מהפכה: נשים יוכלו להעיד בתהליך הרישום לנישואין

בעקבות לחץ של מכון "עתים", שדרש מהרבנות הראשית לאפשר גם לנשים להעיד בתהליך הרישום לנישואין, הורה הרב הראשי יונה מצגר על שינוי המדיניות בנושא

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 03/01/13 12:49 כא בטבת התשעג

מהפכה: נשים יוכלו להעיד בתהליך הרישום לנישואין
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

הרבנות הראשית לישראל תאפשר לנשים להעיד בתהליך הרישום לנישואין, זאת בעקבות לחץ שהפעיל מכון ”עתים“.

כבר לפני כחודש דרשו במכון מהרבנות הראשית לישראל לאפשר גם לנשים להעיד על רווקותם של בני זוג המבקשים להירשם לנישואין במועצות הדתיות בישראל, בניגוד למציאות הקיימת בה גברים בלבד יכולים לקחת חלק בתהליך העדות על רווקות בני הזוג.

מדובר בתהליך בירוקרטי אשר אין לו משמעות הלכתית מעשית. אך על פי כן, הרוב המוחלט של המועצות הדתיות אינן מתירות לנשים להעיד ובני הזוג מתבקשים להביא לעדות רק עדים ממין זכר.

במכתב שנשלח על ידי מכון ”עתים“ לרב חזקיהו סאמין, מנהל מחלקת נישואין במשרד לשירותי דת, נטען כי "אין בעדות הרווקות הנמסרת ברבנות הגדרות הלכתיות של כשרות ופסלות עדים לעדות וכי מדובר בעניין מנהלי בלבד, שאינו כרוך בדיני איסור והיתר לנישואין ולגירושין. לאור זאת, נבקש כי תוצא הנחיה ללשכות הרישום לנישואין אשר מבהירה כי גם נשים רשאיות להעיד לרווקות בעת הרישום לנישואין באופן שווה לגברים“.

הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, התייחס אתמול לראשונה לנושא ובראיון לגלי צה“ל אמר כי כי קיימת החלטה עקרונית של מועצת הרבנות הראשית בנושא מלפני שנה, אך היא טרם תורגמה להנחיה ולכן אינה מיושמת בשטח. לדבריו, כבר בשבועות הקרובים תועברנה הוראות מפורשות למועצות המקומיות, ואלה יאלצו לקבל עדות של נשים לרווקות.

עו"ד אלעד קפלן, הממונה על המדיניות הציבורית במכון ”עתים“, מסר בתגובה כי "אין לאפשר התייחסות לנשים כאוכלוסייה שקופה ונטולת זכויות בכל הנוגע לשירותים הניתנים על ידי הממסד הדתי. נמשיך לעקוב ולראות שלא מדובר בהצהרות בלבד וכי ההוראות מיושמות הלכה למעשה בשטח על ידי רשמי הנישואין".