח, יהודי בן תורה ושומר מצוות. כרגע אני לא רואה דמות מתאימה".

הרב בא-גד מספר על הקמת ישיבת נחלים, כמי שעמד בראשה במשך שנים, עד שסיים את תפקידיו והסתפק בתואר הרשמי כנשיא. "הרב צבי נריה, מייסד מרכז ישיבות בני עקיבא, דיבר איתי ואמר לי שיש מבנה קטן שקיבלו ממישהי בנחלים, והוא רוצה שאני אקים שם ישיבה. אף אחד לא ידע בכלל איפה זה נחלים, וגם אני לא", הוא משחזר. "הגעתי לשם והעניקו לי 18 לירות. זה היה הרבה אבל ממש לא בשביל להקים ישיבה. אבא שלי אמר לי שאף אחד לא יבוא אלי. בכל זאת החלטתי ללכת על זה, ובסיעתא דשמייא הצלחתי. בהתחלה אף אחד לא רצה לבוא לכאן. הייתי מגייס ילדים מהמעברות".

הוא אף מתייחס לכך שישיבת נחלים, שהייתה בשנים קודמות לספינת דגל בעולם הישיבות של הציונות הדתית, הפכה למוסד חינוכי שולי בשנים האחרונות. "לא הישיבה ירדה מגדולתה אלא הדור ירד מגדולתו. פתחו רשת ישיבות תיכוניות ליד כל עיר, חמישה ימי לימוד עד הצהריים", הוא קובע, "אני מפחד שזה יהפוך לקייטנה שנתית, והכל חגיגות ולא לימודים. הישיבה זכתה שלוש פעמים בפרס למקום ראשון בציוני הבגרויות, היום כבר לא זוכים".

"הציונות הדתית במשבר מנהיגותי", הוא מוסיף ואומר, "אין מנהיג ויש מחלוקות בלי סוף. יש משבר בישיבות התיכוניות. ברוך השם שיש התעוררות מצד ישיבות ההסדר ובגרעינים התורניים. הם מרימים את כבוד הכיפות הסרוגות. אם לא הם, היינו מדרדרים וחוזרים לתקופה שבה הייתה בושה להיות דתי".

בהתייחסות מעניינת לפסק דינו של הנשיא המורשע משה קצב, במיוחד על רקע תמיכת חלק מהרבנים בזיכויו, אומר הרב בא-גד כי הוא שמח "שדחו לו את הכניסה למעצר עד תחילת הערעור כי זה היחס האנושי לאדם, ובוודאי לנשיא מדינה לשעבר. אם עשה, הוא צריך להיענש אבל כל עוד לא ברור שעשה זאת, הוא צריך לקבל יחס מקסימלי. המשפט שלו לא היה משפט צדק כי הוא היה נתון ללחץ העיתונות והעיתונאים. חבל שהוא לא גמר בעסקת טיעון. לא מספיק שאתה צודק, צריך גם שהצדק ייראה. תרדו ממנו".