הרב שרלו מביע תמיכה במסלול לנישואין אזרחיים

ראש ישיבת פתח תקווה טוען כי למרות שהיה מעדיף כי כל הזוגות בישראל יתחתנו ברבנות, במצב הנוכחי על המדינה להציע גם מסלול לנישואין אזרחיים – כמסלול משני המהווה הכרה אזרחית בזוגיות שאיננה לאור ההלכה

חדשות כיפה אורי פולק 11/05/11 00:00 ז באייר התשעא

הרב שרלו מביע תמיכה במסלול לנישואין אזרחיים

ראש ישיבת פתח תקווה, הרב יובל שרלו, מציע כי המדינה תכיר בשני מסלולי נישואין - אורתודוקסיים ו"ברית הזוגיות" שתכיר בנישואים אזרחיים. בתשובה המתפרסמת היום (ד') באתר ישיבת פתח תקווה, מתייחס הרב שרלו לקמפיין הציבורי החדש הקורא לקיומם של נישואין אזרחיים בישראל ומביע תמיכה עקרונית ברעיון.

"נקודת המוצא שלי שהייתי רוצה שעם ישראל יתחתן בנישואיו הקדושים והמיוחדים. אני פועל למען זה, וחלק בלתי נפרד מעשייתנו בצהר מכוונת לכך", כותב הרב שרלו, אך מציין כי הוא "מודע לכך שנקודת מוצא זו אינה מקובלת על חלק מהציבור בעם ישראל. לא זו בלבד, אלא שישנם זוגות שהרבנות מסרבת להשיא אותם - חלק מהם בשל תביעות ההלכה, וחלק מהם בשל מדיניות של חלק מהרבנים המקומיים, כגון הימנעותם (נגד ההלכה) מלהשיא גרים בכלל".

לדבריו, השאלה הציבורית העומדת על הפרק איננה עמדת ההלכה, שהרי היא ברורה לחלוטין, אלא האם על המדינה לכפות נישואין אורתודוקסיים בלבד על כלל האזרחים. "כאן אפוא מתנגשים שני רצונות: רצון אחד הוא הרצון לאפשר לכל אחד לעשות כרצונו, ולא לכפות עליו, מה עוד שבכל מקרה קיימות היום דרכים לעקוף את החובה החוקית הזו (נישואי קפריסין וכדו'), ורבים מאתנו עוצמים את העיניים הן מהעובדה הזו, והן מעצם העיקרון שקשה להבין כיצד מדינה מונעת מאנשים להקים זוגיות כרצונם. הרצון השני הוא במדינה יהודית, המכירה בנישואין יהודיים בלבד".

לדברי הרב שרלו, "הכרה בנישואין חופשיים כוללת בתוכה דבר שהוא אולי החמור ביותר: מדינת ישראל שהיא הקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם והחשובה ביותר בעולם תכיר בנישואי תערובת. למעשה המאבק בהתבוללות יספוג מכה קשה ביותר". כיוון שכך, ראש ישיבת פתח תקווה מציע רעיון המשלב בין שני הרצונות, לפיו "יש לבנות שני מסלולי נישואין במדינת ישראל".

על פי הצעתו, המסלול העיקרי והראשי יהיו "נישואין לאור ההלכה", כלומר אורתודוקסיים; המסלול השני יהיה "מעין "ברית הזוגיות"". הוא טוען כי "יהיה ברור שיש מסלול ראשי יהודי, ובד בבד מסלול משני של הכרת המדינה בזוגיות זו או אחרת".