"מותר לנשים להצטרף לזימון"

כך על פי מאמר הלכתי שפורסם באתר ארגון הרבנים "בית הלל". מותר לנשים להשתתף בזימון שמקיימים גברים, אם הוא נעשה במסגרת משפחתית. הרבנית טיקוצ‘ינסקי, חברת הארגון: "המציאות הקיימת פוגעת בעיקרון הזימון"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 17/01/13 17:13 ו בשבט התשעג

"מותר לנשים להצטרף לזימון"
bensonkua-cc-by-sa, צילום: bensonkua-cc-by-sa

ארגון הרבנים ”בית הלל“ מפרסם מאמר באתר הארגון לפיו ניתן לאפשר לנשים להשתתף בזימון - כך על פי מאמר שכתבה הרבנית עו“ד מיכל טיקוצ‘ינסקי, מבכירות הארגון. במאמר נטען כי ההיתר הוא אך ורק במסגרת המשפחה וכי יש "להיזהר מקביעת עמדה חיובית עקרונית ונמרצת. כך גם תינתן לגיטימציה לנשים שמתאים להן להחזיק במנהג אמותיהן שלא לזמן".

הרבנית טיקוצ‘ינסקי קובעת כי "מצויות נשים המעוניינות שיכלילו אותן בזימון בשלושה כבעלות מעמד שווה. עצם הקיטוב הזה הוא שיקול ועניין שאין להתעלם ממנו". במאמר נטען כי "מקורות ההלכה מחייבים זימון נשים, אבל המנהג הרווח הוא שלא לזמן. זהו פער שבאופן היסטורי נוצר בשל מציאות חיים", ובשל כך, טוענת הרבנית, היו פרשנים "שהרחיקו לכת ופירשו את המקורות הראשוניים כך שיתאימו למנהג".

בהתבסס על המקורות נטען כי "במקום שבו המקורות מאפשרים את הכללת האישה וצירופה לזימון עם גברים, במקום שאין חשש מפריצות, מלמד אותנו מקרה הסמיכה שאפשר לעשות מעשה שיש בו משום נחת רוח לנשים". לדבריה, יש להתיר לנשים להצטרף לזימון גברים על בסיס ההיתר לנשים לברך על מצוות עשה שהזמן גרמן, אף שנשים אינן חייבות בהן, למרות החשש שמצוי ברקע מברכה לבטלה. ”מכיוון שזימון אינו ברכה, אלא בגדר אמירת פסוקים בלבד, ולפיכך אין בו אפילו החשש לברכה לבטלה. לכל היותר מדובר בזילות המעמד, שעומדת כנגד רצון הנשים להיות שותפות במצווה על משמעויותיה", קובעת הרבנית טיקוצ‘ינסקי.

המאמר אינו חושש לעסוק אף בשמרנים שיקבלו את מסקנותיו בחוסר שביעות רצון ומציין כי "נדמה שהמחשבה הרווחת היא שבשמרנות אין מה להפסיד". לדבריה, "השמרנות גם גובה מחיר גבוה מאוד: מנהג קפוא הופך נטול משמעות קיומית. המנהג יכול להפוך למסורת חסרת הקשר תרבותי. העתקת תכנים מדור לדור ללא מחשבה ועיון בנשמת הדברים מובילה גם מבחינת מעשה הפסיקה לפורמליסטיקה הלכתית ולשימוש בהיקשים שמקורם בתורת ההיגיון. וכל זאת, במקום להביט על החיים ועל המציאות וליישם את רוח ההלכה ועניינה בתנאים החדשים שנוצרו".

השמרנות, לפי המחברת עלולה להדחיק "החיוניות של ההלכה לפינה“. לטענתה, "כאשר נשים הן חלק מן הסעודה ומן החבורה בכל מובן שהוא, ייתכן שהשמרנות היא חרב פיפיות הגורמת להתנתקות מהמשמעות המקורית של מצוות הזימון. דווקא שמירת המסורת עלולה ליצור אצל נשים רבות ניתוק לא בריא בין המציאות ובין יחס ההלכה אליהן".

מארגון רבני ”בית הלל“ נמסר בתגובה כי "מדובר בנושא שאנו כארגון לא דנו בו ויתכן שבית מדרש ההלכתי ידרש אליו בעתיד ועד אז אין זו עמדתנו הרשמית. הרבנית מיכל היא חברת הנהלה וחברת בית המדרש וזהו פסק שהיא כתבה שטרם דנו בו".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il