תותים: מותר או אסור?

הרב הראשי שלמה עמאר התיר לאכול תותים גם ללא ריסוק, אבל במכון התורה והארץ עדיין אוסרים

חדשות כיפה גדעון דוקוב 17/05/09 00:00 כג באייר התשסט

תותים: מותר או אסור?
יחצ, צילום: יחצ

עונת התותים כבר עומדת להסתיים, אבל המחלוקות באשר לשאלת החרקים בפרי האדום והמתוק - רחוקה מלהסתיים.


במסגרת סיור בשומרון שקיים הרב הראשי הספרדי, הרב שלמה עמאר, בסוף השבוע שעבר, העביר הרב שיעור בישיבת ההסדר בקרני שומרון בנושא ההיתר לאכילת תותים שם טען כי "התורה לא אסרה על חרקים שנראים רק במיקרוסקופ".


לאחר השיעור הספיק להתרשם הרב עמאר מישיבת ההסדר קרני שומרון. דברי פתיחה נאמרו על ידי המרא דאתרא הרב יצחק הלוי, רב הכולל בישיבת ההסדר ורב הישוב קרני שומרון. הרב המקומי מצא רמז בפסוק ושם דרך אראנו בישע אלוקים שממנו ניתן לרמוז כי כאשר מגיע הרב שלמה משה (עמאר), ראשי תיבות "ושם לישע", יש מקור לברך "ברוך שחלק מחוכמתו", וזאת על פי סימן דר"ך בשולחן ערוך.


מותר לאכול תותים (צילום: יחצ)


לאחר דברי הפתיחה שהעביר הרב עמאר למאות תלמידים ותושבים שבאו לקבל את פניו בשירה ובריקודים, יצא הרב עמאר נגד פסיקות רבנים אשר בתקופה האחרונה אסרו על אכילת תותים בשל תולעים שעלולים להימצא בפרי וקבע כי מספיק להשרות את התותים במים, לשטוף ולהוריד את החלק העליון בכדי לאכול את התותים. "התורה אסרה על אכילת שקצים ורמשים שנראים בעין בלתי מזויינת ולא אסרה על חרקים שנראים רק במיקרוסקופ", אמר הרב.

האיסור נותר בעינו

אלא שאם התחלתם לשמוח בעקבות הדברים הללו, כדאי שתשקלו זאת שנית.

"עמדתנו בנוגע לבעיית החרקים בתותים לא השתנתה", אמר היום הרב יהודה עמיחי בשיחה עם "כיפה". כזכור, על פי פסיקת מכון התורה והארץ שפורסמה בשו"ת באתר כיפה, בבדיקות שנעשו בכל המעבדות נתגלו חרקים בתותים, כשלדברי המכון החרקים נראים גם בעין בלתי מזויינת, אלא שלא כל אחד יודע היכן הם נמצאים וכיצד הם נראים.


לדברי הרב עמיחי, הרב עמאר לא קיבל את הנתונים המלאים באשר למצבם של התותים והחרקים המצויים בהם, ועל-כן האיסור על אכילת התותים כפרי שלם נותר בעינו.

בתשובה לשאלת כיפה האם הרב עמיחי ניסה לשוחח בנושא עם הרב עמאר, אמר הרב עמיחי כי פגישה בין הצדדים תוכננה ליום רביעי, אלא שלבסוף הפגישה התבטלה.