הרב עמאר: חלק מהירקות המשווקים "ללא תולעים" מהווים סיכון בריאותי

בעקבות נתונים מדעיים שהצביעו על סיכון בריאותי ממשי, קבע הרב הראשי לישראל כי יש להימנע מקניית ירקות עלים ללא תולעים מחברות שאין להן פיקוח הדוק של משרד הבריאות

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 01/11/12 18:17 טז בחשון התשעג

הרב עמאר: חלק מהירקות המשווקים "ללא תולעים" מהווים סיכון בריאותי
Muffet-cc-by, צילום: Muffet-cc-by

הרב שלמה עמאר, הרב הראשי לישראל, מפרסם היום (ה') פסק הלכה הקורא לציבור להימנע מקניית ירקות עלים ללא תולעים מחברות שאין להן פיקוח של משרד הבריאות. פסק ההלכה מתפרסם לאחר התייעצויות שקיים הרב עמאר עם מומחים שקבעו כי מספר מגדלים משתמשים בכמויות חריגות של רעל כדי להגיע למוצר הכשר והמוגמר, תוך סיכון בריאותי ממשי של הציבור.

הנתונים בשטח הוכיחו כי חלק מן החברות המשווקות "עלי ירק" ללא חשש חרקים ותולעים, עושים שימוש בחומרי הדברה אסורים, או לחלופין ריסוס במינון הגבוה בהרבה מן המותר, המסכן את בריאות הציבור בצורה ודאית. מומחה בתחום אמר לרב עמאר כי "יש מגדלים המשתמשים בכמות של שמונה ועשרה פעמים מעל המותר, ויש דברים שהם מסוכנים ביותר לבריאות ואסור שיגעו במאכל כלל, ומגדלי ירקות אלו משתמשים בהם דרך קבע".

(חלק מהמוצרים מהווים סיכון בריאותי ממשי. צילום: HoskingIndustries-cc-by)

בפסק שפרסם הרב עמאר הוא מציין כי "על בעלי הירקות מוטלת חובת ההוכחה להוכיח בבירור גמור את צדקת טענתם, ואין שום הצדקה שאנשים שנזהרים מאיסור תולעים וחרקים משלמים על זה במיטב כספם, ואף מיעוטי יכולת מקמצים מעיסתם וחוסכים מאכל מפיהם ומפי עולליהם, כדי להינצל מאיסורים חמורים, ויפלו בסכנות שהם חמורות יותר מן האיסורים".

לדברי הרב עמאר, כלל אין צורך ממשי ברכישת ירקות מהסוג הזה וכי אפשר לבדוק ולנקות את עלי הירק כראוי. "העניין אפשרי בהחלט, וכפי שעשו בדורות שעברו אבותינו ואבות אבותינו", קבע.

"הספקות מונחים לעיני כל, וכל איש יעשה בביתו כפי שנראה לו, או כפי אשר יורו לו רבותיו. ולעניין הכשרים ציבוריים הדבר נתון לשיקול דעתם של נותני ההכשר, כל אחד יבדוק עד היכן שידו מגעת ויורה הלכה כאשר נראה לו", כתב הרב עמאר, שהדגיש כי יש לרכוש מוצרים אך ורק בפיקוח משרד הבריאות, כדי למנוע סיכון בריאותי ממשי.